P&O Pioneer, największy na świecie prom hybrydowy typu double-ended ferry, został oficjalnie nazwany 27 lipca br. podczas ceremonii zorganizowanej przez brytyjskiego operatora promowego P&O Cruises w Dover w Wielkiej Brytanii.
Chińska stocznia Guangzhou Shipyard International (GSI) dostarczyła statek pod koniec lutego do zamawiającego, którym jest brytyjski przewoźnik P&O Ferries. Jest to pierwszy z dwóch identycznych siostrzanych statków klasy Fusion, które zamówiono w ramach prowadzenia żeglugi na trasie Dover – Calais. Obydwa zostały zarejestrowane na Cyprze. Mają przewozić, tak jak inne, ciężarówki i samochody, a także pasażerów. Przewiduje się, że każda jednostka zapewni redukcję emisji CO2 o 40% redukcję w ramach realizowanych podróży już od pierwszego dnia eksploatacji. Wpisuje się to w ogólnie przyjmowaną politykę dekarbonizacji żeglugi.
Statek ma 230,5 metra długości, 30,8 metra szerokości i rozwija prędkość do 20,8 węzła. Znajdują się na nim strefa zabaw dla dzieci, miejsce do opieki nad zwierzętami domowymi, sklepy wolnocłowe, targ spożywczy, kuchnia i ogólna przestrzeń wypoczynkowa. W jego wyposażeniu są cztery akumulatornie, wyposażone łącznie w 1160 akumulatorów o dużej pojemności, których pojemność sięga 8,8 MWh. Wynika to z faktu, że jest napędzany kombinacją paliwa i energii akumulatora. System napędu hybrydowego ma pozwolić Pioneerowi działać w zakresie magazynowania energii podczas manewrowania lub w porcie i został zaprojektowany tak, aby w przyszłości mógł stać się w pełni neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.
Modułowa konstrukcja statku została tak przygotowana, że ma pozwolić na modyfikacje w celu dostosowania do rozwijających się technologii, a ponieważ w portach pojawia się coraz więcej stacji ładowania, generatory prądu na statku można usunąć i zastąpić akumulatorami.
Na promie znajdują się dwa tryby ładowania akumulatora, jeden polega na użyciu zasilacza w doku do ładowania, natomiast drugim jest użycie generatora na statku do ładowania, gdy ten płynie. Według firmy, podczas żeglugi nadmiar energii elektrycznej można przekazać do umieszczonego na pokładzie akumulatora o dużej pojemności, którą po zmagazynowaniu będzie można wykorzystywać w przyszłości..
Drugi statek, P&O Liberte, ma rozpocząć działalność pod koniec 2023 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów