• <
CSL_1100X200_jpg_2024

W Porcie Antwerpia-Brugia do użytku wszedł pierwszy na świecie holownik napędzany metanolem

15.05.2024 09:30 Źródło: Port Antwerpia-Brugia
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W Porcie Antwerpia-Brugia do użytku wszedł pierwszy na świecie holownik napędzany metanolem

Partnerzy portalu

Fot. Port Antwerpia-Brugia

Port Antwerpia-Brugia zaprezentował 14 maja holownik Methatug. Jednostka napędzana metanolem, jest częścią programu ekologizacji floty portowej i ważnym krokiem w kierunku przejścia na port neutralny dla klimatu do 2050 roku. Projekt jest finansowany przez europejski program badawczy Horyzont 2020 i jest częścią projektu FASTWATER, który ma na celu wykazanie możliwości wykorzystania metanolu jako zrównoważonego paliwa dla branży morskiej.

Zaprezentowanie nowego holownika i rozpoczęcie przez niego działalności zgodnie z przeznaczeniem stanowi część kompleksowego programu dekarbonizacji floty jednostek nawodnych użytkowanych przez Port Antwerpia-Brugia, którego celem jest systematyczna integracja najbardziej przyjaznych dla środowiska dostępnych technologii. Jego wymiary to 29,5 metra długości i 11 metrów szerokości, natomiast wyporność wynosi 584 tony. Uciąg holownika to 50 ton. Jednostka może przechowywać 12 000 litrów metanolu, co ma wystarczyć na dwa tygodnie pracy. Napęd stanowią dwa dwupaliwowe silniki ABC 8DAC o średniej prędkości obrotowej

Jako piąty co do wielkości port bunkrowy na świecie, Port Antwerpia-Brugia dąży również do stania się miejscem, w którym statki morskie i śródlądowe będą mogły bunkrować nie tylko paliwa konwencjonalne, ale także alternatywne, niskoemisyjne środki napędu, takie jak metanol, wodór lub energia elektryczna. Na początku kwietnia w Antwerpii odbyło się pierwsze bunkrowanie metanolem dużego kontenerowca dalekomorskiego Ane Maersk, co miało stanowić kamień milowy w realizacji tych ambicji. Obecnie w użyciu portu są także inne, ekologiczne holowniki, jak napędzany wodorem Hydrotug 1, czy też energooszczędne holowniki RSD. Jeszcze w tym roku pojawi się kolejny holownik zasilany elektrycznie, również jako pierwszy w Europie.

- Wraz z naszymi partnerami jesteśmy pionierami w zakresie innowacyjnych technologii przejścia na alternatywne i odnawialne źródła energii. Methatug jest nowym i istotnym krokiem w naszych wysiłkach na rzecz uczynienia naszej floty bardziej ekologiczną i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Dzięki projektom takim jak ten, przecieramy szlaki i mamy nadzieję, że będziemy przykładem i źródłem inspiracji dla innych portów - zaznaczył Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny Portu Antwerpia-Brugia.

- Fakt, że możemy dziś ogłosić kolejną światową premierę w dziedzinie czystej energii, jest fantastyczną wiadomością dla naszego portu i ogólnie dla branży żeglugowej. Podobnie jak w przypadku Hydrotug, pierwszego na świecie holownika napędzanego wodorem, projekt ten potwierdza naszą pionierską rolę w dziedzinie transformacji energetycznej. Ekosystem naszej platformy portowej stanowi idealny poligon doświadczalny na dużą skalę - Annick De Ridder, wiceburmistrz Antwerpii i prezes zarządu Portu Antwerpia-Brugia

- Metanol ma wszystko, aby stać się paliwem przyszłości i odegrać pionierską rolę w ekologizacji przemysłu żeglugowego. Dzięki wiedzy i wysiłkom różnych partnerów z konsorcjum, jesteśmy teraz w stanie podjąć ważne kroki z Methatug, aby zademonstrować jego wykonalność - prof. Sebastian Verhelst, koordynator projektu FASTWATER.

Methatug jest częścią europejskiego projektu FASTWATER, który ma na celu wykazanie wykonalności metanolu jako zrównoważonego paliwa dla przemysłu żeglugowego i został sfinansowany z europejskiego programu badań i innowacji Horyzont 2020. Oprócz Portu Antwerpia-Brugia w projekt są zaangażowani także inni partnerzy z konsorcjum FASTWATER: szwedzka agencja projektująca statki ScandiNAOS, belgijski producent silników Anglo Belgian Corporation, niemiecka firma Heinzmann odpowiedzialna za wtryskiwacze metanolu, realizujący program monitorowania emisji Uniwersytet w Gandawie oraz kanadyjski dostawca metanolu Methanex. W ramach projektu FASTWATER są także opracowywane konwersje statków na napęd metanolowy, w tym łodzi pilotowej w Szwecji, rzecznego statku wycieczkowego w Niemczech i patrolowca Straży Wybrzeża Grecji. Firma De Wit Bunkering będzie zaopatrywać Methatug w metanol poprzez bunkrowanie z ciężarówki na statek w Morskim Klastrze Operacyjnym (Nautical Operational Cluster, NOC) Portu Antwerpia-Brugia.

Metanol jest określany jako jedno z "paliw przyszłości" i generuje niższe emisje, co jest ważnym czynnikiem w dążeniu portu Antwerpia-Brugia do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Metanol może być produkowany ze źródeł odnawialnych, nie powoduje emisji szkodliwych substancji do atmosfery i może być stosowany zarówno w nowych statkach, jak i modernizowanych, ponieważ. W przypadku Methatug silniki z istniejącego holownika zostały przekształcone w dwupaliwowe, co oznacza, że działają one zarówno na mieszance metanolu, jak i tradycyjnym paliwie.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.