Umeå w Szwecji i Kowno na Litwie na nowo definiują przyszłość ekologicznej żeglugi. Dwie ambitne inicjatywy – szwedzka mapa drogowa dla neutralnego klimatycznie portu Umeå i litewska elektryfikacja rzeki Niemen – wyznaczają nowy standard zrównoważonego transportu morskiego. Oba projekty pokazują, w jaki sposób innowacje, lokalne zasoby energetyczne i planowanie strategiczne mogą przyspieszyć przejście na bezemisyjną logistykę w całej Europie. Dokumenty zostały stworzone w ramach projektu Blue Supply Chains (BSC).
Przypadek szwedzki: mapa drogowa lokalnych ekologicznych paliw na bazie wodoru w regionie Umeå
Miasto Umeå przedstawiło szczegółowy plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r., w którym przejście na paliwa odnawialne w portach i transporcie jest niezbędną częścią planu. Mapa drogowa, opracowana przez IVL Swedish Environmental Research Institute wraz z Portem Umeå, Umeå Energy AB, Umeå Municipality i INAB - Infrastructure in Umeå AB, przewiduje zastąpienie paliw kopalnych lokalnie produkowanym zielonym wodorem i elektrometanolem.
Strategiczne zalety Umeå obejmują:
• dużą ilość odnawialnej energii elektrycznej (woda, wiatr),
• biogeniczny CO₂ z ogrzewania miejskiego,
• infrastrukturę dla transportu kolejowego i morskiego,
• dostęp do czystej wody do elektrolizy wodoru.
Przewiduje się, że duży zakład produkcyjny w Umeå Eco Industrial Park będzie dostarczał do 110 000 ton elektrometanolu rocznie do 2030 roku. Firma Wasaline jest uznawana za jednego z kluczowych, pierwszych użytkowników, podczas gdy odnowa floty przez firmę SCA i inne podmioty będzie wspierać długoterminowe redukcje emisji.
Przeanalizowano trzy strategiczne scenariusze, z najbardziej prawdopodobną rolą Umeå jako eksportowego huba paliw odnawialnych, przekraczającego początkowy popyt krajowy.
Równolegle Litwa przekształca swój śródlądowy transport wodny w ramach projektu Litewskiego Urzędu Żeglugi Śródlądowej (LIWA), elektryfikując korytarz rzeki Niemen między Kownem a Kłajpedą. Inicjatywa ta, wspierana przez fundusze unijne i krajowe, wyeliminuje ponad 48 000 przejazdów ciężarówek rocznie, znacznie zmniejszając emisje CO₂ i zatory komunikacyjne.
Od 2019 r. zainwestowano ponad 27 mln euro w modernizację drogi wodnej E41, przebudowę infrastruktury i umożliwienie całorocznej żeglugi. Każda barka zastępuje 106 ciężarówek i pozwala zaoszczędzić 21 ton CO₂ na podróż.
Nowy plan floty obejmuje:
• 6 pchaczy elektrycznych,
• 12 barek,
• 27 kontenerów bateryjnych,
• 3 inteligentne huby ładowania: Port Kłajpeda, Jurbarkas i Port Marvele w Kownie.
Litwa zobowiązała się do sfinansowania 90% kosztów rozbudowy sieci, umożliwiając ładowanie o dużej mocy (do 750 kW na statek) i przewidywalne długoterminowe ceny energii elektrycznej.
Oba zespoły oceniły szereg ekologicznych opcji napędowych: systemy akumulatorowo-elektryczne, metanolowe, wodorowe i hybrydowe.
- W przypadku szwedzkim, e-metanol i wodór zostały uznane za priorytetowe dla zastosowań głębinowych i promowych ze względu na gęstość energii i potencjał dekarbonizacji. Wodór wiąże się z większymi wyzwaniami w zakresie infrastruktury i bezpieczeństwa (np. przechowywanie pod ciśnieniem 1000 barów, kruchość), ale pozostaje niezbędny w perspektywie długoterminowej.
- W przypadku litewskim, baterie elektryczne okazały się najszybszym rozwiązaniem dla śródlądowych dróg wodnych, oferując prostszą infrastrukturę i niższe koszty operacyjne. Pchacze z napędem azymutalnym o mocy 660 kW i podnoszonymi sterówkami o wysokości 3,6 m są dostosowane do unikalnych warunków panujących w Niemnie.
Modelowanie równowagi elektrycznej, symulacje CFD (ang. Computational Fluid Dynamics) i testy w świecie rzeczywistym potwierdziły wydajność statku i wymagania energetyczne w obu regionach.
Oba projekty podkreślają znaczenie gotowości infrastruktury i wsparcia regulacyjnego:
• Szwedzki projekt obejmuje modernizację zasilania lądowego (OPS), bunkrowanie paliwa i integrację wychwytywania dwutlenku węgla (operacyjność do 2029 r.).
• W przypadku litewskim chodzi o wzmocnienie doków portowych poprzez dodanie dźwigów dla 30-tonowych kontenerów z bateriami oraz zabezpieczenie kontraktów na energię elektryczną o stałym oprocentowaniu.
• Nadchodzące dyrektywy UE, takie jak FuelEU Maritime i ETS (ang. Emissions Trading System) dla żeglugi, jeszcze bardziej przyspieszą wdrażanie czystych paliw.
Przypadek szwedzki:
• 2027: Ukończenie połączenia kolejowego z Umeå Eco Industrial Park do portu
• 2029: Uruchomienie pełnego wychwytywania dwutlenku węgla
• 2030: Rozpoczęcie produkcji e-metanolu
• 2040: Pełna neutralność klimatyczna portu i gminy
Przypadek litewski:
• 2024-2025: Przetarg publiczny i budowa pierwszych e-pchaczy
• 2026-2027: Uruchomienie hubów ładowania w Kownie, Jurbarkas i Kłajpedzie
• 2030: Uruchomienie całej floty elektrycznych statków żeglugi śródlądowej
Obie mapy drogowe podkreślają poniższe wnioski:
• kluczowe są wczesne inwestycje w sieć i infrastrukturę portową,
• współpraca międzysektorowa poprawia kontrolę kosztów i szybkość wdrażania,
• dostosowane projekty statków przewyższają modernizacje w zielonych korytarzach,
• jasność polityki i lokalne przywództwo odblokowują finansowanie i wsparcie publiczne.
Podczas gdy Europa ściga się, aby osiągnąć swoje cele klimatyczne, te dwie północnoeuropejskie inicjatywy dowodzą, że bezemisyjna żegluga to nie tylko wizja przyszłości – ona jest już w toku. Dzięki uzupełniającym się technologiom, zintegrowanemu planowaniu energetycznemu i silnemu zarządzaniu, Szwecja i Litwa oferują skalowalne modele dla portów i rzek na całym kontynencie.
Obie mapy w jednym dokumencie: https://interreg-baltic.eu/project/bluesupplychains/#output-0
Blue Supply Chains for the Baltic Sea Region/Niebieskie łańcuchy dostaw dla regionu Morza Bałtyckiego
Projekt BSC wspiera władze portowe i operatorów portów w dekarbonizacji operacji portowych poprzez rozwój elektryfikacji, zapewnienie strategii paliw alternatywnych i tworzenie zielonych łańcuchów transportowych. Jest współfinansowany przez Program Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027.
Port of Hamburg Marketing Reg. Assoc. jest głównym partnerem projektu, a Port Umeå, Miasto Umeå, Umeå Energy AB, INAB - Infrastructure in Umeå AB, IVL Swedish Environmental Research Institute, Lindholmen Science Park AB, Lithuanian Inland Waterways Authority (LIWA) i Baltic Ports Organization są wśród partnerów projektu.
Więcej informacji o BSC: https://interreg-baltic.eu/project/bluesupplychains/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland