• <

Port Rotterdam podaje zmiany w ilości tankowanego paliwa. Niskoemisyjne rosną, konwencjonalne spadają

rk

31.01.2025 13:16 Źródło: Port Rotterdam
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Rotterdam podaje zmiany w ilości tankowanego paliwa. Niskoemisyjne rosną, konwencjonalne spadają

Najważniejszy port Holandii i jeden z największych w Europie Zachodniej zaprezentował statystyki dotyczące bunkrowania statków. Zgodnie z podanymi danymi, w porównaniu z 2023 rokiem miał nastąpić wzrost obsługi statków z niskoemisyjnymi napędami.

W ubiegłym roku żegluga morska zatankowała w Rotterdamie 9,8 mln ton paliwa, co oznacza umiarkowany spadek z 9,9 mln ton w 2023 roku. W 2024 roku popyt na olej opałowy, morski olej napędowy i inne paliwa był o 0,9% niższy niż w 2023 roku. Jednocześnie popyt na LNG znacznie wzrósł i wynosi łącznie 0,94 mln m3, co oznacza wzrost o 52% w porównaniu z bunkrowaniem 0,62 mln m3 w 2023 roku.

Jak wskazuje zarząd portu, popyt na biopaliwa mieszane w 2024 roku wykazywał wyraźną dychotomię. Niewielki wzrost nastąpił w I poł. roku, a następnie gwałtowny spadek w II poł. Było to szczególnie widoczne w przypadku popytu na biopaliwo VLSFO. Główną przyczyną była zwiększona dostępność tych z Azji, dodatkowo po nałożeniu przez Unię Europejską ceł antydumpingowych na chińskie biopaliwa. Ma to zapewnić obniżenie zagrożenia europejskiego rynku biopaliw nadmiernym spadkiem cen, która spowoduje brak opłacalności produkcji.

Ważnym aspektem popytu na biopaliwa było rozpoczęcie bunkrowania metanolem w 2023 roku. Z racji na rosnąca ilość statków z takim napędem, w tym kontenerowców, nastąpił znaczny wzrost z 750 ton do blisko 4000 w ub. r.

fot. Depositphotos

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.