W dniu dzisiejszym w naszej stoczni Castellammare di Stabia odbyła się ceremonia położenia stępki pod sekcję dziobową trzeciej jednostki programu FLOTLOG, przyszłego Emil Bertin (A727), który obejmuje budowę czterech okrętów wsparcia logistycznego (LSS) dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), w ramach włosko-francuskiego programu LSS prowadzonego przez OCCAR (Organisation for Joint Armament Co-operation).
Projekt LSS ma charakteryzować się bardzo wysokim poziomem innowacyjności i sprawiać że wspomniane jednostki tej serii będą miały znaczną ilość możliwości działania w różnych profilach użytkowania i charakteryzować się wysokim stopniem wydajności. Chantiers de l'Atlantique i Naval Group otrzymały w styczniu 2019 roku kontrakt na budowę czterech okrętów zaopatrzeniowych, które mają zastąpić wycofywane okręty zaopatrzenia typu Durance. Program FLOTLOG jest częścią francusko-włoskiej współpracy prowadzonej przez OCCAR w imieniu francuskiej Agencji Zamówień Obronnych (DGA) i jej włoskiego odpowiednika NAVARM, w ramach programu Logistic Support Ship (LSS). Choć elementy kadłuba powstają we włoskiej stoczni Fincantieri, główny ciężar budowy spada na francuską stocznię Chantiers de l'Atlantique. Również pochodzący z Francji koncern Naval Group pełni rolę głównego wykonawcy programu. Francuski okręt (bâtiments ravitailleurs de forces, or BRF) bazuje na zaprojektowanym przez Fincantieri okręcie włoskiej marynarki wojennej LSS (typ Vulcano).
"Dzięki programowi FLOTLOG wprowadzamy na pokład zaawansowane technologicznie i najnowocześniejsze produkty zaprojektowane w celu zapewnienia obrony i bezpieczeństwa naszych wód", podała stocznia Fincantieri na portalu Linkedin.
Today, a ceremony was held at our Castellammare di Stabia Shipyard for the keel laying of the forward section of the third unit of the FLOTLOG program, which involves the construction of four logistic support ships (LSS) for the @MarineNationale, as part of the Italian-French LSS… pic.twitter.com/zF2o9s5qYT
— Fincantieri (@Fincantieri) August 8, 2024
Pierwszy okręt tej serii, Jacques Chevallier (A725), jest budowany od maja 2020 roku. Położenie stępki odbyło się w grudniu 2021 roku, natomiast wodowanie w kwietniu 2022 roku. Na próby morskie wyruszył w lutym 2023 roku. Przekazanie zamawiającemu odbyło się w lipcu 2023 roku, niemniej wciąż odbywa on próby morskie oraz trwa szkolenie załogi. Służbę ma rozpocząć jeszcze w tym roku. Drugi z okrętów, Jacques Stosskopf (A726) ma zostać zwodowany we wrześniu tego roku, a przekazanie zaplanowano na 2025 rok. Kolejne okręty mają wejść w skład Marynarki Wojennej Francji kolejno w 2027 i 2031 roku.
Długość całkowita okrętów klasy określanej jako BRF ma wynosić 194 metry, a wraz z wypornością maksymalną wynoszącą 31 000 ton będzie je to czynić wyjątkowo dużymi okrętami w zakresie jednostek pomocniczych, jednych z większych we francuskiej flocie. Załoga ma liczyć 130 oficerów i marynarzy, z możliwością zakwaterowania 60 dodatkowych osób. W skład napędu wejdą systemy MV7000 od GE. W skład wyposażenia okrętu wejdą morski optroniczny system identyfikacji i kontroli ognia PASEO XLR o bardzo dużym zasięgu od Safran Electronics & Defense, dźwigi od Vestdavit, armaty morskie RAPID Fire opracowane przez konsorcjum utworzone przez Thales i Nexter i wybrane jako główny system artyleryjski i CIWS (dwa systemy na okręt, choć prototypowy może otrzymać początkowo tylko jeden), dwa systemy obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu Simbad-RC (VSHORAD) od MBDA . W ramach swojej służby załoga okrętu będzie wykorzystywać system zarządzania walką Polaris.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów