• <

Singapursko-szwedzka współpraca na rzecz budowy okrętu przyszłości

28.03.2023 15:37 Źródło: DSTA, Saab
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Singapursko-szwedzka współpraca na rzecz budowy okrętu przyszłości

Partnerzy portalu

MO Singapuru

Singapurska Agencja Nauki i Technologii Obrony (Defence Science and Technology Agency, DSTA) i szwedzki Saab będą wspólnie opracowywać, w ramach projektowania nowego, wielozadaniowego okrętu bojowego (Multi-Role Combat Vessel, MRCV) dla Marynarki Wojennej Republiki Singapuru (Republic of Singapore Navy, RSN). Planowana jednostka ma być skokiem technologicznym w ramach automatyzacji i użycia jednostki jako platformy dla bezzałogowych pojazdów nawodnych i powietrznych.

W ramach partnerstwa oba przedsiębiorstwa będą wspólnie realizować inicjatywy w zakresie długoterminowego wsparcia rozwijanego sprzętu, dostarczania nowoczesnych technologii i szkolenia wyspecjalizowanych kadr. Zgodnie z umową o współpracy, DSTA i Saab będą wspólnie rozwijać i projektować nowy okręt dla sił morskich Singapuru, wykorzystując technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI) i analiza danych, aby zrealizować koncepcję MRCV jako okrętu wysoce wysoce skomputeryzowanego.

Poprzez współdziałanie DSTA ma również zająć się rozwijaniem lokalnych specjalistów w zakresie projektowania okrętów nawodnych, technologii morskich i cyfrowych. Poprzez przydział pracy i staże w Saab, inżynierowie i naukowcy z Singapuru otrzymają możliwość pogłębienia swoich kompetencji technicznych i lepszego ułatwienia budowania krajowych zdolności w przemyśle, aby podjąć się się w przyszłości kontroli i dbania o struktury kompozytowe oraz wyposażenie dla statków i okrętów.

- To oznacza początek ekscytującego partnerstwa z Saabem. Oprócz wyznaczenia etapu do wspólnego dostarczenia zaawansowanego, zdigitalizowanego i opartego na danych Multi-Role Combat Vessel, partnerstwo pomoże przyspieszyć wzrost wiedzy nie tylko w zakresie projektowania okrętów, ale także technologii o strategicznym znaczeniu, takich jak AI i analityka danych. W tym celu doprowadzi to do bardziej solidnego krajowego rurociągu talentów inżynierów obronnych i technologów z doświadczeniem w świecie rzeczywistym - podkreślił dyrektor naczelny DSTA Mervyn Tan.

Singapur jest niewielkim państwem, będącym dosłownie i w przenośni wyspą otoczoną przez dużo większą Malezję, będąca światowym centrum nowych technologii, skupionym także od początku swojej historii wokół nowoczesnej infrastruktury portowej. Budowa i obsługa statków, przeładunki oraz stocznie są obok usług podstawą działalności tego niewielkiego, ale wysoce zaawansowanego i zurbanizowanego państwa, przyciągającego pracowników z całego globu, kuszonych możliwościami rozwoju. Z tego powodu ważnym aspektem bezpieczeństwa jego działalności morskiej jest marynarka wojenna, której trzon stanowi kilkanaście okrętów bojowych (fregaty, korwety i okręty podwodne), wspierane przez nowoczesne jednostki patrolowe, które rozmiarami i tonażem niewiele ustępują korwetom. Wyjątkiem na tle innych państw jest brak straży wybrzeża jak np. w USA. Tę funkcję pełni Policyjna Straż Wybrzeża (Police Coast Guard, PCG), podporządkowana singapurskiej policji, złożona z kilkudziesięciu mniejszych jednostek patrolowych i kutrów (długości od kilkudziesięciu do kilkunastu metrów) oraz motorówek. Przypomina poniekąd występujący w Polsce Morski Oddział Straży Granicznej, który pomimo własnej struktury i komendanta nie jest samodzielną formacją, a faktycznie częścią Straży Granicznej obejmującej też jednostki lądowe.

- Ta umowa jest wynikiem wieloletniej współpracy pomiędzy Saabem i DSTA oraz uznaniem naszych możliwości i konkurencyjności w obszarach technologii, które są kluczowe dla przyszłości. Czekamy na głębszą współpracę, która z pewnością przyniesie korzyści obu stronom - podkreślił starszy wiceprezes i dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums Mats Wicksell

Planowane okręty (prawdopodobnie będą to jednostki w typie fregat) mają zastąpić starzejące się korwety rakietowe typu Victory, które służyły od 1989 roku. Dostawy nowych jednostek jest rozłożona na lata 2025-2030. Posłużą jako wielozadaniowe platformy bojowe dla bezzałogowych statków powietrznych (UAV), nawodnych (USV), a potencjalnie też podwodnych (UUV), dzięki czemu będą zdolne prowadzić nowoczesne działania we wszystkich domenach. Poza zwiększeniem zdolności operacyjnych, nowe MRCV będą się wyróżniać zdecydowanie mniejszą załogą (nawet dwukrotnie) niż porównywalne wielkościowo okręty. Będzie to wynikało z automatyzacji szeregu urządzeń, przy jednoczesnym wyspecjalizowaniu kadry, gdzie jej członkowie będą faktycznie ekspertami wykorzystującymi najnowocześniejsze technologie morskie. To zapewni im oszczędność kosztów operacyjnych, a także wydłuży zdolność do prowadzenia działań morskich (bez zawijania do portu), z racji że ilość zapasów porównywalna dla podobnych tonażowo jednostek np. fregat ma starczyć na dłużej.

Rozwój takiego projektu z pewnością może wpłynąć na zainteresowanie wykorzystania okrętów bojowych jako platform dla dronów na drodze cyfryzacji, czego przykładem są choćby technologie wykorzystywane na polskich niszczycielach min proj. 258. Wraz z ujawnianiem informacji o MRCV wzorzec tych jednostek może zostać adaptowany przez inne państwa, stawiające na wielozadaniowość sił nawodnych, zdolność do długiego operowania poza portem oraz zmniejszanie liczby załogi z jednoczesnym podnoszeniem jej kompetencji technicznych oraz automatyzacją wyposażenia okrętowego.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.