Do portu mieszczącego się w ekwadorskim Guayaquil zawinął 9 maja kontenerowiec ONE Sparkle, pierwszy statek we flocie Ocean Network Express posiadający dwupaliwowy, ekologiczny napęd. Wydarzenie to ma świadczyć o aktywności przewoźnika z siedzibą w Singapurze w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
O zawinięciu do ekwadorskiego portu poinformował Terminal Portuario de Guayaquil (TPG), obsługiwany przez SAAM Terminals. W informacji opublikowanej na portalu Linkedin przekazał, że obecność takich statków zapewnia lepszą wydajność operacyjną, łącząc innowacje technologiczne i zrównoważony rozwój.
ONE Sparkle (IMO: 9975612) został ochrzczony w lutym tego roku. Pływa pod singapurską banderą. Został zbudowany w stoczni HD Hyundai Heavy Industries w południowokoreańskim Ulsan. Należy do serii 20 statków gotowych do użytku jako napędu amoniaku i metanolu. Jest zarządzany przez OneSea Solutions, spółkę zarządzającą statkami, której współwłaścicielami są ONE i Seaspan Corporation. Wszystkie statki tej serii mają zostać przekazane w latach 2025-2026. Działa w ramach usługi AX3, łączącej południowoamerykańskie porty leżące nad Oceanem Spokojnym.
🚢El ONE Sparkle marca un hito en Guayaquil con su primera escala en TPG
— Confluencia Portuaria (@ConfluenciaPort) May 8, 2025
❗El portacontenedores de 13.700 TEU de Ocean Network Express (ONE) realizó su primer escala en la Terminal Portuario de Guayaquil (TPG), consolidando la ruta AX3 en América Latina.
Más Info 👉… pic.twitter.com/wJadFYXV5t
Kontenerowiec ma 335 metry długości i 51 metrów szerokości. Jego wyporność wynosi 13 800 TEU. W swoim wyposażeniu ma wiele narzędzi i systemów umożliwiających mu pływanie w sposób przyjazny środowisku. Firma wskazuje w przyszłości konwersję napędu na paliwa alternatywne, podkreślając gotowość do tankowania metanolem i amoniakiem. Sama konstrukcja kadłuba została także zoptymalizowana pod kątem poprawy efektywności energetycznej. Zintegrowano także technologie poprawiające wydajność rejsów pod kątem ograniczania zużycia paliwa, jak i zastosowano możliwość podłączenia zasilania z lądu z myślą o zeroemisyjnych pobytach w portach.
Wykorzystując statki napędzane metanolem Ocean Network Express dołącza do innych, czołowych przewoźników, którzy w ramach swojej polityki dekarbonizacji żeglugi wdrażają nowe technologie celem ograniczania emisji CO2 podczas swojej działalności. Wynika to tak z prowadzenia „świadomej polityki” jak i spełnienie oczekiwań konsumentów i klientów wymagających od firm na bardziej zrównoważone praktyki transportowe. Przypomnijmy, że zgodnie z raportem DNV w 2024 roku nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi. W ub. r. zamówiono 166 statków napędzanych metanolowym paliwem, z czego 85 to kontenerowce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął