• <

Porty w Antwerpii i Rotterdamie wzywają Komisję Europejską do wsparcia ekologicznego przemysłu

rk

21.01.2025 16:07 Źródło: Port Rotterdam
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty w Antwerpii i Rotterdamie wzywają Komisję Europejską do wsparcia ekologicznego przemysłu
Fot. Port Rottetdam

Kluczowe porty Belgii i Holandii nawołują do szeroko zakrojonych inwestycji w konkurencyjność przemysłu w Europie. Ma to miejsce przed publikacją Kompasu Konkurencyjności i Czystego Ładu Przemysłowego (Competitiveness Compass and the Clean Industrial Deal). Jak podkreślają zarządy obu portów, stawką jest strategiczna autonomia Europy, transformacja energetyczna i dobrobyt gospodarczy.

Znajdujące się w Antwerpii i Rotterdamie porty należą do największych w zachodniej Europie, stanowiąc istotną rolę dla logistyki morskiej i transportu kontenerów. Ich reprezentanci podkreślają, że mogą one odegrać ważną rolę we wdrażaniu unijnego Czystego Ładu Przemysłowego, mającego na celu wzmocnienie klimatu inwestycyjnego w Europie. W związku z tym chcą, aby Komisja Europejska przyjęła podejście, które koncentruje się na wzmacnianiu międzynarodowych łańcuchów i klastrów przemysłowych, a nie konkretnych sektorów lub regionów. Wedle swojej wizji porty chcą przejąć inicjatywę w tym transgranicznym podejściu poprzez bardziej intensywną współpracę.

– Europa stoi przed wyzwaniem zapewnienia, że przejście na zrównoważoną gospodarkę zabezpieczy również dobrobyt i strategiczną niezależność naszego kontynentu. W ostatnich latach poczyniono znaczne inwestycje w nasze kompleksy portowe w tym zakresie, a obecnie realizowane są duże projekty. Jednocześnie widzimy, że konkurencyjność europejskiego przemysłu spada. Dlatego ważne jest, aby porty, rządy krajowe i europejskie połączyły siły na rzecz europejskiego klimatu inwestycyjnego, w którym firmy mogą nadal budować na przyszłość – przekazał Boudewijn Siemons, prezes Portu Rotterdam.

– Systemowe podejście klastra portowego przyczynia się do osiągnięcia celów Europy. Porty Antwerpia-Brugia i Rotterdam to wyjątkowe miejsca, w których łączą się multimodalna logistyka, energia i przemysł. Przejście na zrównoważoną gospodarkę wymaga współpracy transgranicznej i poczucia realizmu. Jako porty chcemy wspólnie przyczynić się do zakotwiczenia europejskiego przemysłu na przyszłość – powiedział Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny Portu Antwerpia-Brugia.

– Doszliśmy do punktu, w którym wzrost przemysłowy z redukcją emisji nie jest tylko wyborem. To konieczność. Przez zbyt długi czas dominowała narracja, że biznes i klimat nie idą w parze. Jednak dzięki tej nowej Komisji piszemy inną historię. Zmierzając ku czystszej, bardziej ekologicznej przyszłości, musimy zabrać ze sobą wszystkie europejskie przedsiębiorstwa, od innowacyjnych firm zajmujących się czystymi technologiami po tradycyjne branże przemysłu ciężkiego. O to właśnie chodzi w naszym nowym porozumieniu w sprawie czystego przemysłu – wskazuje Wopke Hoekstra, europejski komisarz ds. klimatu, zerowej emisji netto i czystego wzrostu.

W zamierzeniu Komisji Europejskiej Czysty Ład Przemysłowy będzie stanowić istotną zmianę dla przedsiębiorstw w UE, zwłaszcza w sektorach energochłonnych. Celem inicjatywy jest usprawnienie procesów regulacyjnych i wspieranie rynku czystych technologii. Określi też środki upraszczające planowanie, wydawanie pozwoleń i przetargi, wspierane przez znaczne inwestycje w energię odnawialną, sieci wodorowe, infrastrukturę transportową CO2 i zdigitalizowane systemy energetyczne.

Z inicjatywy obu portów Vrije Universiteit Brussel i Uniwersytet Erazma w Rotterdamie (Centrum Ekonomiki Miast, Portów i Transportu) przeprowadziły badania nad pozycją i wartością wspólnych kompleksów portowych. Badanie miało wykazać, że powinny być postrzegane jako zintegrowany kompleks logistyczno-przemysłowy, powiązany z szerszym klastrem przemysłowym, który rozciąga się na Zagłębie Ruhry: klastrem ARRRA, który odpowiada za nawet 40% europejskiej produkcji petrochemicznej. W ten sposób porty mają połączyć przepływy towarów i energii do przedsiębiorstw i konsumentów daleko w głębi lądu. Sprzyjać mają temu nakładające się sieci transportowe oraz uzupełniające się sektory gospodarki. Razem mają tworzyć synergię, nadając klastrowi przemysłowemu ważną rolę w europejskim przemyśle. To wszystko ma się odbywać właśnie zgodnie z ideą Czystego Ładu Przemysłowego, który ma wspierać konkurencyjne gałęzie przemysłu i miejsca pracy oraz zapewnienie dostępu do przystępnych cenowo dostaw energii i surowców. Celem jest również realizacja wspólnych zamówień i lepszej integracji europejskiej energetyki, jednocześnie stawiając UE w czołówce globalnej dyplomacji klimatycznej i handlu. Oznacza to także wprowadzanie bardziej ekologicznych produktów, reformy zasad zamówień publicznych i udoskonalenia współpracy międzynarodowej. Równolegle podkreślać ma egzekwowanie wcześniejszych przepisów dotyczących Zielonego Ładu, takich jak ustawa o osiągnięciu zerowej emisji CO2 netto.

Zacieśnienie współpracy między portem Antwerpia-Brugia a portem Rotterdam może jeszcze bardziej zwiększyć te korzyści, w tym dla Europy, o ile zostaną wprowadzone odpowiednie ramy, a Europa zainwestuje w łączność, zajmie się obciążeniami regulacyjnymi i zapewni silniejsze wsparcie dla inwestycji w zrównoważony rozwój.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.