Szwedzka Administracja Morska (Swedish Maritime Administration, SMA) zamówiła łódź pilotową EF-12 od Artemis Technologies. Posiadajaca w pełni elektryczny napęd ma być jedną z pierwszych w swoim rodzaju. Celem inwestycji jest zwiększanie zaangażowania organizacji w dekarbonizację branży morskiej, w tym portowej.
Zamówiona przez SMA jednostka o nazwie Artemis EF-12 ma stanowić pierwszą z tego rodzaju jednostek wykorzystywanych w szwedzkich portach. Planowo ma rozpocząć działalność wiosną 2026 roku.
- Jest to z pewnością przełom, jeśli chodzi o łodzie elektryczne pod względem zasięgu i efektywności energetycznej. Jest to dla nas jeden z wielu kroków w kierunku zmniejszenia zużycia paliw kopalnych w naszej działalności. Dzięki temu wkładowi w naszą flotę szacujemy, że całkowite emisje z naszych transportów pilotażowych mogą zostać zmniejszone o około 5%. Bardzo się cieszę, że podjęliśmy ten krok i jesteśmy aktywni w czołówce dekarbonizacji w sektorze morskim. Będzie to wyjątkowy dodatek do naszej floty i będziemy mieli okazję ocenić nowe technologie i uzyskać informacje na temat tego, jak postępować w celu osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2045 roki - wskazał Erik Eklund, dyrektor generalny SMA.
Statek, jest budowany w zakładzie stoczniowym w Belfaście, w Irlandii Północnej. Jego całkowita długość wynosi 12,5 metra, szerokość 4,7 metra, zanurzenie 2,2 metra, a wyporność 11700 kg. Wyróżniać go ma konstrukcja wykonnana w całości z materiałów kompozytowych oraz całkowicie elektryczny napęd. Zużycie energii przez łódź przy prędkości podstawowej ma wynieść ok. 9 kWh na milę morską. Zdaniem przedstawicieli SMA zapewni to redukcję zużycia energii o nblisko 85% w porównaniu z konwencjonalnymi łodziami pilotowymi, napędzanymi silnikiem wysokoprężnym.
Co również istotne, łódź ma poruszać się przy użyciu technologii wodolotu, przez co jest w stanie unosić się nad wodą. Dzięki temu czemu zjawisko oporu powierzchni wody na kadłub ma jej nie dotyczyć. W efekcie zapewnić to ma optymalizację zużywanej energii, szybkość poruszania się oraz ograniczony hałas pracy. W ten sposób nie tylko ograniczy emisję, ale też pozostanie przyjazna środowisku morskiemu, minimalizując zakłócenia dla tamtejszych ekosystemów.
SMA jest agencją rządową i przedsiębiorstwem w sektorze transportu. Odpowiada za bezpieczeństwo i dostępność na morzu. Główną misją jest promowanie korzystnych rozwiązań dla branży morskiej w Szwecji. W ramach usług świadczonych przez organizację wchodzą pilotowanie statków poruszających się na szwedzkich akwenach, obsługa torów wodnych, działania SAR w zakresie służb morskich i powietrznych, informowanie o ruchu morskim, lodołamanie i hydrografia. Działania SMA koncentrują się przede wszystkim na żegludze handlowej, rekreacyjnej i rybołówstwie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów