Stocznia Navantia w Ferrol poinformowała o poczynieniu „znaczącego kroku” w kierunku zrównoważonego rozwoju, uruchamiając dwie pierwsze instalacje do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, wykorzystujące fotowoltaiczne panele słoneczne. Mają one pokryć do 10% zużycia energii elektrycznej w zakładzie.
Zainstalowana fotowoltaika znajduje się na dachach warsztatów Uzbrojenia Wstępnego II (Pre-armament II) oraz Modułów i Napraw (Modules and Repairs). Obok osiągnięcia niezależności energetycznej i wydajności operacyjnej mają zapewnić także oszczędność kosztów.
Inwestycja ta jest finansowana z funduszy Next Generation UE, w ramach Planu Odbudowy, Transformacji i Odporności hiszpańskiego rządu, związanego ze Strategicznym Projektem Odbudowy Gospodarczej i Transformacji w celu modernizacji i dywersyfikacji hiszpańskiego ekosystemu morskiego (PERTE Naval).
Jak podaje Navantia, na dachu warsztatu pierwszego z wspomnianych obiektów znajduje się 846 paneli o mocy 450 Wp, osiągając łączną moc 388,80 kWp (maksymalny potencjał osiągnięty w idealnych warunkach). Instalacja na drugim budynku zawiera 630 paneli 450 Wp, o zainstalowanej mocy 283,5 kWp.

Firma informuje także o przyszłej inwestycji, umieszczeniu paneli fotowoltaicznych na dachach magazynów Pier 9. Instalacja ma składać się z 1680 paneli 450Wp, o łącznej mocy zainstalowanej 705 kWp. Oczekuje się, że zostanie uruchomione do końca stycznia przyszłego roku. Wówczas możliwe będzie osiągnięcie 10% zużycia energii elektrycznej, co będzie pierwszym krokiem w kierunku realizacji celów firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Dzięki tej inicjatywie Navantia ma w zamierzeniu podkreślić pozycję w zakresie wdrażania zrównoważonych technologii i zaangażowania w ochronę środowiska. Firma kontynuuje prace nad innowacyjnymi projektami, które promują wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i redukcję emisji, dążąc do umocnienia swojej pozycji jako punktu odniesienia w sektorze morskim jak i w przejściu na ekologiczne rozwiązania w branży morskiej celem osiągnięcia neutralnej emisji CO2 do 2050 roku. Realizuje także plan energetyczno-klimatyczny władz w na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych.
Poprzez środki łagodzenia zmian klimatu i adaptacji ustanowione w Strategii Zrównoważonego Rozwoju, firma wdraża plan osiągnięcia 55% dekarbonizacji do 2030 roku i 100% do 2040 roku, zobowiązując się tym samym do pomiaru i zmniejszenia śladu węglowego spowodowanego rozwojem jej działalności.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów