Norsepower, światowy lider w systemach napędu wiatrowego oraz szwedzki armator Stena Line podpisali umowę na dostawę dwóch żagli Norsepower Rotor Sails dla nowego hybrydowego statku RoRo, przystosowanego do napędzania metanolem. To część strategii Stena Line w dążeniu do redukcji emisji CO2 o 30% do 2030 roku.
Statek o długości 147 metrów, zbudowany w stoczni Jinling Weihai w Chinach, zostanie wyposażony w dwa żagle Norsepower Rotor Sails (NPRS) o wymiarach 28x4 m. Ich zastosowanie pozwoli na osiągnięcie do 9% oszczędności paliwa na planowanej trasie. Przewidziana na IV kwartał 2025 roku dostawa statku dla Stena Line od Stena RoRo umożliwi jego eksploatację na Morzu Irlandzkim. Warunki na trasie między Belfastem a Heysham są bardzo sprzyjające dla napędu wspomaganego wiatrem.
Ta współpraca podkreśla zaangażowanie dwóch liderów branży, którzy angażują się w innowacje i zrównoważony rozwój. Stena Line jako lider w przemyśle morskim jest znana ze swoich rygorystycznych specyfikacji i wysokich standardów. Strategia Stena Line dotycząca przejścia na paliwa odnawialne, w tym zabezpieczenia przyszłych dostaw e-metanolu, doskonale współgra z misją Norsepower, której celem jest dekarbonizacja poprzez technologię napędu wiatrowego.
- Jesteśmy zaszczyceni możliwością współpracy ze Stena Line, firmą wyznaczającą kierunek innowacji w zakresie zrównoważonej żeglugi – powiedział Heikki Pöntynen, CEO Norsepower. - To partnerstwo podkreśla niezawodność i jakość produktów Norsepower, a także ich zgodność z ambitnymi celami Stena Line, zakładającymi redukcję emisji CO2 o 30% do 2030 roku.
- Stena Line niedawno zwodowała nowy statek, Stena Connecta, który teraz zostanie wyposażony w dwa żagle rotorowe. Te żagle będą wykorzystywać energię wiatru do zapewnienia dodatkowego napędu statku, co przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin. Takie innowacje są kluczowe dla przyszłości naszych statków oraz realizacji naszych celów redukcji emisji - powiedział Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet w Stena Line.
Ten nowy statek RoRo to kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu morskiego – został zaprojektowany do pracy na metanol i jest częścią szerszej inicjatywy mającej na celu integrację ekologicznych technologii. Bliźniaczy statek z tej samej serii zostanie dostarczony jako „gotowy do instalacji żagli rotorowych”, co dodatkowo podkreśla zaangażowanie Stena Line w wykorzystanie napędu wiatrowego.
Aby zminimalizować wpływ na środowisko podczas realizacji projektu, żagle rotorowe NPRS zostaną wyprodukowane w nowym zakładzie Norsepower w Yancheng w Chinach i dostarczone bezpośrednio do stoczni. Takie podejście obniża koszty i emisje, jednocześnie stanowiąc przykład zaangażowania obu firm w zrównoważoną działalność.
Stena Line ma długą historię wdrażania innowacji – w 2015 roku jako pierwszy operator promowy uruchomiła statek zasilany metanolem, Stena Germanica. Instalacja żagli rotorowych Norsepower na nowych statkach dodatkowo umacnia jej pozycję jako lidera branży w zakresie dekarbonizacji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów