Przedsiębiorstwo z Danii ogłosiła nazwę swojego drugiego statku do układania kabli NKT Eleonora. W zamierzeniu zwiększy on możliwości firmy w zakresie układania kabli na morzu, zapewniając także elastyczność działań. Będzie jednym z pierwszych na świecie statków do układania kabli zaprojektowanych i przystosowanych do pracy na metanolu, zmniejszając tym samym ślad węglowy swoich operacji.
Rynek kabli wysokiego napięcia znacznie się rozwinął w ostatnich latach, a perspektywy pozostają pozytywne ze względu na przejście na energię odnawialną i elektryfikację społeczeństw. Linie przesyłowe stają się coraz większe, dłuższe i z coraz większym naciskiem na niższe straty mocy, co wyznacza nowe standardy produkcji i instalacji kabli. Do tego dochodzą liczne inwestycje związane z morską energetyką wiatrową na Morzu Północnym i Bałtyku, co oznacza także wiele pracy wymagających położenia i podłączenia podwodnego okablowania, a także jego zabezpieczenia i konserwacji.
W maju 2023 roku, w związku z rekordowym portfelem zamówień i dobrymi perspektywami rynkowymi, NKT ogłosiła inwestycje w nową fabrykę wysokiego napięcia w istniejącej lokalizacji w Karlskronie oraz nowy, wiodący na rynku statek. Projekt statku został już wykonany przez Salt Ship Design, a budowa trwa we współpracy z norweską stocznią VARD. Główni dostawcy wyposażenia to ABB (pokładowy system zasilania DC Grid i rufowy napęd elektryczny Azipod), Wärtsilä (producent silników, przedni tunel i pędnik azymutalny), NOV REMACUT (system układania kabli, dźwigi i inne wyposażenie)
- Z wielką przyjemnością powitamy NKT Eleonora w naszej flocie. Jest to ważny strategiczny atut, który zwiększa naszą zdolność instalacyjną i możliwości, aby zapewnić efektywną realizację projektów i sprostać zmieniającym się wymaganiom naszych klientów. Decyzja o budowie statku zaprojektowanego do zasilania metanolem wynika z naszego silnego zaangażowania w zrównoważony rozwój i łączenie bardziej ekologicznego świata poprzez nasze rozwiązania w zakresie kabli zasilających - mówi Darren Fennell, wiceprezes wykonawczy i szef HV Solutions Karlskrona w NKT.
Opierając się na doświadczeniu operacyjnym i najnowocześniejszej technologii NKT Victoria, NKT Eleonora będzie reprezentować następną generację pod względem projektu i możliwości. Wyposażony w trzy obrotnice, będzie oferował możliwość transportu 23 000 ton kabli energetycznych możliwych do ułożenia. Będzie także posiadał szeroką gamę narzędzi podwodnych do precyzyjnej instalacji i serwisowania kabli morskich. Wymiary nowego kablowca to 176 metrów długości i 32 metry szerokości. Choć preferowany będzie napęd metanolem Wärtsilä 32 , statek ma posiadać także silnik konwencjonalny.
Według jednej z teorii imię, jakie nadano statkowi ma oznaczać po hebrajsku "Bóg mi światłem" i jest odniesieniem do centralnej pozycji NKT w przekazywaniu mocy poprzez swoje rozwiązania kablowe oraz do "świetlanej przyszłości" przed firmą napędzanej przez nowe inwestycje oraz idący tym samym wzrost. Ponadto nazwa ma także nawiązywać Ulryki Eleonory (1688-1741), pochodzącej z Danii późniejszej królowej Szwecji. Jej nordyckie (w tym po części niemieckie) korzenie oraz historia mają reprezentują skandynawskie dziedzictwo NKT i silną obecność w krajach Europy Północnej. Budowa statku będzie przebiegała równolegle obok rozbudowy zakładu NKT w Karlskronie w postaci fabryki kabli wysokiego napięcia. Oczekuje się, że zarówno statek, jak i zakład rozpoczną działalność od 2027 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów