W stoczni Navantia San Fernando odbyło się 6 września uroczyste położenie stępki pod morski okręt patrolowy, który firma buduje dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka.
W ceremonii położenia wstępki wziął udział, jako przedstawiciel zamawiającego, kmdr Mohammed Sallouh, który został przyjęty przez prezesa Navantii, Ricardo Domíngueza, dyrektora ds. operacyjnych i biznesowych Gonzalo Mateo-Guerrero, oraz dyrektora ds. korwet i statków morskich Alberto Cervantesa. Swój udział w wydarzeniu mieli także członkowie zespołu roboczego Navantia, na czele z kierownikiem programu, Antonio Garcíą Moliną.
Położenie stępki miało miejsce na pochylni numer 3 w stoczni San Fernando. Umieszczenie bloku na pochylni, przy pomocy dźwigów, oznacza początek budowy kadłuba okrętu, gdy jednocześnie produkcja kolejnych bloków jest kontynuowana w różnych warsztatach.
Patrolowiec (OPV), który będzie 565. konstrukcją stoczni San
Fernando, będzie miał długość 87 metrów i całkowitą szerokość 13 metrów,
a na jego pokładzie znajdzie się 60-osobowa załoga. Jego budowa będzie
oznaczać dla stoczni i współpracującego z nią firm w ramach łańcucha dostaw ponad milion
godzin roboczogodzin i około 1100 miejsc pracy w ciągu trzech lat. Budowany okręt jest oparty na platformie Avante
(dokładniej wersji oznaczonej numerem 1800), którą Navantia opracowała
jako kompletną rodzinę jednostek możliwych do budowy w różnorodnych
konfiguracjach, biorąc pod uwagę także ich rozmiary, dostosowując do
określonych zadań i założeń.
Przy konstrukcjach z rodziny Avante
firma dąży do zacieśniania relacji i wymiany wiedzy z zamawiającym oraz
firmami w ramach local content, dzięki czemu każdy wykonany w ten sposób
okręt zapewnia dodatkowy zastrzyk wiedzy i innowacji dla stoczniowców.
Taki sposób podejścia do realizacji zleceń ma zwiększać możliwość
dostosowania pożądanego projektu do specyficznych wymagań każdego
klienta. Rodzina okrętów z serii Avante bierze pod uwagę misje takie jak
badania morskie, wsparcie działań na morzu, patrole oraz walkę. Bierze
pod uwagę szeroki zakres wyporności wahający się od 300 do 3000 ton, co
wpływa także na rozmiary jednostek nawodnych. Obejmuje tym samym
szerokie spektrum jednostek różnych klas, w tym patrolowce zdolne do
działań rakietowych, jak i jednostki hydrograficzne oraz przeznaczone
dla straży wybrzeża.
W skład wyposażenia mają wchodzić, w
zależności od wymagań, hangary i lądowiska do obsługi bezzałogowych
pojazdów latających i śmigłowców, nawodne łodzie z płaskim dnem (RHIB),
obsługa kontenerów z modułami wielozadaniowymi itp. Każdy okręt jest
budowany z myślą o dołączeniu przyszłego sprzętu zgodnie z
przeznaczeniem bez konieczności przeprowadzania poważnych zmian w jego
konstrukcji. Navantia zapewnia także jednostkom własne systemy w postaci
systemów walki, uzbrojenia oraz czujników, ale też pozostawia możliwość
integracji wyposażenia od innych dostawców.
Zamówienie na
patrolowiec dla sił morskich Maroka zostało ogłoszone w styczniu
ubiegłego roku, a cięcie blach nastąpiło w lipcu tego samego roku. Prace
mają potrwać prawdopodobnie do 2026 roku, obecnie jeszcze nie podano
nazwy przyszłego patrolowca. Budowa okrętu obejmuje także pakiet
wsparcia techniczno-logistycznego (części zamienne, narzędzia i
dokumentacja techniczna), w tym usługi szkolenia technicznego dla
personelu Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka w Hiszpanii.
W styczniu ubiegłego roku stocznia Navantia San Fernando została odwiedzona przez najwyższego przedstawiciela Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka, kadm. Mohameda Tahina, który nadzorował prace nad budową patrolowca. Okręt ma być rozwiązaniem, które zagwarantuje zdolność do działań w ramach długich rejsów nawodnych w ramach m.in. utrzymywania kontroli na wodach Morza Śródziemnego, szczególnie w obliczu kryzysu migracyjnego oraz przemytu. Jednocześnie jednostka ma zapewniać niskie koszty operacyjne i żeby to osiągnąć, projekt jego systemów ma na celu utrzymanie operacyjności, łatwości konserwacji i niezawodności przy zmniejszonej liczebności załogi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii