W stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire we Francji odbyła się uroczystość położenia stępki pod kolejny statek wycieczkowy należący do Celebrity Cruises, Celebrity Xcel. Jednostka serii Edge wpisuje się w wizję dekarbonizacji żeglugi pasażerskiej, posiadając najnowocześniejsze rozwiązania służące ograniczeniu emisji CO2, do których zalicza się m.in. napęd na metanol.
Podczas ceremonii 13 czerwca br. Jason Liberty, prezes i dyrektor generalny Royal Caribbean Group, spółki macierzystej Celebrity Cruises, Laura Hodges Bethge, prezes Celebrity Cruises, oraz Laurent Castaing, dyrektor generalny Chantiers de l'Atlantique, opuścili pierwszy, 739-tonowy stalowy blok nowego statku w suchym doku. W nawiązaniu do wielowiekowej tradycji morskiej, dyrektorzy firmy wycieczkowej i stoczni umieścili pamiątkowe medale na pierwszym kawałku stali, aby zapewnić szczęście statkowi zarówno podczas procesu budowy, jak i przyszłych rejsów. Na wybitym z okazji wydarzenia medalu umieszczono rakietę SATURN V, związaną z programem Apollo i wystrzeloną w 1973 roku przez NASA. W ten sposób stoczniowcy chcieli podkreślić ich zdaniem innowacyjność i przełomowość budowanej jednostki.
- Dziś nie tylko rozpoczynamy budowę, ale kładziemy fundamenty, na których powstaną niezliczone wspomnienia. Każdy nowy statek stanowi również okazję do przyspieszenia naszej podróży do zera netto, a dzięki Xcel budujemy nasz pierwszy statek zdolny do metanolu, co pomaga przyspieszyć nasze przejście na platformę energetyczną przyszłości - zaznaczył Jason Liberty, prezes i dyrektor generalny Royal Caribbean Group.
- Nie możemy się doczekać debiutu Celebrity Xcel i jej niezrównanych wrażeń dla gości, spełniając jej nazwę pod każdym względem z niespodziankami, które potwierdzają, że" nic nie zbliża się "do wakacji Celebrity. Jesteśmy wdzięczni za stałą współpracę z zespołem Chantiers de l'Atlantique, który użyczył swojego kunsztu, aby jeszcze bardziej udoskonalić innowacyjny projekt i światowej klasy funkcje naszych ukochanych statków z serii Edge - powiedziała Laura Hodges Bethge, prezes Celebrity Cruises.
- Seria Edge jest wynikiem ścisłej współpracy między
zespołami Celebrity Cruises i Chantiers de l'Atlantique. Znamy się i
ufamy sobie nawzajem oraz pracujemy w harmonii, aby zaoferować pasażerom
wyjątkowe i zrównoważone doświadczenie - dodał Laurent Castaing,
dyrektor generalny Chantiers de l'Atlantique.
Projekt statku wiąże się z ambicjami i zaangażowaniem Royal Caribbean w dekarbonizację żeglugi oraz ochronę środowiska. Główną innowacją na Celebrity Xcel ma być wyjątkowy silnik trójpaliwowy, który ma zapewnić elastyczność paliwową, z możliwością wykorzystania trzech rodzajów paliwa, w tym metanolu, po raz pierwszy dla firmy. To ma stanowić ważny krok w podróży firmy do zeroemisyjnej żeglugi do 2050 roku. Jednostka ma posiadać 17 pokładów, 141 420 tonażu. Ma być gotowa na przyjęcie do 3248 pasażerów. Dla gości przygotowano bogatą ofertę usługową, w tym sklepy, restauracje, bary, kasyno, centrum fitness, spa, "perski ogród", czy też galerię sztuki.
Planowo Celebrity Xcel ma wypłynąć w pierwszy rejs jesienią 2025 roku z Fort Lauderdale w USA w stanie Floryda, zapewniając pasażerom nowe doświadczenie podróży. Będzie pływał po Morzu Karaibskim, na siedmiodniowych trasach na przemian między Bahamami, Meksykiem i Kajmanami, Puerto Plata, St. Thomas i St. Maarten. Rejsy są już dostępne do rezerwacji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów