Duński gigant żeglugi zawarł długoterminową umowę na odbiór biometanolu z firmą LONGi Green Energy Technology. Kontrakt ma przyczynić się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych i dostawami paliwa dla rosnącej floty kontenerowców Maersk napędzanych tym ekologicznym paliwem.
Umowa jest efektem rosnącego, globalnego portfolio w zakresie użycia paliw alternatywnych przez Maersk, w ramach którego kilka projektów metanolowych znajduje się obecnie w zaawansowanych stadiach rozwoju.
- Wraz z dodaniem wolumenów LONGi, Maersk robi postępy w zabezpieczaniu wystarczającej ilości metanolu dla swojej floty dwupaliwowej metanolu, z której 7 statków już działa. Łączne umowy Maersk na odbiór metanolu zaspokajają obecnie ponad 50% zapotrzebowania floty na metanol dwupaliwowy w 2027 roku. Chociaż wierzymy, że w przyszłości globalna logistyka będzie miała kilka ścieżek prowadzących do zerowej emisji netto, umowa ta podkreśla ciągłą dynamikę projektów związanych z metanolem, które są realizowane przez ambitnych deweloperów na różnych rynkach. Chiny nadal odgrywają pionierską rolę, a zachęcające jest również obserwowanie silnego rozwoju rynku w innych regionach geograficznych. Jednym z przykładów są Stany Zjednoczone, gdzie ściśle współpracujemy z kilkoma obiecującymi projektami. - Rabab Raafat Boulos dyrektor operacyjny A.P. Moller-Maersk
- Umowa z LONGi dostarcza bio-metanol produkowany w zakładzie w Xu Chang w środkowych Chinach. Bio-metanol jest produkowany z pozostałości (słomy i sadzonek drzew owocowych). Będzie on spełniał wymagania Maersk dotyczące zrównoważonego rozwoju metanolu, w tym co najmniej 65% redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi - wskazała Emma Mazhari, dyrektor ds. rynków energii w A.P. Moller-Maersk.
Biometanol ma być produkowany w Xu Chang, znajdującym się w chińskiej prowincji Henan. Dostawcą ma być LONGi Green Energy Technology będący również producentem fotowoltaiki (PV) i deweloperem projektów energii słonecznej oraz producentem elektrolizerów. Już wcześniej LONGi współpracował z Maersk w zakresie usług oceanicznych i logistycznych, dzięki czemu zawarta długoterminowa umowa ma być kolejnym kamieniem milowym w zakresie umacniania partnerstwa między obiema firmami.
Pierwsze wolumeny są spodziewane w 2026 roku, a pełna produkcja ruszy wedle planu pod koniec tej dekady. Produkcja biometanolu rozpocznie się za dwa lata i będzie wytwarzana z odpadów organicznych, jak choćby sadzonki drzew owocowych. W ten sposób ma spełniać wymagania Maersk w zakresie zrównoważonego rozwoju metanolu, zapewniając w tym co najmniej 65% redukcji emisji gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami kopalnymi na poziomie 94 g CO2e/MJ.
Jak podkreśla Maersk, metanol jest obiecującym paliwem żeglugowym, zarówno dzięki rozwojowi metod jego produkcji, jak i kolejnym zamówieniom na statki nim napędzanych. Dochodzi do tego możliwość bunkrowania statków metanolem, co odbywa się już w Antwerpii oraz Jokohamie. Jednocześnie istotnym wyzwaniem pozostaje luka cenowa między paliwami kopalnymi a alternatywami o niższej emisji gazów cieplarnianych. Te ostatnie są wciąż drogie z racji na koszt produkcji i znacznie większe zapotrzebowanie niźli moce produkcyjne zakładów za nie odpowiedzialnych. Firma wskazuje, że wzywa państwa państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej do wyrównania szans poprzez przyjęcie globalnego standardu ekologicznego paliwa i ambitnego mechanizmu cenowego, którego branża ma pilnie potrzebować.
Aktualnie duński armator jest w trakcie wdrażania do swojej floty nowoczesnych kontenerowców napędzanych ekologicznym metanolem. Pierwszy, prototypowy statek rozpoczął żeglugę pod koniec ubiegłego roku, zawijając w październiku do Portu Gdynia. Kolejne, większe jednostki, przeznaczone do rejsów oceanicznych, są stale wprowadzane do działalności. Jest to element strategii Maersk, w myśl hasła „All The Way To Zero”, a najnowszym kontenerowcem z serii liczącej 25 jednostek był Alexandra Maersk, ochrzczony w październiku tego roku w porcie w Fexlitowe.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął