• <
PGZ_baner_2025

Pierwszy patrolowiec typu Arafura dostarczony do sił morskich Australii

31.01.2025 16:09 Źródło: Departament Obrony Australii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Pierwszy patrolowiec typu Arafura dostarczony do sił morskich Australii
Fot. Departament Obrony Australii

Departament Obrony Australii przejął od stoczni Osborne Naval Shipyard pierwszy okręt patrolowy typu Arafura. Jednostkę czekają ostateczne testy i próby przed przyjęciem jej do służby w składzie Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej.

Arafura jest pierwszym okrętem w swojej serii, dostarczonym w ramach projektu SEA 1180. Jego budowa rozpoczęła się w 2019 roku, a wodowanie nastąpiło w 2021 roku. Pierwotnie patrolowców tej serii miało być 12, obecnie zamówienie dotyczy sześciu. Za ich budowę odpowiada Lürssen Australia, a prace są prowadzone w stoczni Osborne Naval Shipyard w Australii Południowej i Henderson w Australii Zachodniej (odpowiednio dwa i cztery okręty).

Jak wskazuje resort obrony, nowe patrolowce mają stanowić wkład sił morskich państwa we wspieranie bezpieczeństwa morskiego i zwiększone zaangażowanie Australii w regionie południowo-zachodniego Pacyfiku i w Azji Południowo-Wschodniej.

– Dostarczenie pierwszego okrętu tego typu do Departamentu Obrony podkreśla zaangażowanie Departamentu Obrony w pracę nad złożonymi projektami, aby zapewnić krytyczne zdolności naszym australijskim siłom obronnym, zbudowanym tutaj w Australii – powiedział Jim McDowell, zastępca sekretarza ds. budowy i utrzymania okrętów marynarki wojennej.


Przyszły HMAS Arafura oparty jest na projekcie platformy Lürssen OPV 80. Ma 80 metrów długości, 13 metrów szerokości, 4 metry w zanurzeniu i 1640 ton wyporności. Załoga liczy 40 osób. Osiąga maksymalnie prędkość 22 węzły, natomiast zasięg działania jest wyliczony na 4 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu to 21 dni. Napęd tworzą dwa silniki wysokoprężne o mocy 4 440 kW. W wyposażeniu znajdują się m.in. system przetwarzania danych SAAB Situational Awareness System (SAS) z elektrooptycznym systemem kierowania ogniem Saab EOS500 radar Terma SCANTER 6002, elektrooptyczny system nadzoru i kierowania ogniem Safran Vigy Engage. Uzbrojenie tworzą automatyczna armata morska Oto Marlin 40 mm, działo morskie 25 mm na platformie Rafael Typhoon i dwa karabiny maszynowe 12,7 mm.

Każdy patrolowiec ma otrzymać również trzy szybkie łodzie do działań morskich, dwie 8,5 metra długości i jedną 10 metrów. Do tego dochodzi bezzałogowy statek powietrzny, który ma zostać zintegrowany w ramach projektu Sea 129. Ponadto okręt posiada lądowisko do obsługi śmigłowców i bezzałogowców.


Wejście do służby HMAS Arafura ma nastąpić jeszcze w tym roku. Aktualnie znajduje się w porcie macierzystym HMAS Stirling w Australii Zachodniej, gdzie zostanie poddany ostatnim próbom morskim i ocenom. Aktualnie w budowie znajdują się cztery kolejne okręty, prawdopodobnie do służby będą wchodzić do 2030 roku. Zastąpią one starsze patrolowce typów Armidale i Cape. Ich projekt ze względu na ograniczone zdolności obronne (brak wyrzutni pocisków i torped) spotkał się z krytyką, głównie ze względu na cenę (300 mln dolarów za jednostkę) i zaburzenie harmonogramu budowy, gdyż pierwotnie Arafura miał wejść do służby jeszcze w 2024 roku.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.