Firma zajmująca się wdrażaniem rozwiązań napędowych dla statków poinformowała, że przeprowadziła instalację czterech największych w swojej historii żagli (zwanych też żaglopłatami) dla statku czarterowanego przez Louis Dreyfus Company. Prace miały miejsce w stoczni Astander, mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Santander.
W ramach tego przedsięwzięcia dokonano instalacji czterech żagli eSail na masowcu MV Atlantic Orchard, przeznaczonym do transportu soków owocowych. Zbudowany w 2014 roku jest wyczarterowany przez Louis Dreyfus Company (LDC) i należy do szwedzkiej firmy Wisby Tankers.
Wspomniane żagle mają 26 metrów wysokości i są największymi, jakie dotąd dostarczyła firma Bound4blue. Prace związane z ich instalacją miały związek z zaplanowanym postojem statku, który przechodził przegląd i modernizację. Już wcześniej, bo w 2020 roku dokonano na nim pierwszych modyfikacji celem uczynienia jego żeglugi bardziej przyjaznej środowisku i wydajniejszej pod kątem zużycia paliwa. Zgodnie z założeniami, system ożaglowania eSail ma zapewnić również zmniejszenie rocznego zużycia paliwa i emisji CO2. Plan przewiduje, że ma być to nawet o 10%.
Wspomniany statek, MV Atlantic Orchard (IMO: 9638159) pływa pod flagą Liberii. Ma 180 metrów długości i 30 metrów szerokości, a jego tonaż to 28243 GT. Po instalacji żagli, co było już zaplanowane w 2023 roku, ma być on bardziej zgodny z wytycznymi i zgodnościami regulacyjnymi Unii Europejskiej, Międzynarodowej Organizacji Morskiej i innych instytucji w zakresie ograniczania emisji CO2 w żegludze.
Przeprowadzona instalacja żagli ma być trzecią w tym roku dla Bound4blue, co ma podkreślać zdolność firmy do dostarczania, skalowania technologii i nadzorowania jej wdrażania. Ma być to również najnowsza z serii prowadzonych instalacji, w których są instalowane „żagle ssące”, zatwierdzone przez DNV. Podobne rozwiązanie jest obecnie instalowane na innych statkach, jak drobnicowce, masowce i tankowce. Zdaniem prezesa firmy, José Miguel Bermúdeza, projekt ten pokazuje prostotę i zarazem wszechstronność zastosowania zaawansowanych systemów napędu wiatrowego (WPS) w przemyśle morskim, wskazując na jego transformację. Już teraz coraz więcej statków otrzymuje m.in. dwupaliwowe napędy i rozwiązania technologiczne, mające na celu ograniczenie zużycia paliwa.
- Odzwierciedlając podróż LDC, aby pomóc w kształtowaniu niskoemisyjnego przemysłu morskiego, a także dzięki unikalnej technologii bound4blue oraz współpracy Wisby Tankers, jesteśmy podekscytowani tym znaczącym pierwszym krokiem w rejsie, który stanowi nowy kamień milowy w długiej historii naszej Grupy w żegludze. Z niecierpliwością czekamy na podzielenie się naszymi pierwszymi doświadczeniami i spostrzeżeniami w nadchodzących tygodniach, gdy zakończymy naszą pierwszą przeprawę do Brazylii przed powrotem do Europy - wskazał Sébastien Landerretche, globalny szef frachtu LDC.
Technologia żagli wpisuje się w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.
Żagle eSail nie są jedynym obecnie rozwiązaniem w zakresie technologii wiatrowych na statkach. Z sukcesami swoje żagle pod nazwą Wind Challenger wprowadza Mitsui O.S.K. Lines (MOL) na swoich jednostkach morskich, tak starszych jak i budowanych już z myślą o natychmiastowym użyciu. To urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą teleskopowych twardych żagli, które są instalowane na statku i pozostają możliwe do rozłożenia w razie potrzeby. Innym przykładem są stalowo-kompozytowe żagle WindWings od Cargill, w które wyposażono masowiec Pyxis Ocean. Co ciekawe, w 2023 roku zawinął on do HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, dzięki czemu można go było obserwować w Polsce. Podobne rozwiązanie wdraża też Econowind w ramach technologii VentoFoil, przy czym zdaniem tej firmy siła wiatru ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 nawet o 15%.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española