• <

Yara i NYK zawarły pierwszą na świecie umowę czarteru gazowca napędzanego amoniakiem

10.02.2025 13:36 Źródło: NYK
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Yara i NYK zawarły pierwszą na świecie umowę czarteru gazowca napędzanego amoniakiem
Fot. Yara Clean Ammonia

Yara Clean Ammonia Switzerland SA (Yara Clean Ammonia), spółka zależna Yara International ASA (Yara), największego na świecie dystrybutora amoniaku, podpisała z Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) umowę czarteru na średni gazowiec napędzany amoniakiem (ammonia-fueled medium gas carrier, AFMGC), który ma zostać dostarczony w listopadzie 2026 roku.

Wykorzystanie statku ma w znacznym stopniu przyczynić się do znacznego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego i rozwoju łańcucha dostaw amoniaku poprzez zapewnienie bardziej przyjaznego dla środowiska środka transportu w miarę wzrostu zapotrzebowania na ten surowiec wykorzystywany w sektorze energetycznym, jako choćby paliwo dla statków. Przypomnijmy, że według raportu DNV dotyczącego zamówień na statki w 2024 roku, tych z napędem na amoniak było 27, co w porównaniu z innymi ekologicznymi napędami jest najmniejszą liczbą, niemniej to także jednak kilkukrotny wzrost w porównaniu z 2023 rokiem. Większość zamówień dotyczy gazowców (10) i masowców (5).

Czytaj więcej: Raport DNV: 2024 rok bezprecedensowy pod względem zamówień na statki z napędami przyjaznymi środowisku

– W listopadzie 2023 r. opublikowaliśmy „Historię dekarbonizacji Grupy NYK”, deklarując cel osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku. Opracowywaliśmy statek napędzany amoniakiem, ponieważ uważamy, że stosowanie paliw alternatywnych, zwłaszcza amoniaku, jest niezbędne do osiągnięcia celu zerowej emisji netto. Cieszymy się, że zawarliśmy tę umowę czarteru czasowego z Yara Clean Ammonia, największym na świecie producentem amoniaku, który wysoko ocenił AFMGC, który opracowujemy z naszymi firmami partnerskimi, jako statek napędzany paliwem nowej generacji. Będziemy kontynuować współpracę z Yara nad budową łańcucha dostaw amoniaku w różnych aspektach, nie tylko w transporcie morskim amoniaku – przekazał Hironobu Watanabe, dyrektor zarządzający w NYK.

– Nasza udana współpraca z NYK pozwala nam nie tylko zachować zgodność z przyszłymi przepisami dotyczącymi emisji CO₂ ze statków morskich, ale także pomaga nam zapewnić, że nasi klienci mogą otrzymywać czysty amoniak zgodny z intensywnością emisji dwutlenku węgla w całym naszym łańcuchu dostaw, od odwiertu po przebudzenie” – wskazał Murali Srinivasan, starszy wiceprezes ds. handlowych, Yara Clean Ammonia.

– Cieszę się, że zawarliśmy tę umowę czarterową, która zapewni nam dużą elastyczność w zarządzaniu emisjami dwutlenku węgla i intensywnością emisji dwutlenku węgla przez produkty. Z niecierpliwością czekam na udaną współpracę w zakresie obsługi tej nowej technologii z najlepszą wydajnością – zaznacza Csaba Laszlo, wiceprezes ds. handlu i wysyłki amoniaku, Yara Clean Ammonia.


Jak podaje NYK, już od 2021 roku wraz Yara Clean firma badała praktyczne zastosowanie gazowca napędzanego amoniakiem. Efektem tego jest obecnie zawarcie pierwszej na świecie umowy czarteru na czas AFMGC, najpopularniejszego typu statku do międzynarodowego transportu morskiego amoniaku.

Wspomniany amoniakowiec ma posiadać pojemność 40 000 m3. Jego długość wyniesie 180 metrów, szerokość 32 metry, a zanurzenie 18,45 metra. Będzie pływać pod japońską banderą.

Choć amoniak jako paliwo alternatywne dopiero jest wprowadzane na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w 2025 roku wzrost zamówień w tym segmencie również może znacznie wzrosnąć. Mimo że wciąż jest na wczesnym etapie, stanowi to kolejny dowód na rozwój tego surowca na rynku paliw alternatywnych.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.