Przewoźnik poinformował o zacumowaniu najnowszego nabytku jego floty w Porcie Heysham, w Wielkiej Brytanii. Prom z napędem hybrydowym o nazwie Stena Futura ma być nie tylko nowym rozdziałem w historii firmy, ale wpisywać się też w ważne momenty rozwoju transportu morskiego.
Statek, który zacumował w brytyjskim porcie, jest jednym z dwóch zamówionych przez Stena Line, które powstawały w stoczni China Merchants Jinling w chińskim Weihai. Wspomniany prom ro-ro Stena Futura (IMO 1033054), płwający pod cypryjską banderą, w czerwcu wyruszył na próby morskie, a teraz odbył swój dziewiczy rejs Heysham, miasta leżącego nad Morzem Irlandzkim.
Prom należy do serii klasy NewMax, w międzyczasie powstaje drugi, Stena Connecta, który dołączy do niego w przyszłym roku. Oba mają obsługiwać żeglugę na trasie Belfast-Heysham, łącząc Irlandię Północną z Anglią. Długość jednostek to 147 metrów, natomiast szerokość wynosi 26 metrów. Ładowność to 2800 metrów, natomiast tonaż sięga 20835 GT. Co istotne, na pokładzie zaimplementowano najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz specjalnie zaprojektowaną technologię morską, zaprojektowaną z myślą o wyjątkowych warunkach pływowych Morza Irlandzkiego.
Szczególne znaczenie ma hybrydowy napęd, który ma wpisywać się w politykę przewoźnika odnośnie dekarbonizacji żeglugi na wprawdzie krótszych, ale regularnie obsługiwanych trasach. Oba promy mogą być napędzane paliwem metanolowym. Zostaną również wyposażone w technologie, które umożliwią wykorzystanie zarówno napędu elektrycznego, jak i zasilania z lądu, gdy będzie ono dostępne, obniżając tym samym zużycie energii. Ponadto Stena Line ściśle współpracuje z dostawcami, zapewniając przyszłe dostawy e-metanolu i realizując swoje strategiczne cele związane z przejściem na paliwa odnawialne oraz redukcją emisji CO2 o 30% do 2030 roku.
Plan zakłada też, że oba statki hybrydowe odegrają kluczową rolę w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line. Po wejściu do eksploatacji, Stena Futura i bliźniaczy Stena Connecta mają zwiększyć przepustowość frachtową o 40% na trasie Belfast-Heysham w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania klientów na przewozy między Irlandią Północną a Wielką Brytanią.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął