• <
nauta_2024

Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat

rk

26.01.2023 12:40 Źródło: Damen Group

Partnerzy portalu

Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat - GospodarkaMorska.pl
Damen Group

Damen Marine Components otrzymał zamówienie na zaprojektowanie, inżynierię i produkcję ośmiu sterów dla czterech fregat F126, które Damen Naval buduje dla niemieckiej marynarki wojennej. Każdy z okrętów będzie wyposażony w dwa stery, opracowane w celu wytrzymania ekstremalnych wstrząsów i poprawy właściwości hydrodynamicznych.

Pełne stery łopatkowe typu Atlantic firmy Damen Marine Components (DMC) zostały specjalnie zaprojektowane tak, aby dopasować się do specyficznego kształtu kadłuba i profilu operacyjnego tych okrętów. Stery mają stosunkowo wąski profil, aby zmniejszyć opór i poprawić utrzymanie kursu przy dużych prędkościach, zachowując dobrą manewrowość przy utrzymywaniu niskiej prędkości. Zostanie w nich zastosowana technologia technologia asymetrycznego steru (Asymmetric Rudder Technology, ART), opracowana przez DMC. Oznacza to, że krawędź wiodąca sterów będzie asymetryczna, kierując bardziej płynnie przepływ wody od pędników. Ma to zapewnić sprawność poruszania się okrętu, zmniejszając opór wody wobec kadłuba. Dalszą poprawę efektywności uzyskuje się dzięki energooszczędnemu urządzeniu, Silent Bulb (cicha żarówka), który jest wbudowany w stery, tuż przy osi śruby. Poprawia przepływ wody i zwiększa ciąg przy większych obciążeniach.

Gospodarka Morska
Damen Group

- Cieszymy się, że możemy mieć swój wkład w te najnowocześniejsze okręty. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom możemy zademonstrować jakość, wydajność i trwałość naszych sterów. Bycie częścią tego głośnego projektu Damen pozwala nam pokazać naszą zdolność do dostarczania najwyższej klasy systemów okrętowych - zaznaczył dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DMC Wim Knoester.

Wszystkie te specyficzne cechy zaawansowanej konstrukcji steru zaprojektowanego przez DMC szczególnie mają się sprawdzać na jednostkach operujących na dużych wodach. Opierając się na zasadach przepływu wody, redukcji oporu i oszczędności paliwa, firma zaprojektowała stery z wszystkimi tymi specyficznymi cechami właściwymi dla kadłuba fregaty . Intensywnie badano profil steru, przeprowadzono testy w zbiornikach, aby uzyskać optymalny kształt pod względem redukcji oporu i poprawy manewrowania. Ponieważ okręty proj. F126 zostaną wyposażone w podwójne przeciwbieżne śruby napędowe, stery dla każdego okrętu są zaprojektowane tak, aby kierować strumienie wody w ślad za śrubami poruszającymi się przeciwnie do siebie.

Specjalnym wymogiem dla operacji morskich fregaty proj. F126 jest zbudowanie jednostki zgodnie ze specyfikacją zapewniającą maksymalna odporność na wstrząsy. Stery mają też wytrzymać ogromne obciążenia udarowe. W oparciu o obszerne obliczenia, krytyczne elementy, najbardziej narażone na uszkodzenia, są wzmacniane. Z tego powodu do konstrukcji użyto wysokowytrzymałej stali najlepszej jakości, stosując się do zasad związanych z klasyfikacją okrętów.

Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg. Mają wyróżniać się się zdolnością do intensywnej eksploatacji, w tym długotrwałego przebywania poza portem, wykonując zadania na morzu.  Ich długość ma wynosić 166 metrów, a wyporność 9 900 ton. Służbę ma pełnić 140 osób z możliwością zapewnienia miejsc dla 70 dodatkowych. Jednocześnie Deutsche Marine przewiduje prowadzenie rotacji załogi, gdzie po pewnym czasie ma nastąpić jej wymiana, utrzymując cały czas zdolność okrętu do pełnienia zadań. W wyposażeniu znajdzie się m.in. system zarządzania walką CMS Thales Tacticos, wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2, radar Hensoldt TRS-4D i anteny ścianowei klasy AESA. Napęd (pozwalający osiągnąć prędkość do 26 węzłów) mają stanowić cztery agregaty prądotwórcze i dwa elektryczne silniki napędowe. Na uzbrojenie ma się składac działo morskie Otobreda 127/64 z amunicją kierowaną Vulcano, osiem wyrzutni przeciwokrętowych Kongsberg NSM Block 1a, 16 wyrzutni Mk41 VLS dla 64 pocisków obrony powietrznej średniego zasięgu ESSM Block 2B, dwie wyrzutnie RIM-116 RAM CIWS, armaty automatyczne Rheinmetall MLG  27 mm oraz ciężkie karabiny maszynowe Leonardo 12,7 mm. W wyposażeniu każdego okrętu znajdą się również śmigłowiec NH90 Sea Tiger i bezzałogowy statek powietrzny Saab Skeldar UAV.

Pierwotne zamówienie przewiduje dostarczenie czterech fregat proj. F126, z opcją na zamówienie dwóch kolejnych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.