Francuska firma transportowa CMA CGM poinformowała, że 30 sierpnia w skład jej floty weszła najnowsza jednostka przeznaczona do transportu kontenerowego, CMA CGM Alhambra. Należy ona do serii statków wyróżniających się wykorzystaniem rozwiązań technologicznych ograniczających emisję CO2. Zwodowano również kolejny statek, CMA CGM Passion.
Jak zaznaczyła firma, dzięki nowatorskiemu projektowi skoncentrowanemu na efektywności energetycznej, nowy kontenerowiec będzie operować na Morzu Śródziemnym i wodach państw Europy Zachodniej. Jego działalność w tym rejonie ma posiadać charakter strategiczny, ułatwiając zmianę transportu z drogowego na morski, wzmacniając w ten sposób zaangażowanie CMA CGM w redukcję emisji CO2 i zwiększając wydajność regionalnych sieci żeglugowych.
CMA CGM Alhambra (IMO: 9961336) został zbudowany w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard i jest szóstym z dziesięciu zamówionych jednostek serii Eurofeeder. Wyróżnia je dwupaliwowy napęd umożliwiający wykorzystanie LNG, zmniejszając tym emisję CO2. Nowy statek we flocie CMA CGM pływa pod maltańską banderą. Ma 205 metrów długości i 30 metrów szerokości.
Kontrakt na budowę tej serii podpisano w listopadzie 2021 roku, a kwota zamówienia opiewała na 630 mln dolarów (63 mln za każdy ze statków). Nowy statek jest pierwszym dedykowanym do poruszania się na obszarze Morza Śródziemnego, do czego odnosi się jego nazwa. Alhambra to warowny zespół pałacowy w Grenadzie w regionie Hiszpanii o nazwie Andaluzja. Został zbudowany w latach 1232–1273 za panowania emirów z dynastii Nasrydów. Od 1984 roku znajduje się liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO.
Pięć wcześniejszych statków serii Eurofeeder posiada nazwy nawiązujące do miast i regionów związanych z Europą Zachodnią, bliższym Morzu Bałtyckiemu.
Tego samego dnia, również w stoczni w Busan w Korei Południowej, odbyło się wodowanie kolejnego statku, który znajdzie się we flocie CMA CGM, o nazwie Passion (IMO: 9951563). Mający ładowność 7300 TEU jest siódmą z dziesięciu zaplanowanych jednostek z tej serii. Ma 268 metrów długości i 44 metry szerokości.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów