• <

Pierwszy napędzany ekologicznie kontenerowiec ONE wprowadzony do eksploatacji

12.05.2025 16:06 Źródło: TPG, ONE
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy napędzany ekologicznie kontenerowiec ONE wprowadzony do eksploatacji
Fot. Ocean Network Express

Do portu mieszczącego się w ekwadorskim Guayaquil zawinął 9 maja kontenerowiec ONE Sparkle, pierwszy statek we flocie Ocean Network Express posiadający dwupaliwowy, ekologiczny napęd. Wydarzenie to ma świadczyć o aktywności przewoźnika z siedzibą w Singapurze w zakresie dekarbonizacji żeglugi.

O zawinięciu do ekwadorskiego portu poinformował Terminal Portuario de Guayaquil (TPG), obsługiwany przez SAAM Terminals. W informacji opublikowanej na portalu Linkedin przekazał, że obecność takich statków zapewnia lepszą wydajność operacyjną, łącząc innowacje technologiczne i zrównoważony rozwój.

ONE Sparkle (IMO: 9975612) został ochrzczony w lutym tego roku. Pływa pod singapurską banderą. Został zbudowany w stoczni HD Hyundai Heavy Industries w południowokoreańskim Ulsan. Należy do serii 20 statków gotowych do użytku jako napędu amoniaku i metanolu. Jest zarządzany przez OneSea Solutions, spółkę zarządzającą statkami, której współwłaścicielami są ONE i Seaspan Corporation. Wszystkie statki tej serii mają zostać przekazane w latach 2025-2026. Działa w ramach usługi AX3, łączącej południowoamerykańskie porty leżące nad Oceanem Spokojnym.

Kontenerowiec ma 335 metry długości i 51 metrów szerokości. Jego wyporność wynosi 13 800 TEU. W swoim wyposażeniu ma wiele narzędzi i systemów umożliwiających mu pływanie w sposób przyjazny środowisku. Firma wskazuje w przyszłości konwersję napędu na paliwa alternatywne, podkreślając gotowość do tankowania metanolem i amoniakiem. Sama konstrukcja kadłuba została także zoptymalizowana pod kątem poprawy efektywności energetycznej. Zintegrowano także technologie poprawiające wydajność rejsów pod kątem ograniczania zużycia paliwa, jak i zastosowano możliwość podłączenia zasilania z lądu z myślą o zeroemisyjnych pobytach w portach.

Wykorzystując statki napędzane metanolem Ocean Network Express dołącza do innych, czołowych przewoźników, którzy w ramach swojej polityki dekarbonizacji żeglugi wdrażają nowe technologie celem ograniczania emisji CO2 podczas swojej działalności. Wynika to tak z prowadzenia „świadomej polityki” jak i spełnienie oczekiwań konsumentów i klientów wymagających od firm na bardziej zrównoważone praktyki transportowe. Przypomnijmy, że zgodnie z raportem DNV w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi. W ub. r. zamówiono 166 statków napędzanych metanolowym paliwem, z czego 85 to kontenerowce.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.