W trakcie międzynarodowych targów morskiej branży zbrojeniowej Euronaval 2024 włoski koncern zaprezentował najnowszą podserię okrętów patrolowych typu Thaon di Revel. Jest to jego nowa oferta w zakresie eksportu jednostek wielozadaniowych.
Prezentowany okręt podczas targów ma stanowić „rewolucyjny skok w przyszłość”. Fincantieri podkreśla przy tym ścisłą współpracę z Marynarką Wojenną Włoch (Marina Militare) w zakresie koncepcji, funkcji, projektu i produkcji.
Wielozadaniowe okręty patrolowe powstają w ramach programu PPA (Pattugliatori Polivalenti D'Altura), który ma zapewnić jednostki zdolne do działania w dynamicznych i złożonych scenariuszach oraz dostosowywać się w zależności od celów misji. Zadaniem projektantów było także wpisanie ich w współczesne środowisko pola walki morskiej oraz zadania zarówno w ramach obrony interesów Włoch na morzu jak i realizacji celów w ramach NATO. Służyć temu ma koncepcja modułowości, wedle którego wyposażenie okrętów może być łatwo zmieniane w zależności od zadań, do jakich zostaną wysłane. Dotyczy to zarówno zadań stricte bojowych, jak i interwencji w czasie pokoju oraz realizacji operacji humanitarnych i niesienia pomocy w przypadku klęsk żywiołowych.
„Jesteśmy dumni, że możemy wprowadzić na pokład nową jednostkę przeznaczoną do obrony i ochrony morza, wyposażoną w najnowocześniejsze technologie i zaawansowane możliwości, podkreślając nasze zaangażowanie we wzmacnianie bezpieczeństwa morskiego i wydajności operacyjnej”, podkreśliła stocznia w swoim komunikacie w mediach społecznościowych.
During Euronaval, we presented our “PPA EVO”, a smart Multicombat Purpose Vessel that marks a revolutionary leap into the future, built in close collaboration with #MarinaMilitare in concept, functions, design, and production.
— Fincantieri (@Fincantieri) November 6, 2024
This ship represents a perfect example of innovation… pic.twitter.com/ZnvrINxzFl
Patrolowce typu Thaon di Revel mają także wyróżniać się mniejszym
wpływem na środowisk poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń, w tym
poprzez przyjęcie biopaliwa nowej generacji i napędu elektrycznego.
Okręty ma cechować wysoka elastyczność i poziom innowacyjności, w tym
bardzo duża prędkość, duża wytrzymałość, odporność,i zdolność do
żeglugi, zwrotność, wysoki poziom integracji i automatyzacji, stanowiąc o
przystosowaniu do sprostania wyzwaniom XXI wieku. PPA będą mogły być
szybko rozmieszczone na duże odległości w szerokim spektrum sytuacji
awaryjnych, stając się podstawą działań dla Marina Militare.
Okręty tej serii są obecnie budowane w trzech konfiguracjach, Full, Light i Light Plus. Cztery jednostki znajdują się w służbie pod włoską banderą a piąta znajduje się w fazie doposażania po woidowaniu w lipcu tego roku. Dwa inne okręty tej serii, pierwotnie przeznaczone dla sił morskich Włoch i odbywające próby morskie, aktualnie są przygotowywane do transferu dla Marynarki Wojennej Indonezji po ich zakupie za ponad miliard euro. Patrolowce typu Thaon di Revel mają 143 metry długości i 6400 ton maksymalnej wyporności, co czyni je wyjątkowo dużymi (choć nie największymi) jak na tę klasę. Załoga liczy 173 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania 30 dodatkowych w zależności od celów misji. Osiąga prędkość niemal 32 węzły, a przy zachowaniu wynoszącej 1 zasięg działania wynosi 5 000 mil morskich. Napęd stanowi system CODAG, na który składają się turbina gazowa General Electric/Avio LM2500+G4 32 000 kW, dwa silniki wysokoprężne MTU 20V 8000 M91L 10 000 kW każdy, cztery generatory z silnikami wysokoprężnymi MAN GenSets 12V175D-MEM 1 640 kW, dwa silniki elektryczne 1 350 kW każdy, dwa generatory awaryjne z silnikami wysokoprężnymi ster strumieniowy 550 kW i dwa wały napędzające śrubę napędową o regulowanym skoku. W swoim wyposażeniu posiada czujniki i systemy wyprodukowane głównie przez Leonardo-Finmeccanica, w tym system kierowania ogniem ADT NG NA30S Mk2, radar obserwacji powietrznej i naziemnej, dwa radary nawigacyjne, system zarządzania poleceniami Mk4 CMS, donar do wykrywania zagrożeń podwodnych, czy też dwuzakresowy radar AESA 3D wraz z radarem w paśmie C. Do tego dochodzą anteny SATCOM, System Elettronica-ELT Spa ZEUS: RESM (radarowe elektroniczne środki przeciwdziałania), RECM (elektroniczne przeciwdziałanie radarowe) i CESM (ESM łączności), a także dwa systemy akustyczne dalekiego zasięgu SITEP MS-424 i dwie wyrzutnie wabików Oto Melara ODLS-20. W skład wyposażenia okrętu wchodzi także śmigłowiec AW101, dwa bezzałogowe statki powietrzne SH90, a także szybkie łodzie takie jak RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) o długości do 11 metrów, z wodowaniem za pomocą bocznych dźwigów lub rampy holowniczej zlokalizowanej w dalszej części rufy.
Na uzbrojenie składa się
armata morska Oto Melara 127/64 mm Vulcano z automatycznym systemem
obsługi amunicji (AAHS), armata przeciwlotnicza Oto Melara 76/62 mm
Strales Sovraponte, dwa działka automatyczne Oto Melara Oerlikon KBA
B06, dwa systemy ośmiokomorowych wyrzutni DCNS SYLVER A70 VLS dla 16
pocisków MBDA Aster w wersji 15, 30, 30B1NT lub pocisków Scalp Naval,
osiem pocisków MBDA Teseo\Otomat Mk-2/E przeznaczonych do zwalczania
celów morskich i lądowych, a także dwie potrójne wyrzutnie WASS B-515/3
dla torped Black Arrow 324 mm.
Okręty w nowej konfiguracji EVO mają stanowić, zdaniem Fincantieri, doskonały przykład innowacyjności, wykorzystując najnowsze rozwiązania w zakresie wykorzystania systemów kierowania walką i wojny elektronicznej, zdolnymi do przeciwdziałania najnowocześniejszym zagrożeniom, takimi jak bezzałogowce działające w każdej domenie. Mają to zapewnić zaawansowane rozwiązania, jak wykorzystanie sztucznej inteligencji, technologii rozszerzonej rzeczywistości i zintegrowane technologie, które pozwolą działać ze skróconym czasem reakcji, optymalizując personel na służbie i zmniejszając obciążenie wynikające z zadań podczas służby na okręcie.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach