• <
nauta_2024

Kolejny statek wzbogaca się o największy jak dotąd system żagli eSail opracowany przez Bound4blue

rk

08.04.2025 12:48 Źródło: Bound4blue
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kolejny statek wzbogaca się o największy jak dotąd system żagli eSail opracowany przez Bound4blue
Fot. Bound4blue

Firma zajmująca się wdrażaniem rozwiązań napędowych dla statków poinformowała, że przeprowadziła instalację czterech największych w swojej historii żagli (zwanych też żaglopłatami) dla statku czarterowanego przez Louis Dreyfus Company. Prace miały miejsce w stoczni Astander, mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Santander.

W ramach tego przedsięwzięcia dokonano instalacji czterech żagli eSail na masowcu MV Atlantic Orchard, przeznaczonym do transportu soków owocowych. Zbudowany w 2014 roku jest wyczarterowany przez Louis Dreyfus Company (LDC) i należy do szwedzkiej firmy Wisby Tankers.

Wspomniane żagle mają 26 metrów wysokości i są największymi, jakie dotąd dostarczyła firma Bound4blue. Prace związane z ich instalacją miały związek z zaplanowanym postojem statku, który przechodził przegląd i modernizację. Już wcześniej, bo w 2020 roku dokonano na nim pierwszych modyfikacji celem uczynienia jego żeglugi bardziej przyjaznej środowisku i wydajniejszej pod kątem zużycia paliwa. Zgodnie z założeniami, system ożaglowania eSail ma zapewnić również zmniejszenie rocznego zużycia paliwa i emisji CO2. Plan przewiduje, że ma być to nawet o 10%.

Wspomniany statek, MV Atlantic Orchard (IMO: 9638159) pływa pod flagą Liberii. Ma 180 metrów długości i 30 metrów szerokości, a jego tonaż to 28243 GT. Po instalacji żagli, co było już zaplanowane w 2023 roku, ma być on bardziej zgodny z wytycznymi i zgodnościami regulacyjnymi Unii Europejskiej, Międzynarodowej Organizacji Morskiej i innych instytucji w zakresie ograniczania emisji CO2 w żegludze.

Przeprowadzona instalacja żagli ma być trzecią w tym roku dla Bound4blue, co ma podkreślać zdolność firmy do dostarczania, skalowania technologii i nadzorowania jej wdrażania. Ma być to również najnowsza z serii prowadzonych instalacji, w których są instalowane „żagle ssące”, zatwierdzone przez DNV. Podobne rozwiązanie jest obecnie instalowane na innych statkach, jak drobnicowce, masowce i tankowce. Zdaniem prezesa firmy, José Miguel Bermúdeza, projekt ten pokazuje prostotę i zarazem wszechstronność zastosowania zaawansowanych systemów napędu wiatrowego (WPS) w przemyśle morskim, wskazując na jego transformację. Już teraz coraz więcej statków otrzymuje m.in. dwupaliwowe napędy i rozwiązania technologiczne, mające na celu ograniczenie zużycia paliwa.

- Odzwierciedlając podróż LDC, aby pomóc w kształtowaniu niskoemisyjnego przemysłu morskiego, a także dzięki unikalnej technologii bound4blue oraz współpracy Wisby Tankers, jesteśmy podekscytowani tym znaczącym pierwszym krokiem w rejsie, który stanowi nowy kamień milowy w długiej historii naszej Grupy w żegludze. Z niecierpliwością czekamy na podzielenie się naszymi pierwszymi doświadczeniami i spostrzeżeniami w nadchodzących tygodniach, gdy zakończymy naszą pierwszą przeprawę do Brazylii przed powrotem do Europy - wskazał Sébastien Landerretche, globalny szef frachtu LDC.

Technologia żagli wpisuje się w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.

Żagle eSail nie są jedynym obecnie rozwiązaniem w zakresie technologii wiatrowych na statkach. Z sukcesami swoje żagle pod nazwą Wind Challenger wprowadza Mitsui O.S.K. Lines (MOL) na swoich jednostkach morskich, tak starszych jak i budowanych już z myślą o natychmiastowym użyciu. To urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą teleskopowych twardych żagli, które są instalowane na statku i pozostają możliwe do rozłożenia w razie potrzeby. Innym przykładem są stalowo-kompozytowe żagle WindWings od Cargill, w które wyposażono masowiec Pyxis Ocean. Co ciekawe, w 2023 roku zawinął on do HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, dzięki czemu można go było obserwować w Polsce. Podobne rozwiązanie wdraża też Econowind w ramach technologii VentoFoil, przy czym zdaniem tej firmy siła wiatru ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 nawet o 15%.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.