Francuska stocznia Naval Group poinformowała, że Jacques Chevallier rozpoczął 25 stycznia br. próby morskie. Jednostka jest pierwszym z czterech nowych okrętów wsparcia logistycznego (LSS) znanych jako BRF dla francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale).
Budowa pierwszego z czterech nowych tankowców / statków zaopatrzeniowych dla francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale) rozpoczęła się w maju 2020 roku w stoczni Chantiers de l'Atlantique. Naval Group pełni rolę głównego wykonawcy programu. Położenie stępki pod jednostkę odbyło się pod koniec grudnia 2021 roku. Część dziobowa okrętu została zbudowana we Włoszech przez stocznię Fincantieri. Okręt został zmontowany w rekordowym czasie, bo już do końca lutego 2022 roku wszystkie bloki zostały połączone. Pierwszy w swoim typie okręt został zwodowany w Saint-Nazaire 29 kwietnia 2022 roku. Bâtiment Ravitailleur de Forces (BRF) Jacques Chevallier jest pierwszym z serii czterech okrętów przeznaczonych dla francuskiej marynarki wojennej w ramach programu FLOTLOG. Kontrakt został przyznany w styczniu 2019 roku firmom Chantiers de l'Atlantique i Naval Group. Cztery okręty będą dostarczane sukcesywnie do 2029 roku.
Program FLOTLOG jest częścią francusko-włoskiej współpracy prowadzonej przez OCCAR w imieniu francuskiej Agencji Zamówień Obronnych (DGA) i jej włoskiego odpowiednika NAVARM, w ramach programu Logistic Support Ship (LSS).
Chantiers de l'Atlantique i Naval Group otrzymały w styczniu 2019 roku kontrakt na budowę czterech okrętów zaopatrzeniowych. Jest to część francusko-włoskiego programu prowadzonego przez OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement - Organizacja Wspólnej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia), w imieniu francuskiej agencji zamówień obronnych (DGA) i jej włoskiego odpowiednika NAVARM. W związku z tym projekt francuskiego BRF bazuje na zaprojektowanym przez Fincantieri okręcie włoskiej marynarki wojennej LSS (typ Vulcano).
- Pierwsze próby morskie nowego okrętu zaopatrzenia sił zbrojnych programu "Flota logistyczna" (FLOTLOG), oznaczające rozpoczęcie jego prób morskich kwalifikacyjnych i akceptacyjnych. Dotyczą one głównie napędu i nawigacji. Do czerwca jest zaplanowane przeprowadzenie kilku innych prób w Saint-Nazaire, Breście i Tulonie, obejmujących w szczególności testy systemu bojowego i tankowania. Odbiór pierwszej jednostki jest zaplanowany wraz z zakończeniem tych testów latem 2023 roku - podkreślił szef francuskiej agencji zamówień obronnych DGA Emmanuel Chiva.
Długość całkowita okrętów ma wynosić 194 metry, a wraz z wypornością maksymalną wynoszącą 31 000 ton będzie je to czynić wyjątkowo dużymi okrętami w zakresie jednostek pomocniczych. Załoga ma liczyć 130 oficerów i marynarzy, z możliwością zakwaterowania 60 dodatkowych osób.
Safran Electronics & Defense został wybrany do dostarczenia morskiego optronicznego systemu identyfikacji i kontroli ognia PASEO XLR o bardzo dużym zasięgu, natomiast do wszystkich czterech okrętów wybrano Vestdavit, który wygrał przetarg Chantiers de l'Atlantique na dostawę systemów żurawi dla BRF-ów. System dział morskich RAPID Fire opracowany przez konsorcjum utworzone przez Thales i Nexter został wybrany jako główny system artyleryjski i CIWS dla klasy (dwa systemy na okręt, choć prototypowy może otrzymać początkowo tylko jeden). MBDA dostarczy dwa systemy obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu Simbad-RC (VSHORAD). Z kolei GE dostarcza systemy napędowe MV7000. W ramach swojej służby załoga okrętu będzie wykorzystywać system zarządzania walką Polaris.
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie
Tragiczne obchody święta marynarki wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce
Szefowa szwedzkiej marynarki wojennej: rosyjska flota cieni może być używana do szpiegowania
Konferencja morskich dowódców operacyjnych w MARCOM
Filipiny organizują wraz z sojusznikami ćwiczenia na Morzu Południowochińskim