Jedno z największych na świecie przedsiębiorstw żeglugowych, pochodzące z Danii, przyłącza się do działań w związku z dekarbonizacją żeglugi. Firma zaprezentowała projekt najnowszego statku, zasilanego dwupaliwowo, w tym ekologicznym metanolem.
Nowatorską jednostkę morską buduje południowokoreańska stocznia Hyundai Mipo Dockyard. Poprzez zastosowanie w jednostce silnika z napędem umożliwiajacym użycie zarówno paliwa konwencjonalnego jak i biopaliwa, statek ma zapewniać ograniczoną, kontrolowaną emisję CO2 do atmosfery. Konfiguracja napędu na metanol dla statku została opracowana przez MAN Energy Solutions i Hyundai Engine and Machinery (silnik główny) oraz Himsen (silnik pomocniczy) we współpracy z Hyundai Mipo i Maersk. Co istotne, będzie stosunkowo duża, mierząca 172 metry długości, pływając dla spółki zależnej Maersk Sealand Europe na bałtyckim szlaku żeglugowym między Europą Północną a Zatoką Botnicką. Towarzystwem klasyfikacyjnym będzie American Bureau of Shipping (ABS).
🤩We are thrilled to unveil the design of our first green fuel powered vessel 🛳. The build is on and it’s soon to be delivered by Hyundai Mipo Dockyard. Our feeder vessel has a dual-fuel engine and will be able to operate on green methanol. #Maersk #decarbonisation #alltheway pic.twitter.com/XMyP8cvOWd
— Maersk (@Maersk) March 21, 2023
Z racji na zaplanowaną, dosyć skromną trasę żeglugową, wciąż pozostaje czekać na jednostki oceaniczne zasilane dwupaliwowo, w tym biopaliwem. Niemniej odległości, pokonywane przez coraz większe transportowce wskazuje, że ten moment może nadejść w stosunkowo niedługim czasie.
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.