Specjaliści z branży morskiej z 14 małych wyspiarskich państw rozwijających się (small island developing states, SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (least developed countries, LDC) dołączą w tym roku do sztandarowego programu szkoleniowego IMO, aby promować globalne przejście na żeglugę o zerowej wartości netto.
IMO-Republic of Korea Sustainable Maritime Transport Training Programme (GHG-SMART) ma na celu budowanie potencjału SIDS i LDC w zakresie dekarbonizacji sektorów żeglugi poprzez szkolenie specjalistów z branży w zakresie opracowywania i wdrażania strategii na poziomie krajowym, a także podnoszenie poziomu finansowanie projektów związanych z ekologiczną żeglugą. W tym roku zgłosiło się 23 uczestniczków, w tym 12 kobiet, z następujących krajów: Bahamy, Wyspy Cooka, Fidżi, Gambia, Grenada, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Mozambik, Nauru, Palau, Papua Nowa Gwinea, Saint Lucia, Samoa, Senegal i Timor Wschodni.
GHG-SMART ma na celu wspieranie i bardziej bezpośrednie reagowanie na potrzeby SIDS i LDC w trakcie wdrażania przez nie strategii IMO 2023 dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków. Wiele krajów SIDS i LDC ponosi największy ciężar skutków zmiany klimatu, w dużym stopniu polegając na sektorze morskim.
Całoroczny program obejmuje kursy online, wizyty w terenie, seminaria internetowe i tygodniowe szkolenie praktyczne w Republice Korei, połączone z spotkaniami branżowymi. Każdego roku dwóch stażystów otrzymuje także stypendia na studia na Światowym Uniwersytecie Morskim w Malmö w Szwecji.
Poprzedni uczestnicy GHG-SMART z radością przyjęli wsparcie zapewnione im w ramach programu. Kilku absolwentów reprezentowało niedawno swoje kraje jako oficjalni delegaci na 81. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (81st session of the Marine Environment Protection Committee, MEPC 81) w Londynie, w dniach 18–22 marca. MEPC jest organem decyzyjnym IMO zajmującym się kwestiami środowiskowymi wchodzącymi w zakres kompetencji IMO.
Podczas spotkania Komitetu Sterującego Projektu GHG-SMART, które odbyło się na marginesie MEPC 81, obecni i byli stażyści podkreślili, w jaki sposób ich doświadczenia umożliwiły im skuteczniejsze śledzenie debat i podejmowanie silniejszych interwencji.
- Program przyniósł ogromne korzyści mnie i moim współpracownikom, pochodzącym z małych rozwijających się państw wyspiarskich. Pozwoliło mi to zrozumieć najnowsze przepisy dotyczące emisji w żegludze, nowe standardy, a także obecne i prognozowane technologie, które spowodują zmianę żeglugi na zero netto - powiedział Richmond Basant, administrator morski w Ministerstwie Robót i Transportu Trynidadu i Tobago oraz absolwenci GHG-SMART 2022
Finansowany przez Koreę Południową projekt GHG-SMART został uruchomiony w 2020 roku, a jego początkowy budżet wynosił 2,5 mln dolarów. W lipcu 2023 roku został przedłużony o kolejne trzy lata, do 31 grudnia 2026 roku, z dodatkowym budżetem w wysokości 2 milionów dolarów.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym