• <
PGZ_baner_2025

Wielkie patrolowce towarem eksportowym Fincantieri? Stocznia prezentuje PPA EVO

07.11.2024 17:47 Źródło: Fincantieri
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Wielkie patrolowce towarem eksportowym Fincantieri? Stocznia prezentuje PPA EVO
Fot. Fincantieri

W trakcie międzynarodowych targów morskiej branży zbrojeniowej Euronaval 2024 włoski koncern zaprezentował najnowszą podserię okrętów patrolowych typu Thaon di Revel. Jest to jego nowa oferta w zakresie eksportu jednostek wielozadaniowych.

Prezentowany okręt podczas targów ma stanowić „rewolucyjny skok w przyszłość”. Fincantieri podkreśla przy tym ścisłą współpracę z Marynarką Wojenną Włoch (Marina Militare) w zakresie koncepcji, funkcji, projektu i produkcji.

Wielozadaniowe okręty patrolowe powstają w ramach programu PPA (Pattugliatori Polivalenti D'Altura), który ma zapewnić jednostki zdolne do działania w dynamicznych i złożonych scenariuszach oraz dostosowywać się w zależności od celów misji. Zadaniem projektantów było także wpisanie ich w współczesne środowisko pola walki morskiej oraz zadania zarówno w ramach obrony interesów Włoch na morzu jak i realizacji celów w ramach NATO. Służyć temu ma koncepcja modułowości, wedle którego wyposażenie okrętów może być łatwo zmieniane w zależności od zadań, do jakich zostaną wysłane. Dotyczy to zarówno zadań stricte bojowych, jak i interwencji w czasie pokoju oraz realizacji operacji humanitarnych i niesienia pomocy w przypadku klęsk żywiołowych.

„Jesteśmy dumni, że możemy wprowadzić na pokład nową jednostkę przeznaczoną do obrony i ochrony morza, wyposażoną w najnowocześniejsze technologie i zaawansowane możliwości, podkreślając nasze zaangażowanie we wzmacnianie bezpieczeństwa morskiego i wydajności operacyjnej”, podkreśliła stocznia w swoim komunikacie w mediach społecznościowych.


Patrolowce typu Thaon di Revel mają także wyróżniać się mniejszym wpływem na środowisk poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń, w tym poprzez przyjęcie biopaliwa nowej generacji i napędu elektrycznego. Okręty ma cechować wysoka elastyczność i poziom innowacyjności, w tym bardzo duża prędkość, duża wytrzymałość, odporność,i zdolność do żeglugi, zwrotność, wysoki poziom integracji i automatyzacji, stanowiąc o przystosowaniu do sprostania wyzwaniom XXI wieku. PPA będą mogły być szybko rozmieszczone na duże odległości w szerokim spektrum sytuacji awaryjnych, stając się podstawą działań dla Marina Militare.

Okręty tej serii są obecnie budowane w trzech konfiguracjach, Full, Light i Light Plus. Cztery jednostki znajdują się w służbie pod włoską banderą a piąta znajduje się w fazie doposażania po woidowaniu w lipcu tego roku. Dwa inne okręty tej serii, pierwotnie przeznaczone dla sił morskich Włoch i odbywające próby morskie, aktualnie są przygotowywane do transferu dla Marynarki Wojennej Indonezji po ich zakupie za ponad miliard euro. Patrolowce typu Thaon di Revel mają 143 metry długości i 6400 ton maksymalnej wyporności, co czyni je wyjątkowo dużymi (choć nie największymi) jak na tę klasę. Załoga liczy 173 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania 30 dodatkowych w zależności od celów misji. Osiąga prędkość niemal 32 węzły, a przy zachowaniu wynoszącej 1 zasięg działania wynosi 5 000 mil morskich. Napęd stanowi system CODAG, na który składają się turbina gazowa General Electric/Avio LM2500+G4 32 000 kW, dwa silniki wysokoprężne MTU 20V 8000 M91L 10 000 kW każdy, cztery generatory z silnikami wysokoprężnymi MAN GenSets 12V175D-MEM 1 640 kW, dwa silniki elektryczne 1 350 kW każdy, dwa generatory awaryjne z silnikami wysokoprężnymi ster strumieniowy 550 kW i dwa wały napędzające śrubę napędową o regulowanym skoku. W swoim wyposażeniu posiada czujniki i systemy wyprodukowane głównie przez Leonardo-Finmeccanica, w tym system kierowania ogniem ADT NG NA30S Mk2, radar obserwacji powietrznej i naziemnej, dwa radary nawigacyjne, system zarządzania poleceniami Mk4 CMS, donar do wykrywania zagrożeń podwodnych, czy też dwuzakresowy radar AESA 3D wraz z radarem w paśmie C. Do tego dochodzą anteny SATCOM, System Elettronica-ELT Spa ZEUS: RESM (radarowe elektroniczne środki przeciwdziałania), RECM (elektroniczne przeciwdziałanie radarowe) i CESM (ESM łączności), a także dwa systemy akustyczne dalekiego zasięgu SITEP MS-424 i dwie wyrzutnie wabików Oto Melara ODLS-20. W skład wyposażenia okrętu wchodzi także śmigłowiec AW101, dwa bezzałogowe statki powietrzne SH90, a także szybkie łodzie takie jak RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) o długości do 11 metrów, z wodowaniem za pomocą bocznych dźwigów lub rampy holowniczej zlokalizowanej w dalszej części rufy.

Patrolowiec ITS Francesco Morosini (P431), fot. MW Włoch


Na uzbrojenie składa się armata morska Oto Melara 127/64 mm Vulcano z automatycznym systemem obsługi amunicji (AAHS), armata przeciwlotnicza Oto Melara 76/62 mm Strales Sovraponte, dwa działka automatyczne Oto Melara Oerlikon KBA B06, dwa systemy ośmiokomorowych wyrzutni DCNS SYLVER A70 VLS dla 16 pocisków MBDA Aster w wersji 15, 30, 30B1NT lub pocisków Scalp Naval, osiem pocisków MBDA Teseo\Otomat Mk-2/E  przeznaczonych do zwalczania celów morskich i lądowych, a także dwie potrójne wyrzutnie WASS B-515/3 dla torped Black Arrow 324 mm.

Okręty w nowej konfiguracji EVO mają stanowić, zdaniem Fincantieri, doskonały przykład innowacyjności, wykorzystując najnowsze rozwiązania w zakresie wykorzystania systemów kierowania walką i wojny elektronicznej, zdolnymi do przeciwdziałania najnowocześniejszym zagrożeniom, takimi jak bezzałogowce działające w każdej domenie. Mają to zapewnić zaawansowane rozwiązania, jak wykorzystanie sztucznej inteligencji, technologii rozszerzonej rzeczywistości i zintegrowane technologie, które pozwolą działać ze skróconym czasem reakcji, optymalizując personel na służbie i zmniejszając obciążenie wynikające z zadań podczas służby na okręcie.

Patrolowiec ITS Giovanni delle Bande Nere , fot. MW Włoch
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.