Stena Line informuje o zwodowaniu drugiego hybrydowego promu serii NewMax, Stena Connecta. Co ma je wyróżniać, to gotowość do żeglugi na metanolu, dzięki czemu podróż ma być przyjazna dla środowiska.
Po zwodowaniu prom ma zostać doposażony, po czym przejdzie też próby morskie. Budowa ma miejsce w stoczni China Merchants Jinling Shipyard mieszczącej się w chińskim Weihai.
– To ekscytujące być świadkiem postępu prac nad naszymi nowymi statkami, aby w przyszłości przygotować naszą flotę i ustanowić nowe standardy branżowe, aby być częścią rozwiązania problemu zmian klimatycznych. Te nowe statki są pierwszymi statkami RoRo wyposażonymi w rozwiązanie hybrydowe, umożliwiające im pracę na baterii, biopaliwie i metanolu. Jest to nie tylko zgodne z nadchodzącymi przepisami, ale także zmniejsza naszą emisję CO2. – wskazał Niclas Mårtensson, prezes Stena Line.
Stena Connecta to drugi, po Stena Futura, prom, który ma obsługiwać trasę Belfast-Heysham na Morzu Irlandzkim, zwiększając przepustowość frachtu o 40%, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu klientów między Irlandią Północną a Wielką Brytanią. Długość jednostki to 147 metrów, szerokość 26,30 metra, a zanurzenie wynosi 5,20 metra. Ma osiągać prędkość do 16,5 węzła. Długość powierzchni ładunkowej to 2 800 metrów. Będzie pływał pod cypryjską banderą.
Dwa hybrydowe statki NewMax będą odgrywać kluczową rolę w dążeniu Stena Line do zrównoważonego rozwoju, ponieważ oba będą mogły być napędzane paliwem metanolowym. Zostaną również wyposażone w technologie, które umożliwią wykorzystanie zarówno napędu akumulatorowy, jak i zasilanie z lądu, gdy będzie ono dostępne. Co istotne, statek Stena Connecta będzie również wyposażony w żagle wirnikowe, wykorzystywane do użycia energii wiatru i zapewnienia tym samym napędu pomocniczego, co w zamierzeniu poskutkuje zmniejszonym zużyciem paliwa i emisją spalin.
Stena Line ściśle współpracuje z dostawcami, zapewniając przyszłe dostawy e-metanolu i realizując swoje strategiczne cele związane z przejściem na paliwa odnawialne oraz redukcją emisji CO2 o 30% do 2030 roku. Aby rozwijać te technologie, w 2023 roku szwedzki operator promowy rozpoczął współpracę z firmą technologiczną Wärtsilä w celu konwersji niektórych swoich statków na zasilanie metanolem. W ramach umowy dostawa silników odpowiada za przeprowadzenie konwersji, obejmującej m.in. zmiany w systemie zasilania paliwem, modyfikacje silników oraz integrację nowych instalacji z istniejącymi systemami. Kontrakty na realizację tych prac zostały zaksięgowane przez Wärtsilä w czerwcu 2023 roku.
Budowa statków z napędem na metanol wpisuje się również w ambicje chińskiej branży stoczniowej w zakresie budowy statków z nisko- i zeroemisyjnymi napędami. Przykładem tego był chrzest w lutym tego roku pierwszego powstałego w kraju dużego kontenerowca z napędem na metanol dla COSCO SHIPPING Lines, nazwanego COSCO SHIPPING YangPu. Zbudowano go w stoczni COSCO Shipping Heavy Industry.
Wspomniany Stena Futura jest w trakcie doposażana. Ma wejść do eksploatacji jeszcze jesienią 2025 roku. Stena Connecta ma do niego dołączyć na początku 2026 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii