Stocznia MOL Coastal Shipping przeprowadziła ceremonię chrztu i wodowania Daiichi Meta Maru, pierwszego w Japonii tankowca przybrzeżnego napędzanego metanolem. Statek ma zostać dostarczony do zamawiającego w grudniu.
Budowana jednostka została nazwany Daiichi Meta Maru i będzie transportowała ładunek metanolu dla Mitsubishi Corporation. Oprócz tego ma być napędzana właśnie tym, przyjaznym dla środowiska paliwem, posiadając też najbardziej zaawansowane urządzenia pozwalające oszczędzać energię oraz wspierając działania operacyjne w zakresie obsługi ładunków. W porównaniu z ciężkim olejem opałowym, który jest obecnie podstawowym paliwem żeglugowym, stosowanie paliwa metanolowego może zmniejszyć emisję SOx nawet o 99%, emisję cząstek stałych (PM) nawet o 95%, emisję NOx o 80%, a emisję CO2 o 15%. Paliwo metanolowe jest już w praktycznym użyciu i może być dostarczane i bunkrowane w około 130 głównych portach na całym świecie. Wykorzystanie metanolu pochodzącego z niekopalnych źródeł energii, takich jak e-metanol, wytwarzany poprzez syntezę CO2 odzyskanego z różnych źródeł emisji i wodoru wytwarzanego przy użyciu energii odnawialnej, a także biometanolu pochodzącego z biogazu, może prowadzić do dalszej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Daiichi Meta Maru ma 65,50 metra długości, 10 metrów szerokości i zanurzenie wynoszące 4,38 metra. Tonaż brutto wynosi 570 ton. Statek osiąga prędkość nieco ponad 11 węzłów, a główny silnik to zasilany metanolem Hanshin Diesel Works "LA28M".
Metanol jest wykorzystywany jako przyjazne dla środowiska paliwo na statkach oceanicznych, w tym na pięciu statkach obsługiwanych przez Grupę MOL, a jego wykorzystanie ma znacznie wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat. Jest to jednak pierwszy przypadek zastosowania tego paliwa na statku przybrzeżnym. Aktualnie wiele czołowych firm żeglugowych wdraża statki z napędem dwupaliwowym, w tym metanolem, w ramach prowadzonej przez Międzynarodową Organizację Morską inicjatywy zmniejszenia emisji szkodliwych substancji przez branżę morską. Statki z ekologicznym napędem wdrażają m.in. Maersk, CMA CGM, ONE i OOCL. Grupa MOL będzie kontynuować prace nad zmniejszeniem wpływu transportu morskiego na środowisko we współpracy ze wspólnymi armatorami.
Coraz więcej japońskich firm inwestuje w statki napędzane ekologicznym napędem. Przykładem tego jest zamówienie dla Mitsubishi Shipbuilding na pierwsze w Japonii statki towarowe typu roll-on/roll-off (ro-ro) napędzane metanolem. Obie jednostki mają zostać zbudowane do 2027 roku.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek