• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

IMO prezentuje liderów dołączających do programu szkoleniowego dotyczącego ekologicznej żeglugi

05.04.2024 20:30 Źródło: IMO
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu IMO prezentuje liderów dołączających do programu szkoleniowego dotyczącego ekologicznej żeglugi

Partnerzy portalu

Fot. IMO

Specjaliści z branży morskiej z 14 małych wyspiarskich państw rozwijających się (small island developing states, SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (least developed countries, LDC) dołączą w tym roku do sztandarowego programu szkoleniowego IMO, aby promować globalne przejście na żeglugę o zerowej wartości netto. 

IMO-Republic of Korea Sustainable Maritime Transport Training Programme (GHG-SMART) ma na celu budowanie potencjału SIDS i LDC w zakresie dekarbonizacji sektorów żeglugi poprzez szkolenie specjalistów z branży w zakresie opracowywania i wdrażania strategii na poziomie krajowym, a także podnoszenie poziomu finansowanie projektów związanych z ekologiczną żeglugą. W tym roku zgłosiło się 23 uczestniczków, w tym 12 kobiet, z następujących krajów: Bahamy, Wyspy Cooka, Fidżi, Gambia, Grenada, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Mozambik, Nauru, Palau, Papua Nowa Gwinea, Saint Lucia, Samoa, Senegal i Timor Wschodni. 

GHG-SMART ma na celu wspieranie i bardziej bezpośrednie reagowanie na potrzeby SIDS i LDC w trakcie wdrażania przez nie strategii IMO 2023 dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków. Wiele krajów SIDS i LDC ponosi największy ciężar skutków zmiany klimatu, w dużym stopniu polegając na sektorze morskim. 

Całoroczny program obejmuje kursy online, wizyty w terenie, seminaria internetowe i tygodniowe szkolenie praktyczne w Republice Korei, połączone z spotkaniami branżowymi. Każdego roku dwóch stażystów otrzymuje także stypendia na studia na Światowym Uniwersytecie Morskim  w Malmö w Szwecji.  

Poprzedni uczestnicy GHG-SMART z radością przyjęli wsparcie zapewnione im w ramach programu. Kilku absolwentów reprezentowało niedawno swoje kraje jako oficjalni delegaci na 81. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (81st session of the Marine Environment Protection Committee, MEPC 81) w Londynie, w dniach 18–22 marca. MEPC jest organem decyzyjnym IMO zajmującym się kwestiami środowiskowymi wchodzącymi w zakres kompetencji IMO. 

Podczas spotkania Komitetu Sterującego Projektu GHG-SMART, które odbyło się na marginesie MEPC 81, obecni i byli stażyści podkreślili, w jaki sposób ich doświadczenia umożliwiły im skuteczniejsze śledzenie debat i podejmowanie silniejszych interwencji.   

- Program przyniósł ogromne korzyści mnie i moim współpracownikom, pochodzącym z małych rozwijających się państw wyspiarskich. Pozwoliło mi to zrozumieć najnowsze przepisy dotyczące emisji w żegludze, nowe standardy, a także obecne i prognozowane technologie, które spowodują zmianę żeglugi na zero netto - powiedział Richmond Basant, administrator morski w Ministerstwie Robót i Transportu Trynidadu i Tobago oraz absolwenci GHG-SMART 2022

Finansowany przez Koreę Południową projekt GHG-SMART został uruchomiony w 2020 roku, a jego początkowy budżet wynosił 2,5 mln dolarów. W lipcu 2023 roku został przedłużony o kolejne trzy lata, do 31 grudnia 2026 roku, z dodatkowym budżetem w wysokości 2 milionów dolarów. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.