Najważniejszy port Holandii i jeden z największych w Europie Zachodniej zaprezentował statystyki dotyczące bunkrowania statków. Zgodnie z podanymi danymi, w porównaniu z 2023 rokiem miał nastąpić wzrost obsługi statków z niskoemisyjnymi napędami.
W ubiegłym roku żegluga morska zatankowała w Rotterdamie 9,8 mln ton paliwa, co oznacza umiarkowany spadek z 9,9 mln ton w 2023 roku. W 2024 roku popyt na olej opałowy, morski olej napędowy i inne paliwa był o 0,9% niższy niż w 2023 roku. Jednocześnie popyt na LNG znacznie wzrósł i wynosi łącznie 0,94 mln m3, co oznacza wzrost o 52% w porównaniu z bunkrowaniem 0,62 mln m3 w 2023 roku.
Jak wskazuje zarząd portu, popyt na biopaliwa mieszane w 2024 roku wykazywał wyraźną dychotomię. Niewielki wzrost nastąpił w I poł. roku, a następnie gwałtowny spadek w II poł. Było to szczególnie widoczne w przypadku popytu na biopaliwo VLSFO. Główną przyczyną była zwiększona dostępność tych z Azji, dodatkowo po nałożeniu przez Unię Europejską ceł antydumpingowych na chińskie biopaliwa. Ma to zapewnić obniżenie zagrożenia europejskiego rynku biopaliw nadmiernym spadkiem cen, która spowoduje brak opłacalności produkcji.
Ważnym aspektem popytu na biopaliwa było rozpoczęcie bunkrowania metanolem w 2023 roku. Z racji na rosnąca ilość statków z takim napędem, w tym kontenerowców, nastąpił znaczny wzrost z 750 ton do blisko 4000 w ub. r.
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął