• <
nauta_2024

To będzie największe przedsięwzięcie w zakresie instalacji nowoczesnego ożaglowania na statku. Czegoś takiego jeszcze nie było

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki To będzie największe przedsięwzięcie w zakresie instalacji nowoczesnego ożaglowania na statku. Czegoś takiego jeszcze nie było

Partnerzy portalu

Fot. Sohar Max VLOC

Brazylijski gigant górniczy Vale S.A. ogłosił, że zainstaluje pięć żagli Rotor Sails od firmy Anemoi Marine Technologies Ltd., jednego z wiodących na świecie dostawców technologii napędu wspomaganego wiatrem dla statków komercyjnych. Znajdzie się on na statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton, należącego do omańskiego armatora Asyad.

Umowa pomiędzy Vale i Anemoi przewiduje zainstalowanie pięciu cylindrycznych żagli o wysokości 35 metrów i średnicy 5 metrów na statku Sohar Max VLOC. Żagle zostaną zainstalowane na specjalnie zaprojektowanym systemie, dzięki któremu można będzie je składać od pionu, aby złagodzić wpływ na ciąg powietrza i operacje przeładunku ładunku. Zakończenie prac instalacyjnych jest planowane na II kwartał 2024 roku.

- Z radością ogłaszamy nawiązanie partnerstwa z Vale, Asyad i innymi kluczowymi interesariuszami projektu. Anemoi od wielu lat opracowuje rozwiązania dostosowane do potrzeb statków Vale, a ten najnowszy projekt stanowi ważny krok na drodze do dekarbonizacji Vale, wykorzystując napęd wspomagany wiatrem, ponieważ wyznacza drogę do poprawy efektywności energetycznej swoich statków i zmniejszenia emisji netto - powiedział Nick Contopoulos, dyrektor operacyjny Anemoi Marine Technologies.

- Energia wiatrowa będzie odgrywać kluczową rolę w naszej strategii dekarbonizacji transportu morskiego rudy żelaza - podkreślił Rodrigo Bermelho, menedżer techniczny ds. żeglugi w Vale.


Fot. Anemoi


Fot. Anemoi

To przedsięwzięcie jest następstwem udanej modernizacji trzech żagli wirnikowych w systemy rozmieszczania szyn na pokładzie masowca typu kamsarmax o nośności 82 000 ton, co nastąpiło w czerwcu 2023 roku. Wstępne dane zebrane do tej pory ze statku sugerują, że można dzięki temu oszczędzić nawet do zwyczajowej 10% inwestycji w żeglugę. Anemoi został również wyznaczony przez firmę Vale do świadczenia pełnego zakresu usług technicznych zarówno przed, jak i po dostawie, w tym w ramch projektu integracji statku z Szanghajskim Instytutem Projektowania i Badań Statków (Shanghai Ship Design and Research Institute SDARI), wsparcia przy zatwierdzaniu planu, zarządzaniu projektem, nadzorze na miejscu, a także szkoleniu załogi. Klasyfikacja projektu została przyznana przez Lloyd Register, który świadczy również usługi związane z zatwierdzeniem projektu wyposażenia i zatwierdzeniem planu integracji statków.

Flota statków Valemax firmy Vale obsługuje zazwyczaj szlaki dalekomorskie pomiędzy Brazylią, Chinami i Bliskim Wschodem, które mają szczególnie dobrze nadawać się do napędzania energią wiatrową i analizowania oszczędności w tym zakresie. Oczekuje się, że instalacja żagli Anemoi Rotor Sails przyniesie znaczne oszczędności paliwa i emisji, przy oczekiwanej redukcji zużycia paliwa o 6% i zmniejszeniu dzięki temu emisji CO2 nawet o 3 000 ton na statek rocznie.

Żagle wirowe cieszą się dużą popularnością wśród właścicieli statków poszukujących technologii o zerowej emisji netto, które poprawią efektywność energetyczną swoich statków i pomogą ich statkom osiągnąć krytyczne międzynarodowe cele w zakresie redukcji emisji, w tym wskaźnika projektowania efektywności energetycznej (EEDI) i wskaźnika istniejącej efektywności energetycznej (EEXI) i wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla (CII). Znane również jako „wirniki Flettnera”, to pionowe cylindry wykorzystujące odnawialną energię wiatru w celu zapewnienia dodatkowego ciągu do przodu i poprawy efektywności energetycznej statku, a także znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nie są to więc żagle w klasycznym rozumieniu tego słowa, niemniej tak jak one wykorzystują napęd, który był wykorzystywany powszechnie w branży morskiej od starożytności i dopiero w XIX wieku musiał ustąpić silnikom paliwowym. Z racji na odwrót od paliw konwencjonalnych jest szansa na istny "renesans" wiatru.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.