• <
nauta_2024

Nietypowa ceremonia we Włoszech. W stoczni Fincantieri oficjalnie zmieniono nazwy dwóch patrolowców z włoskich na indonezyjskie

30.01.2025 11:23 Źródło: Fincantieri
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nietypowa ceremonia we Włoszech. W stoczni Fincantieri oficjalnie zmieniono nazwy dwóch patrolowców z włoskich na indonezyjskie
Fot. Fincantieri

W stoczni Fincantieri w Muggiano odbyła się 29 stycznia tego roku ceremonia zmiany nazwy dwóch okrętów patrolowych typu Thanon di Revel. Pierwotnie miały trafić do Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), jednakże w efekcie umowy i transakcji z władzami indonezyjskimi wejdą w skład sił morskich tego kraju.

Pierwotnie zbudowane jako piąta i szósta jednostka dla sił morskich Włoch, Marcantonio Colonna i Ruggiero di Lauria, zostały przemianowane na KRI Brawijaya (320) i KRI Prabu Siliwangi (321). Transakcja to efekt kontraktu podpisanego w 2024 roku, a jego wartość wynosi 1,18 mld euro.

Czytaj więcej: Dwa patrolowce za miliard euro. Fincantieri zawiera intratną umowę z Indonezją i Ruggiero di Lauria zwodowany. To szósty patrolowiec budowany przez Fincantieri

W ceremonii wzięli m.in. Biagio Mazzotta, prezes Fincantieri, Dario Deste, dyrektor generalny Fincantieri Naval Vessels Division, adm. Muhammad Ali, dowódca Marynarki Wojennej Indonezji (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut) oraz adm. Giuseppe Berutti Bergotto, zastępca szefa sztabu sił morskich Włoch. Ich obecność miała podkreślić silną współpracę w dziedzinie obronności między oboma krajami.

Patrolowce typu Thaon di Revel, pomimo swojej klasy, wyróżniają się nie tylko rozmiarami, ale i wyposażeniem i uzbrojeniem. Te, które trafią do Indonezji, utworzono w konfiguracji Light Plus, która w porównaniu do wersji Light zawiera system rakiet najnowszej generacji z pionowymi ogniwami, a także innowacyjny wielofunkcyjny radar stałopozycyjny, zaprojektowany z myślą o zwalczaniu zagrożeń powietrznych (Anti-Aircraft Warfare, AAW), a także system elektronicznych środków wykrywania i przeciwdziałania zagrożeniom. Ma 143 metry długości i 5 880 ton maksymalnej wyporności. Załoga liczy 173 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania 30 dodatkowych w zależności od celów misji.

Napęd stanowi system CODAG, na który składają się turbina gazowa General Electric/Avio LM2500+G4 32 000 kW, dwa silniki wysokoprężne MTU 20V 8000 M91L 10 000 kW każdy, cztery generatory z silnikami wysokoprężnymi M.A.N. GenSets 12V175D-MEM 1 640 kW, dwa silniki elektryczne 1 350 kW każdy, dwa  generatory awaryjne z silnikami wysokoprężnymi ster strumieniowy 550 kW i dwa wały napędzające śrubę napędową o regulowanym skoku. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć okręt to 27 węzłów, a przy prędkości 17 jego zasięg działań wynosi 5 000 mil morskich.

W swoim wyposażeniu posiada czujniki i systemy wyprodukowane głównie przez Leonardo-Finmeccanica, w tym system kierowania ogniem ADT NG NA30S Mk2, radar obserwacji powietrznej i naziemnej, dwa radary nawigacyjne, system zarządzania poleceniami Mk4 CMS, donar do wykrywania zagrożeń podwodnych, czy też dwuzakresowy radar AESA 3D wraz z radarem w paśmie C. Do tego dochodzą anteny SATCOM, System Elettronica-ELT Spa ZEUS: RESM (radarowe elektroniczne środki przeciwdziałania), RECM (elektroniczne przeciwdziałanie radarowe) i CESM (ESM łączności), a także dwa systemy akustyczne dalekiego zasięgu SITEP MS-424 i dwie wyrzutnie wabików Oto Melara ODLS-20. W skład wyposażenia okrętu wchodzi także śmigłowiec AW101 i dwa bezzałogowe statki powietrzne SH90.

Na uzbrojenie składają się armata morska Oto Melara 127/64 mm Vulcano z automatycznym systemem obsługi amunicji (AAHS), armata przeciwlotnicza Oto Melara 76/62 mm Strales Sovraponte, dwa działka automatyczne Oto Melara Oerlikon KBA B06, dwa systemy ośmiokomorowych wyrzutni DCNS SYLVER A70 VLS dla 16 pocisków Aster w wersji 15, 30, 30B1NT lub pocisków Scalp Naval, osiem rakiet przeznaczonych do zwalczania celów morskich i lądowych Teseo\Otomat Mk-2/E, a także dwie potrójne wyrzutnie WASS B-515/3 dla torped Black Arrow 324 mm.

Patrolowiec typu Thaon di Revel, ITS Francesco Morosini (P431), fot. MW Włoch


Wielozadaniowe okręty patrolowe powstają w ramach programu PPA (Pattugliatori Polivalenti D'Altura), który ma zapewnić krajowi jednostki zdolne do działania w dynamicznych i złożonych scenariuszach oraz dostosowywać się w zależności od celów misji. Celem projektu było stworzenie okrętów wpisujących się swoim wyposażeniem i zdolnościami w współczesne środowisko pola walki morskiej oraz zadania zarówno w ramach obrony interesów Włoch na morzu jak i realizacji celów w ramach NATO. Służyć temu ma koncepcja modułowości, wedle którego wyposażenie okrętów może być łatwo zmieniane w zależności od zadań, do jakich zostaną wysłane. Dotyczy to zarówno zadań stricte bojowych, jak i interwencji w czasie pokoju oraz realizacji operacji humanitarnych i niesienia pomocy w przypadku klęsk żywiołowych.

Patrolowce typu Thaon di Revel mają także wyróżniać się mniejszym wpływem na środowisk poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń, w tym poprzez przyjęcie biopaliwa nowej generacji i napędu elektrycznego. Okręty ma cechować wysoka elastyczność i poziom innowacyjności, w tym bardzo duża prędkość, duża wytrzymałość, odporność i zdolność do żeglugi, zwrotność, wysoki poziom integracji i automatyzacji, stanowiąc o przystosowaniu do sprostania wyzwaniom XXI wieku. PPA będą mogły być szybko rozmieszczone na duże odległości w szerokim spektrum sytuacji awaryjnych, stając się podstawą działań dla sił morskich ich posiadacza.

Umowa z Fincantieri jest kolejną, jaką Indonezja zawiera z zagranicznym podmiotem w kwestii budowy okrętów. Aktualnie trwa budowa dwóch fregat opartych na platformie Arrowhead 140 od Babcock International, podobnie jak brytyjskie typu 31 i polskie programu "Miecznik". Ponadto we współpracy z francuskim Naval Group w krajowej stoczni PT PAL Indonesia powstaną dwa okręty podwodne oparte na platformie Scorpène Evolved Full LiB. Co warto podkreślić, zdecydowanie się kraju na włoskie patrolowce miało być efektem wizyty jednego z nich w Indonezji, przez co zadziałał właściwie jako pływająca reklama.

Dzięki tym przedsięwzięciom Indonezja, największy kraj wyspiarski Azji, ma nie tylko zapewnić sobie nowoczesne okręty dla swojej marynarki wojennej i skutecznie wykonywać zadania związane z obroną domeny morskiej, ale także wesprzeć rozwój branży okrętowej, zbrojeniowej i łańcucha dostaw, tworząc tysiące nowych miejsc pracy, w tym wiele dla wysoko wykwalifikowanej kadry. Zakupione patrolowce po dokończeniu przebudowy, doposażenia oraz zakończeniu prób morskich trafią do nowego posiadacza jeszcze w tym roku. Zbudowane w stoczniach Fincantieri w Muggiano i Riva Trigoso będą największymi okrętami bojowymi w indonezyjskiej marynarce wojennej, wzmacniając stabilność w regionie Indo-Pacyfiku i chroniąc interesy państwa.

Patrolowce typu Thaon di Revel są określane jako "Pattugliatori Polivalenti d'Altura" (PPA). Aktualnie w służbie pod włoską banderą znajdują się cztery z nich, a ostatni z nich, Domenico Millelire, od zwodowania w lipcu 2024 roku znajduje się w trakcie prób morskich, a do służby ma wejść w sierpniu 2026 roku. Co należy zauważyć, Fincantieri oferuje okręty tej serii również jako swój „towar eksportowy” w wersji PPA EVO. Z racji na wciąż trwającą modernizację sił morskich Włoch może się okazać, że dwie jednostki tej podserii zostaną zamówione przez resort obrony państwa i otrzymają nazwy okrętów, które sprzedano Indonezji.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.