Brazylijski gigant górniczy Vale S.A. ogłosił, że zainstaluje pięć żagli Rotor Sails od firmy Anemoi Marine Technologies Ltd., jednego z wiodących na świecie dostawców technologii napędu wspomaganego wiatrem dla statków komercyjnych. Znajdzie się on na statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton, należącego do omańskiego armatora Asyad.
Umowa pomiędzy Vale i Anemoi przewiduje zainstalowanie pięciu cylindrycznych żagli o wysokości 35 metrów i średnicy 5 metrów na statku Sohar Max VLOC. Żagle zostaną zainstalowane na specjalnie zaprojektowanym systemie, dzięki któremu można będzie je składać od pionu, aby złagodzić wpływ na ciąg powietrza i operacje przeładunku ładunku. Zakończenie prac instalacyjnych jest planowane na II kwartał 2024 roku.
- Z radością ogłaszamy nawiązanie partnerstwa z Vale, Asyad i innymi kluczowymi interesariuszami projektu. Anemoi od wielu lat opracowuje rozwiązania dostosowane do potrzeb statków Vale, a ten najnowszy projekt stanowi ważny krok na drodze do dekarbonizacji Vale, wykorzystując napęd wspomagany wiatrem, ponieważ wyznacza drogę do poprawy efektywności energetycznej swoich statków i zmniejszenia emisji netto - powiedział Nick Contopoulos, dyrektor operacyjny Anemoi Marine Technologies.
- Energia wiatrowa będzie odgrywać kluczową rolę w naszej strategii dekarbonizacji transportu morskiego rudy żelaza - podkreślił Rodrigo Bermelho, menedżer techniczny ds. żeglugi w Vale.
Fot. Anemoi
Fot. Anemoi
To przedsięwzięcie jest następstwem udanej modernizacji trzech żagli
wirnikowych w systemy rozmieszczania szyn na pokładzie masowca typu
kamsarmax o nośności 82 000 ton, co nastąpiło w czerwcu 2023 roku. Wstępne dane
zebrane do tej pory ze statku sugerują, że można dzięki temu oszczędzić nawet do zwyczajowej 10% inwestycji w żeglugę. Anemoi został również wyznaczony przez firmę Vale do świadczenia pełnego zakresu usług technicznych zarówno przed, jak i po dostawie, w tym w ramch projektu integracji statku z Szanghajskim Instytutem Projektowania i Badań Statków (Shanghai Ship Design and Research Institute SDARI), wsparcia przy zatwierdzaniu planu, zarządzaniu projektem, nadzorze na miejscu, a także szkoleniu załogi. Klasyfikacja projektu została przyznana przez Lloyd Register, który świadczy również usługi związane z zatwierdzeniem projektu wyposażenia i zatwierdzeniem planu integracji statków.
Flota statków Valemax firmy Vale obsługuje zazwyczaj szlaki dalekomorskie pomiędzy Brazylią, Chinami i Bliskim Wschodem, które mają szczególnie dobrze nadawać się do napędzania energią wiatrową i analizowania oszczędności w tym zakresie. Oczekuje się, że instalacja żagli Anemoi Rotor Sails przyniesie znaczne oszczędności paliwa i emisji, przy oczekiwanej redukcji zużycia paliwa o 6% i zmniejszeniu dzięki temu emisji CO2 nawet o 3 000 ton na statek rocznie.
Żagle wirowe cieszą się dużą popularnością wśród właścicieli statków poszukujących technologii o zerowej emisji netto, które poprawią efektywność energetyczną swoich statków i pomogą ich statkom osiągnąć krytyczne międzynarodowe cele w zakresie redukcji emisji, w tym wskaźnika projektowania efektywności energetycznej (EEDI) i wskaźnika istniejącej efektywności energetycznej (EEXI) i wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla (CII). Znane również jako „wirniki Flettnera”, to pionowe cylindry wykorzystujące odnawialną energię wiatru w celu zapewnienia dodatkowego ciągu do przodu i poprawy efektywności energetycznej statku, a także znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nie są to więc żagle w klasycznym rozumieniu tego słowa, niemniej tak jak one wykorzystują napęd, który był wykorzystywany powszechnie w branży morskiej od starożytności i dopiero w XIX wieku musiał ustąpić silnikom paliwowym. Z racji na odwrót od paliw konwencjonalnych jest szansa na istny "renesans" wiatru.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem