Specjaliści z branży morskiej z 14 małych wyspiarskich państw rozwijających się (small island developing states, SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (least developed countries, LDC) dołączą w tym roku do sztandarowego programu szkoleniowego IMO, aby promować globalne przejście na żeglugę o zerowej wartości netto.
IMO-Republic of Korea Sustainable Maritime Transport Training Programme (GHG-SMART) ma na celu budowanie potencjału SIDS i LDC w zakresie dekarbonizacji sektorów żeglugi poprzez szkolenie specjalistów z branży w zakresie opracowywania i wdrażania strategii na poziomie krajowym, a także podnoszenie poziomu finansowanie projektów związanych z ekologiczną żeglugą. W tym roku zgłosiło się 23 uczestniczków, w tym 12 kobiet, z następujących krajów: Bahamy, Wyspy Cooka, Fidżi, Gambia, Grenada, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Mozambik, Nauru, Palau, Papua Nowa Gwinea, Saint Lucia, Samoa, Senegal i Timor Wschodni.
GHG-SMART ma na celu wspieranie i bardziej bezpośrednie reagowanie na potrzeby SIDS i LDC w trakcie wdrażania przez nie strategii IMO 2023 dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków. Wiele krajów SIDS i LDC ponosi największy ciężar skutków zmiany klimatu, w dużym stopniu polegając na sektorze morskim.
Całoroczny program obejmuje kursy online, wizyty w terenie, seminaria internetowe i tygodniowe szkolenie praktyczne w Republice Korei, połączone z spotkaniami branżowymi. Każdego roku dwóch stażystów otrzymuje także stypendia na studia na Światowym Uniwersytecie Morskim w Malmö w Szwecji.
Poprzedni uczestnicy GHG-SMART z radością przyjęli wsparcie zapewnione im w ramach programu. Kilku absolwentów reprezentowało niedawno swoje kraje jako oficjalni delegaci na 81. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (81st session of the Marine Environment Protection Committee, MEPC 81) w Londynie, w dniach 18–22 marca. MEPC jest organem decyzyjnym IMO zajmującym się kwestiami środowiskowymi wchodzącymi w zakres kompetencji IMO.
Podczas spotkania Komitetu Sterującego Projektu GHG-SMART, które odbyło się na marginesie MEPC 81, obecni i byli stażyści podkreślili, w jaki sposób ich doświadczenia umożliwiły im skuteczniejsze śledzenie debat i podejmowanie silniejszych interwencji.
- Program przyniósł ogromne korzyści mnie i moim współpracownikom, pochodzącym z małych rozwijających się państw wyspiarskich. Pozwoliło mi to zrozumieć najnowsze przepisy dotyczące emisji w żegludze, nowe standardy, a także obecne i prognozowane technologie, które spowodują zmianę żeglugi na zero netto - powiedział Richmond Basant, administrator morski w Ministerstwie Robót i Transportu Trynidadu i Tobago oraz absolwenci GHG-SMART 2022
Finansowany przez Koreę Południową projekt GHG-SMART został uruchomiony w 2020 roku, a jego początkowy budżet wynosił 2,5 mln dolarów. W lipcu 2023 roku został przedłużony o kolejne trzy lata, do 31 grudnia 2026 roku, z dodatkowym budżetem w wysokości 2 milionów dolarów.
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich