Mając na celu dekarbonizację krajowej branży morskiej rząd Estonii zdecydował się przeznaczyć 25 mln euro dla podmiotów decydujących się na wdrożenie ekologicznych rozwiązań na statkach działających w krajowych portach. Dotyczy to zarówno statków transportowych, rybackich, jak i jednostek pomocniczych działających w portach.
Dzięki dotacji Estonia ma stać się jednym z pierwszych krajów w Europie, który bezpośrednio wspiera branżę morską w zakresie ekologicznej modernizacji statków. Oznacza to pomoc przy wdrażaniu m.in. napędów na „zielone paliwa” jak i technologii i rozwiązań sprzyjających ograniczaniu zużycia paliwa, oczyszczania spalin oraz energii w ramach prowadzonej działalności na wodzie. W zamierzeniu ekologizacja dotyczy statków pasażerskich i towarowych, holowników i jednostek pomocniczych w estońskich portach. Służy temu także krajowe rozwiązanie oferujące usługi w zakresie ekologicznej modernizacji statków Estonian Marine Greentech & Retrofit Hub.
– Globalne zapotrzebowanie na czystszy transport morski szybko rośnie. Estońskie firmy przemysłu morskiego mają wiedzę specjalistyczną i doświadczenie, aby świadczyć światowej klasy usługi modernizacji i wspierać armatorów w uczynieniu ich flot bardziej przyjaznymi dla środowiska. Od projektowania i doradztwa technicznego po wdrażanie i konserwację, estońskie porty oferują wygodne i wydajne centra dla projektów modernizacji – powiedział minister infrastruktury Kuldar Leis.
– Ten program dotacji stanowi kluczowy kamień milowy w dążeniu Estonii do bardziej ekologicznych, bardziej zrównoważonych praktyk morskich. Wspierając przyjmowanie innowacyjnych technologii, pomagamy operatorom morskim zmniejszyć ich ślad środowiskowy i przygotować się na przyszłe wyzwania. Dzięki włączeniu sektora morskiego do unijnego systemu handlu emisjami ten środek pomaga przekierować przychody zebrane od właścicieli statków z powrotem na wsparcie ich przejścia na bardziej ekologiczne technologie – przekazał Kaupo Läänerand, zastępca sekretarza generalnego ds. morskich i wodnych w estońskim Ministerstwie Klimatu.
Decyzja o przekazaniu funduszy ma być związana, jak podkreśla estońskie Ministerstwo Klimatu, wdrażaniem bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących ochrony środowiska. Ponadto tak rząd jak i firmy z branży morskiej zdają sobie sprawę z rosnącego zapotrzebowania na statki zdolne do działania z systemami napędowymi wodorowymi i elektrycznymi, technologiami wychwytywania CO2 i innymi rozwiązaniami sprzyjającymi dekarbonizacji. Zdaniem estońskich władz finansowanie stworzy zachętę dla firm morskich, które chcą zmodernizować swoje floty.
Dotacja zapewni armatorom i operatorom finansowanie pokrywające od 15% do 30% kwalifikowanych kosztów modernizacji, do maksymalnej kwoty 5 mln euro na projekt. Aby kwalifikować się do 30% stawki wsparcia, statek musi zostać przekształcony do działania w ramach zerowej emisji netto. Ponadto czynniki takie jak państwo bandery statku i częstotliwość jego wizyt w lokalnych portach również wpływają na stawkę wsparcia.
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych