Nowy prom, będący w całości własnością regionu Sycylia i w całości wyprodukowany na wyspie, będzie obsługiwał trasy do Lampedusy i Pantellerii. Prezydent Sycylii Renato Schifani oraz dyrektor generalny i dyrektor zarządzający Fincantieri Pierroberto Folgiero podpisali 9 października br. umowę na budowę nowego promu (Ropax klasy A) w Palazzo d'Orleans, w obecności radnego regionalnego ds. infrastruktury i mobilności Alessandro Aricò, za podstawową kwotę oferty wynoszącą prawie 120 milionów euro.
Statek zostanie w całości zbudowany w stoczni w Palermo. Będzie miał długość do 140 metrów i wyporność 14 500 ton brutto. Będzie mógł osiągnąć maksymalną prędkość 19 węzłów i zabierać na pokład 1000 osób oraz 200 samochodów. Kluczowe w tym projekcie jest zastosowanie technologii napędowych zgodnych z ideą dekarbonizacji branży morskiej. Prom zostanie wyposażony w silnik dual Fuel, czyli zasilany olejem napędowym i skroplonym gazem ziemnym (LNG), co znacząco obniża emisję CO2, tlenków azotu i siarki. Będzie także wyposażony w system fotowoltaiczny, który dzięki magazynowaniu energii w akumulatorze zapewni mu pozostanie w porcie z zerową emisją przez około cztery godziny.
– Podpisanie tej umowy stanowi punkt zwrotny dla połączeń z mniejszymi wyspami Sycylii. Nasz region jest pierwszym regionem we Włoszech, który udostępnił środki, jakie Ministerstwo Transportu przeznaczyło na połączenia morskie i pierwszym, który jest pełnym właścicielem promu. Podniesiemy standardy jakości i bezpieczeństwa transportu morskiego dla Lampedusy i Pantellerii nowoczesnym statkiem, który gwarantuje także dużą dbałość o poszanowanie środowiska. Udzielamy konkretnej odpowiedzi mieszkańcom i tym, którzy muszą dotrzeć na wyspy w celach biznesowych lub turystycznych. Wyrażam również szczególną satysfakcję z faktu, że nowa jednostka zostanie w całości zbudowana w stoczniach w Palermo. Jest to potwierdzenie wysokiego poziomu profesjonalizmu siły roboczej stoczni w Palermo, którego osobiście byłem świadkiem, atut, który warto wzmacniać w tak strategicznym sektorze jak przemysł stoczniowy – powiedział Prezydent Sycylii Schifani.

– Przyznanie tego zamówienia stanowi ważny test dla Fincantieri. W sektorze przemysłowym, który z biegiem czasu przeniósł się do stoczni azjatyckich, mamy możliwość przeniesienia produkcji promów z powrotem do Włoch, odnowienia naszych historycznych kompetencji w branży i wykazania naszej zdolności do bycia konkurencyjnym przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów produkcji, z korzyściami w postaci warunki operacyjne i zrównoważony rozwój, które dotrą do użytkownika końcowego. Siłą naszego projektu są po raz kolejny technologie ograniczające wpływ na środowisko, przechwytujące potrzeby transformacji energetycznej, które mają nakreślić sektor transportu morskiego jutra – zaznaczył Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny i zarządzający Fincantieri.
– Wraz z prezydentem Schifanim udało nam się uzyskać, że Fincantieri zbuduje statek w całości w stoczni w Palermo, "w 100% wyprodukowany na Sycylii”, który umożliwi regionowi zapewnienie sobie dodatkowe środki transportu dla wysp sycylijskich, a także ożywienie sycylijskiego sektora stoczniowego. Statek zostanie wyposażony w stabilizatory podobne do tych na platformach wiertniczych, które pozwolą mu dokować nawet przy niesprzyjających warunkach pogodowych. Dzisiejsze podpisanie stanowi dokończenie prac rozpoczętych przez mojego poprzednika Marco Falcone i realizowanych przez ten rząd. To niezwykłe osiągnięcie. Sycylia jest pierwszym regionem Włoch, który oddał do użytku statek finansowany na mocy ustawy nr 208/2015 ustanawiającej fundusz przeznaczony na bezpośrednie zakupy w celu poprawy transportu publicznego. Region będzie miał możliwość, jak przewidziano w zawiadomieniu, skorzystania z opcji budowy drugiego statku – powiedział radny Alessandro Aricò.
Przyszły prom zdolny do przewozu pasażerów i samochodów ma zostać planowo dostarczony zamawiającemu w 2026 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów