• <

Mitsui O.S.K. Lines wdraża napęd wiatrowy Wind Challenger na kolejnym ze swoich statków

rk

24.05.2024 13:20 Źródło: Mitsui O.S.K. Lines
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Mitsui O.S.K. Lines wdraża napęd wiatrowy Wind Challenger na kolejnym ze swoich statków

Partnerzy portalu

Fot. Mitsui O.S.K. Lines

Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i Electric Power Development (J-Power) porozumiały się w sprawie instalacji systemu napędowego Wind Challenger, który przekształca energię wiatru w siłę napędową, na masowcu Kurotakisan Maru III. Instalacja żagla jest zaplanowana na II poł. 2025 roku.

Sytuacja jest o tyle wyjątkowa, że modernizacja dotyczy statku przeznaczonego do transportu węgla dla elektrowni J-Power, a więc rozwiązania mocno kojarzącego się z emisją spalin i szkodliwością dla środowiska. Choć węgiel wciąż ma istotne znaczenie dla japońskiej gospodarki, firmy poszukują rozwiązań, jak ograniczyć emisję CO2 w jej poszczególnych gałęziach, choćby transportu morskiego. Kurotakisan Maru (IMO: 9908205) to nowy masowiec, zbudowany w 2021 roku, mający 235 metrów długości i 38 metrów szerokości. Jego pojemność brutto wynosi 51793 GT.

MOL podkreśla, że będzie to pierwsza instalacja systemu Wind Challenger na obecnie eksploatowanym statku w ramach modernizacji. Firma oczekuje, że wprowadzenie Wind Challenger zmniejszy emisję gazów cieplarnianych o około 5% podczas rejsu Japonia-Australia i około 8% podczas rejsu Japonia-Ameryka Północna-Zachodnie Wybrzeże, w porównaniu z konwencjonalnym statkiem tego samego typu, wykorzystującego tylko napęd konwencjonalny. W zamierzeniu ma to przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 podczas realizowanego transportu surowców.

Wind Challenger to urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą specjalnych systemów ożaglowania. Jest to drugi masowiec MOL wyposażony w Wind Challenger, po Shofu Maru (IMO: 9919395) transportującym węgiel dla elektrowni Tohoku Electric Power. To urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą teleskopowych twardych żagli, które są instalowane na statku i pozostają możliwe do rozłożenia w razie potrzeby. Wpisuje się w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.

W listopadzie ub. r. do terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia wpłynął masowiec Pyxis Ocean, wyposażony w dwa stalowo-kompozytowe żagle WindWings od Cargill, wykorzystujące energię wiatru do wspomagania konwencjonalnego napędu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.