Francuska Grupa Michelin zainstaluje na nowym okręcie patrolowym dla Francji nadmuchiwany żagiel wiatrowy, który ma wspierać napęd jednostki i obniżyć zużycie paliwa.
Grupa Michelin poinformowała o zawarciu pierwszego komercyjnego kontraktu na instalację nadmuchiwanego żagla żeglugowego, wspierającego napęd poprzez wykorzystanie siły wiatru. Żagiel zostanie zaimplementowany na budowanym przez stocznię Socarenam okręcie patrolowym dla francuskich służb morskich.
Nowy okręt mierzyć będzie 54 metry długości i jest budowany z myślą o pełnieniu długich misji na morzu. Jednym z założeń była jego efektywność energetyczna. Patrolowiec ma być zasilany hybrydowym systemem dieslowo-elektrycznym wspomaganym poprzez wiatr.
Do dostarczenia systemu napędu wiatrowego w ramach projektu Wind Sail Mobility wybrany został Michelin. Zaprojektowany żagiel będzie miał powierzchnię 170 metrów kwadratowych i według szacunków producenta ma pozwolić na oszczędności paliwa rzędu 15%.
Koncepcja została pierwszy raz pokazana przez Michelin przed czterema laty. Żagiel uzyskał zatwierdzenie projektowe od DNV, a w 2023 przeszedł testy na statku MN Pelican. Producent chwali się, że nadmuchiwany, teleskopowy żagiel jest operowany za pomocą zautomatyzowanego systemu sterowania i przy użyciu uproszczonego interfejsu, dzięki czemu jest łatwy w integracji z jednostką. Jego szkielet stanowi samonośny, teleskopowy, w pełni składany maszt, na którym rozpinana jest lekka i wytrzymała powłoka materiałowa, napełniania pod niskim ciśnieniem. Stawianiem, składaniem, regulacją, menewrowaniem i innymi funkcjami żagla steruje zautomatyzowany system.
Dostawa patrolowca zaplanowana została na drugą połowę 2027 roku. Powstanie on w stoczni Socarenam w Boulogne-Sur-Mer na bazie projektu firmy Mauric. Stocznia Socarenam odpowiadała także za budowę nowego patrolowca dla polskiej Straży Granicznej, jego kadłub zaś powstał w stoczni NavireTech w Gdańsku.
Nowy francuski patrolowiec ma zastąpić już 40-letnią jednostkę Iris. Jego bazą będzie La Rochelle, a operować będzie głównie na wybrzeżu Atlantyku i Zatoce Biskajskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów