W Wielkiej Brytanii trwają prace nad wdrożeniem nowych rozwiązań na rzecz nisko- i zeroemisyjnych technologii z myślą o transporcie morskim. W związku z tym aktualnie odbywa się 6. Runda Konkursu Pokazowego Czystego Transportu Morskiego (CMDC6) wchodzącego w skład pakietu pakietu działań zainicjowanych przez Brytyjski Urząd ds. Redukcji Emisji Żeglugowych (UK Shipping Office for Reducing Emissions, UK SHORE). Do udziału w postępowaniu został wybrany Projekt Przyszłych Niskoemisyjnych Silników Morskich z Amoniakiem, kierowany przez konsorcjum w składzie brytyjskiej firmy Carnot i japońskiej spółki Mitsui O.S.K. Lines (MOL).
Projektem kieruje konsorcjum pod przewodnictwem Carnot, który opracowuje technologię silników, która eliminuje straty energii podczas procesu chłodzenia i znacząco zwiększa sprawność cieplną oraz zużycie paliwa dzięki zastosowaniu materiałów o wysokiej odporności termicznej. W to przedsięwzięcie zainwestował MOL, współpracując też z brytyjskimi firmami i instytucjami akademickimi: De Courcy Alexander, Houlder, Clean Air Power GT oraz Uniwersytetem w Southampton. Co należy zauważyć UK SHORE przeznaczył ponad 230 mln funtów od 2022 roku na rozwój technologii niezbędnych do dekarbonizacji brytyjskiego sektora morskiego i wykorzystania z myślą o gospdodarce.
Projekt zakłada dostarczenie rozwiązania w zakresie modernizacji silnika pomocniczego zasilanego amoniakiem, co umożliwi firmom żeglugowym redukcję emisji gazów cieplarnianych i kosztów operacyjnych. Koncentruje się na optymalizacji naszej technologii amoniaku. Uniwersytet w Southampton zapewni zaawansowane symulacje spalania, a Clean Air Power opracuje wysokoprzepływowy wtryskiwacz amoniaku. Houlder zapewni specjalistyczną wiedzę techniczną w zakresie integracji silnika pomocniczego zasilanego amoniakiem. De Courcy Alexander wesprze działania komercjalizacyjne poprzez ocenę potencjału rynkowego, sytuacji konkurencyjnej, ryzyka i strategii przyspieszenia wdrożenia. MOL z kolei wniesie wkład w postaci analizy operacyjnej, wiedzy z zakresu zarządzania flotą oraz strategicznego doradztwa dotyczącego wdrażania technologii i przyszłych paliw. Wpłynie to w zamierzeniu na kształtowanie strategii stopniowego wdrażania z myślą o praktycznym wykorzystaniu napędu amoniakowego dla statków.
Ta inicjatywa z myślą o dekarbonizacji transportu morskiego jest częścią szerszej strategii MOL w związku z wdrażaniem innowacji w tym zakresie. Ma to także praktyczny wymiar, biorąc pod uwagę, że Japonia musi eksportować paliwa konwencjonalne dla swoich statków. Poszukiwanie i tworzenie napędów na biopaliwa oraz szukanie metod ich oszczędzania np. poprzez technologie budowy kadłubów czy wdrażanie systemów ożaglowania, ma zapewnić w przyszłości większą niezależność kraju w zakresie żeglugi, a nawet własnych rozwiązań. Stąd MOL umieścił inicjatywy mające na celu rozwiązanie problemów zrównoważonego rozwoju w centrum swojego planu zarządzania „BLUE ACTION 2035”, dążąc do osiągnięcia zrównoważonego wzrostu, który przyczynia się do rozwiązywania problemów społecznych i środowiskowych. Poprzez udział w projekcie z brytyjskim Carnotem wskazuje na swoje dążenie do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze morskim.
W ostatnich latach, dzięki wdrażaniu technologii napędów alternatywnych w żegludze, rośnie światowy portfel zamówień na statki wykorzystujące inne paliwa niż olej napędowy. Najczęściej jest wybierany LNG, niemniej rośnie zainteresowanie biopaliwami, co oznacza też finansowanie technologii i infrastruktury pozwalającej obniżyć koszt ich produkcji, jednocześnie ją zwiększając. Jak informował na początku tego roku DNV, w całym 2024 roku zamówiono łącznie 515 takich statków, co stanowiło wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem. 62% wśród nich stanowiły w 2024 roku kontenerowce i samochodowce (ro-ro). i. W przypadku zamówień na statki z napędem amoniakowym światowy portfel zamówień wynosi 27, co i tak stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma jednostkami w 2023 roku. Większość dotyczy gazowców (10) i masowców (5). Choć amoniak jako paliwo alternatywne dopiero jest wprowadzane na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w 2025 roku, może nastąpić znaczny wzrost także w tym segmencie.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek