Japońska firma Mitsui O.S.K. Lines (MOL) podpisała 7 października memorandum o współpracy z NH3 Clean Energy Limited (NH3) i Oceania Marine Energy w sprawie rozwoju operacji bunkrowania czystym amoniakiem w regionie Pilbara w Australii Zachodniej. Odbywa się to w ramach inicjatywy Pilbara Clean Fuels Bunkering Hub, ogłoszonej jeszcze w czerwcu tego roku, będącą zarazem pierwszą tego rodzaju w Australii MOL będzie pierwszym na świecie przewoźnikiem oceanicznym, który weźmie udział w tej inicjatywie.
Celem zawartego porozumienia jest rozpoczęcie operacji bunkrowania masowców typu Capesize w portach Dampier i Port Hedland do 2030 roku. W zamierzeniu planowane przedsięwzięcie będzie sprzyjać dekarbonizacji żeglugi w regionie, biorąc pod uwagę tamtejszy ruch statków. Region Pilbara w Australii Zachodniej jest siedzibą największego na świecie portu eksportowego rudy żelaza, stanowiącego główny punkt zawinięć dla masowców typu Capesize.
Z myślą o ograniczeniu emisji CO2, Zarząd Portu Pilbara zawarł umowę z NH3 i Oceania Marine Energy, gdzie pierwszy z tych podmiotów dostarczy amoniak, gdy drugi ma z kolei obsługiwać działalność bunkrowania. Wszystkie podmioty mają współpracować z kolei w kwestii procedur bezpieczeństwa tego rodzaju operacji.
– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy podpisać to porozumienie z NH3 i Oceanią, które będzie kluczowym węzłem dla naszych masowców typu capesize z podwójnym zasilaniem amoniakiem, które mają rozpocząć działalność od 2026 roku. Ta współpraca stanowi ważny kamień milowy w naszych dążeniach do ustanowienia bezpiecznego i niezawodnego systemu bunkrowania amoniaku w regionie Pilbara. Dzięki ścisłej współpracy z naszymi partnerami z niecierpliwością oczekujemy na zbudowanie solidnych ram dla bezpiecznego bunkrowania amoniaku i wspólnego rozwoju zrównoważonej żeglugi – powiedział Kazuhiro Takahashi, dyrektor zarządzający MOL.
– Jesteśmy zachwyceni tą umową z MOL, która przybliża nas o krok do urzeczywistnienia działalności związanej z bunkrowaniem czystego amoniaku. Ta nowa umowa wzmacnia rosnącą dynamikę przejścia na niskoemisyjne paliwa morskie i stanowi rozwinięcie istniejącej umowy o wspólnym rozwoju (Joint Development Agreement) między NH3, Pilbara Ports i Oceania Marine, zakładającej utworzenie centrum amoniaku w Pilbara do 2030 roku. Szczerze doceniamy nieustające wsparcie premiera Cooka i jego zespołu w budowaniu tej rozwijającej się branży czystej energii, torując drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości dla naszego sektora wydobywczego i eksportu energii – przekazał Charles Whitfield, prezes NH3.

Współpraca Oceanii z MOL i NH3 Clean Energy pokazuje, jak partnerstwa w sektorze energetycznym i żeglugowym mogą przynieść realne rezultaty w zakresie redukcji emisji dla australijskich eksporterów rudy żelaza i branży żeglugowej. Łącząc możliwości produkcyjne czystego amoniaku NH3, infrastrukturę Pilbara Ports, usługi bunkrowe Oceania i pionierską flotę dwupaliwową MOL, tworzymy zintegrowane, kompleksowe rozwiązanie w zakresie paliwa morskiego, które umożliwia naszym klientom osiągnięcie celów IMO w zakresie dekarbonizacji – zaznaczył Nick Bentley, dyrektor zarządzający Oceania Marine Energy.
Plan zakłada, że na obsługiwanej trasie masowce do przewozu rudy żelaza będą dostosowane do pływania na ekologicznym amoniaku, bądź zastąpią je statki już z zaimplementowanym tym rozwiązaniem. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez DNV odnośnie zamawianych statków z napędami dwupaliwowymi, w przypadku amoniakowego światowy portfel wynosi 27, co stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma jednostkami w 2023 roku. Większość dotyczy gazowców (10) i masowców (5). W tym przypadku MOL będzie współwłaścicielem trzech dwupaliwowych masowców typu Capesize, zasilanych w ten sposób. Dostawa tych jednostek ma nastąpić w latach 2026-2027. Budowa odbywa się w chińskiej stoczni Qingdao Beihai Shipbuilding należącej do China State Shipbuilding Corporation. Statki te będą czarterowane przez MOL, który ponadto planuje utworzenie całej floty masowców typu capesize z zasilaniem amoniakowym, które będą żeglowały na szlaku handlowym między Australią Zachodnią a Azją Wschodnią.
Jako operator statków typu capesize z podwójnym napędem umożliwiającym pływanie na amoniaku, MOL będzie dalej rozwijać projekt wykorzystania tego surowca w żegludze. Celem jest przyspieszenie prac nad zapewnieniem bezpieczeństwa bunkrowania oraz zakupem wspomnianego surowca jako paliwa. Choć amoniak dopiero jest wprowadzany na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w kolejnych latach może nastąpić dalszy, nawet kilkukrotny wzrost zainteresowania tym rozwiązaniem w temacie nisko- i zeroemisyjnych, paliw alternatywnych.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek