Podczas targów rejsowych w Fort Lauderdale na Florydzie brytyjski koncern Meyer zaprezentował koncepcję futurystycznego wycieczkowca, jaki mógłby przemierzać oceny za kilka dekad. Firma wykorzystała tu doświadczenie z budowy najnowocześniejszych technologicznie jednostek pasażerskich, jakie wyszły z jej stoczni.
W fińskiej stoczni Meyer Turku są budowane dwa nowe, innowacyjne statki wycieczkowe. Dla Royal Caribbean International powstaje Icon of the Seas, który mając 365 metrów długości i wyporność wynoszącą 250 080 ton stanie się w momencie rozpoczęcia działalności największym i najcięższym wycieczkowcem na świecie, który ma wyznaczyć nowe standardy rozrywki pokładowej w branży. Ponadto przed paroma dniami rozpoczął się montaż blokowy Mein Schiff 7 dla TUI Cruises. Innowacyjność tej jednostki będzie objawiać się w jej neutralności dla klimatu oraz zeroemisyjności. Z długością 315 metrów i wypornością wynoszącą 111 500 ton będzie jak dotąd jej największą jednostką napędzaną zielonym metanolem.
Już w tym roku stocznia Meyer Werft
dostarczy dla Silversea Cruises nowy
statek wycieczkowy Silver Nova, który ma wyznaczyć nowe standardy w
zakresie technologii i designu. Dzięki innowacyjnej koncepcji paliwowej z
wykorzystaniem niskoemisyjnego LNG, a także nowatorskich systemem ogniw
paliwowych i akumulatorami, statek będzie posiadał możliwie najlepsze
na rynku środki redukcji emisji CO2. Dzięki wielu unikalnym innowacjom
technologicznym i przełomowym cechom konstrukcyjnym, system ogniw
paliwowych ma zapewnić część zapotrzebowania na energię na pokładzie.
Po latach badań prowadzonych przez Grupę Meyer i producenta ogniw paliwowych Freudenberg, rośnie oczekiwanie, że każdy element systemu pomyślnie przejdzie rygorystyczne testy wytrzymałościowe w ekstremalnych temperaturach i testy certyfikacyjne towarzystw klasyfikacyjnych w celu bezpiecznego stosowania na statkach. Sukces miałby przybliżyć do celu projekt bardziej innowacyjnej i zrównoważonej przyszłość w zakresie wytwarzania i dystrybucji energii na pokładzie statków. Rozwój przedsięwzięcia jest powiązany z wieloletnim projektem badawczym jest opracowanie morskiego systemu ogniw paliwowych, który będzie zasilał statki wycieczkowe niedalekiej przyszłości. Oczekuje się, że po zakończeniu projektu jego efekt będzie w stanie zaspokoić wszelkie wymagania w elektryczność dla hotelowej części statku klasy Nova. Wykorzysta także nowo opracowany system Micro Auto Gasification System (MAGS) przetwarzający odpady na pokładzie w energię cieplną w duchu gospodarki cyrkularnej, dodatkowo zwiększając wydajność energetyczną i zapewniając brak emisji CO2.
Takie jednostki mają się też charakteryzować poziomym układem i innowacyjnym asymetrycznym designem, z przestrzeniami publicznymi i apartamentami rozciągającymi się na całej długości statku. Projekt zakłada też stworzenie dużej ilości przestrzeni z wykorzystaniem szkła i innych prześwitujących materiałów, dzięki czemu pasażerowie mają doświadczyć niespotykanej dotąd otwartości na wodę i przemieszczanie się jednostki na morzu.
W
swoich koncepcjach Grupa Meyer próbuje także wybierać daleko w
przyszłość, czego przykładem jest jej koncept statku pasażerskiego o
nazwie "Reverse", zewnętrznie inspirowany wyglądem pingwina skalnego
(wykorzystując areodynamiczne właściwości jego sylwetki). W ten sposób
firma postanowiła zaprezentować, jak wyobraża sobie przyszłość podróży
morskich około 2100 roku, bazując na wiedzy o rozwoju technologii i
kierunku zmian idących w zieloną energetykę, a także recykling. Jego
innowacyjność polegałaby na wyposażeniu w zewnętrzną, zamkniętą szklaną
fasadę, miejskie ogrody, lądowiska dla dronów, a także obszary publiczne
wewnątrz statku. Dzięki konstrukcji kabin oddzielonych od kadłuba ma
być możliwe zastosowanie produkcji modułowej, dając możliwość łatwego
dostosowania do wymagań klienta/
- Statek opiera się na globalnych megatrendach, z jakimi się mierzymy. Jest jedną, acz zarazem nie jedyną logiczną odpowiedzią na nie. Na przykład przewidzieliśmy tylko małe obszary restauracyjne, które służą bardziej jako miejsca spotkań towarzyskich, ponieważ wyobrażamy sobie, że duża część składników odżywczych będzie spożywana w formie skoncentrowanej, jak pigułki. Z dzisiejszego punktu widzenia czasami wymyślamy ekstremalne podejścia, ale równie ważne jest ich przemyślenie i opracowanie na ich podstawie odpowiedzi - wyjaśnił szef grupy rozwoju koncepcji w Grupie Meyer Tim Krug.
Należy brać pod uwagę, że niektóre pomysły biorą się z pewnych oczekiwań względem przyszłych rozwiązań i wyobrażeń odnośnie społeczeństwa i technologii przyszłości. Stąd niektóre mogą wyglądać na całkiem realne, rozwijające pewne już istniejące możliwości, bądź znajdujące się w fazie testowej. Inne z kolei mogą się jawić jako puszczenie wodzy fantazji i kierunek bliższy raczej science fiction. Wśród potencjalnie możliwych pozostaje koncepcja energetyczna stawiająca na innowacje i ekotrendy. Wedle projektantów, dzięki wykorzystaniu energii fal morskich poprzez poziome skrzydła na kadłubie, ogniw słonecznych oraz energii wiatru jednostka ma radzić sobie całkowicie bez paliw kopalnych, opierając się na odnawialnych, zeroemisyjnych paliwach i metodach napędu.
Podążanie za innowacjami ma być widoczne już w trakcie pokazu. Model projektu "Reverse", jaki Grupa Meyer zaprezentuje na targach, miał zostać wykonany w zdecydowanej mierze z materiałów odzyskowych. Nawet 90% miały stanowić pochodzące z recyklingu, lub możliwe do recyklingowania bez pozostałości niemożliwych do dalszego wykorzystania. Wedle zapowiedzi firmy, wizualizacja statku przyszłości posiada już działające ogniwo paliwowe zasilane metanolem, które zaopatruje w energię oświetlenie modelu. Zespół targowy brytyjskiej firmy używa go również do ładowania smartfonów i tabletów, podkreślając nawet tu ekologiczne wykorzystanie.
Polscy żeglarze z awansem na Igrzyska Olimpijskie
10 plaż na letni relaks w Kołobrzegu
62 zawinięcia wycieczkowców do Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów
Ray White Marine wyłącznym dystrybutorem Sunreef Yachts w Nowej Zelandii