Hapag-Lloyd podpisał dwa kontrakty z dwiema chińskimi stoczniami na łącznie 24 nowe kontenerowce. Planowo mają być przekazywane w latach 2027-2029. Nowe statki będą miały łączną pojemność 312 000 TEU, a łączna wartość inwestycji wyniesie około 4 mld dolarów. Długoterminowe finansowanie w wysokości 3 mld dolarów zostało już przyznane.
Wszystkie nowe jednostki zostaną wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki na gaz płynny pod wysokim ciśnieniem, które charakteryzują się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. Ponadto statki te mogą być zasilane biometanem, który może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 95% w porównaniu z konwencjonalnymi systemami napędowymi. Będą również przystosowane do zasilania amoniakiem
Spośród tych 24 nowych statków, 12 z nich, o pojemności 16 800 TEU każdy, zostanie zbudowanych przez Yangzijiang Shipbuilding Group. Jednostki te zostaną wykorzystane do zwiększenia przepustowości już istniejących usług. Pozostałe 12, o pojemności 9 200 TEU każdy, zostało zamówionych w New Times Shipbuilding i zastąpi starsze jednostki we flocie Hapag-Lloyd, które zbliżają się do końca okresu eksploatacji w tej dekadzie.
- Ta inwestycja jest jedną z największych w najnowszej historii Hapag-Lloyd i stanowi znaczący kamień milowy dla naszej firmy, która realizuje cele swojej Strategii 2030, takie jak wzrost przy jednoczesnej modernizacji i dekarbonizacji naszej floty. Obsługa floty bardziej wydajnych statków wzmocni również naszą pozycję konkurencyjną, a dzięki zwiększeniu pojemności będziemy nadal oferować naszym klientom globalny produkt wysokiej jakości - powiedział Rolf Habben Jansen, dyrektor generalny Hapag-Lloyd AG.
Niemiecka firma podkreśla, że jest w pełni zaangażowana w osiągnięcie celów porozumienia paryskiego. Wedle tego do 2030 roku bezwzględna emisja gazów cieplarnianych z działalności floty firmy ma zostać zmniejszona o około jedną trzecią w porównaniu z 2022 rokiem, co będzie kolejnym krokiem w kierunku zerowej emisji netto do 2045 roku. Ten cel ma zostać osiągnięty poprzez modernizację całej floty, w tym inwestowanie w nowoczesne, wydajne statki i wyposażanie już obecnych w nowe technologie napędowe, zapewniające wydajność podróży oraz użycie paliw alternatywnych. To ma pozwolić korzystać z wielu ekologicznych opcji transportu w tym samym czasie. Biorąc pod uwagę niedawną decyzję inwestycyjną ogłoszoną 16 kwietnia tego roku o modernizacji pięciu statków do napędu metanolowego, nowy zakup ma stać się kolejnym krokiem w wysiłkach Hapag-Lloyd, aby przygotować się na wielopaliwową przyszłość i napędzać dekarbonizację branży żeglugi, tak jak to robią inni giganci branży.
Przykładem tych wysiłków jest chrzest i wcielenie w skład floty firmy dwóch nowych, dużych statków klasy Hamburg Express, były to kolejno 1 listopada Gdańsk Express i 4 listopada Hamburg Express. Należą one do serii 12 statków budowanych w południowokoreańskiej stoczni Hanwha Ocean w Geoje. Są one największymi kontenerowcami, jakie kiedykolwiek pływały pod niemiecką banderą. Dzięki technologii dual-fuel będą mogły pracować również na niskoemisyjnych paliwach jak jak biometan i e-metan, a tym samym nie generować praktycznie żadnej emisji CO2. Na razie będzie używany na nich skroplony gaz ziemny (LNG), co pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 25%.
Aktualnie w skład floty Hapag-Lloyd wchodzi 287 kontenerowców o łącznej pojemności transportowej 2,2 miliona TEU. Czyni to firmę jedną z wiodących na świecie w branży transportu morskiego, jednocześnie posiadającą największą ilość statków pływających pod niemiecką banderą.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii