Na 14 maja są zaplanowane chrzest i wodowanie pierwszego statku przeznaczonego do transportu i składowania CO2. Dla odpowiedzialnej za to stoczni ma być to kamień milowy w transformacji energetycznej, a także istotny moment wdrażania innowacji branży stoczniowej nie tylko w Holandii, ale i całej Europie, której mocno ucieka konkurencja w postaci stoczni w Azji.
Statek jest budowany w ramach w ramach długoterminowej umowy z INEOS Energy, podmiotem zaangażowanym w projekt Greensand (celem bezpiecznego i trwałego składowania CO2), statek opiera się na sprawdzonej koncepcji EasyMax firmy Wagenborg i jest budowany przez Royal Niestern Sander. Po uruchomieniu przewoźnik będzie transportował wychwycony CO2 na platformę offshore Nini West na duńskim Morzu Północnym, wspierając cały łańcuch wartości CCS (carbon capture and storage): wychwytywanie, transport i stałe składowanie na morzu.
Jak informuje firma, wszystkie sekcje statku zostały pomyślnie skonstruowane i zmontowane w stoczni Royal Niestern Sander w północnej Holandii. Teraz zostaje oczekiwanie na wodowanie, zaplanowane na 14 maja, z udziałem przedstawicieli branży stoczniowej, wykonawców w ramach łańcucha dostaw, zamawiającego oraz przedstawicieli władz lokalnych i krajowych. Rangę wydarzeniu mają nadać obecność monarchów, odpowiednio króla Holandii Willema Alexandra i Danii Frederika.
– Jesteśmy dumni z osiągnięcia tego ważnego kamienia milowego wspólnie z INEOS dla Projektu Greensand. To pierwszy tego typu statek wyprodukowany w Europie i doskonały przykład tego, jak przemysł morski w północnej Holandii przyczynia się do transformacji energetycznej – powiedział mówi Edwin de Vries, dyrektor Wagenborg Offshore.
– Ukończenie kadłuba statku jest ogromnym krokiem naprzód w transporcie CO2 w Unii Europejskiej. Ten statek jest niezbędny dla naszych ambicji stworzenia pierwszego pełnowymiarowego magazynu CO₂ w UE. Wraz z wejściem przewoźnika w kolejną fazę budowy, Greensand jest coraz bliżej ukończenia pierwszego w Europie pełnego łańcucha wartości CCS – wskazał Mads Weng Gade, dyrektor generalny INEOS Energy.
Budowa tego wyjątkowego statku w Holandii ma także podkreślać „innowacyjnego ducha północnoholenderskiego przemysłu stoczniowego”. Wagenborg i Royal Niestern Sander wcześniej zwodowały szereg nowoczesnych jednostek nawodnuch dla branży offshore, takich jak statki pomocnicze „walk-to-work” i seria EasyMax. Umowa między INEOS i Wagenborg na dostawę tego jednostki do transportu CO2 została podpisana w listopadzie 2024 roku w obecności króla Holandii Willema-Alexandra i króla Danii Frederika.
Konsorcjum Greensand, które składało się z INEOS Energy, Wintershall Dea oraz 29 członków z sektora prywatnego i publicznego, w tym instytutów badawczych i uniwersytetów, zgłosiło jeszcze w 2021 roku chęć udziału w drugim etapie pierwszego w Europie projektu pilotażowego w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla. Realizowany projekt ma na celu zademonstrowanie bezpiecznego i trwałego składowania CO2. Wspiera przy tym plany duńskiego rządu odnośnie redukcji emisji CO2 o 70% do 2030 roku.
Obecny król Danii, wtedy jeszcze książę, w 2023 roku zainaugurował system składowania CO2 pod dnem Morza Północnego, który ma także umożliwić wykorzystanie wyeksploatowanego pola naftowego w ramach międzynarodowej współpracy. Jeśli składowanie w złożu Nini Vest gazu cieplarnianego przebiegnie zgodnie z planem, to w 2025 roku w tym miejscu zostanie zmagazynowane nawet 1,5 mln ton dwutlenku węgla, a od 2030 roku 8 mln ton rocznie. Stanowi to jedną szóstą wszystkich duńskich emisji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów