W sobotę 16 września przy wejściu do Portu Gdańsk miał miejsce transport ostatniego elementu kadłuba pierwszego promu dla PŻM. Prom budowany jest przez Gdańską Stocznię Remontową przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Umowa obejmuje budowę trzech promów ro-pax, których odbiorcą będzie spółka Polskie Promy. Jej udziałowcami są PŻM oraz Skarb Państwa.
Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, jednak wiele sekcji i bloków powstaje przy udziale różnych firm podwykonawczych, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard.
W minioną sobotę ze Stoczni Wisła do Gdańskiej Stoczni Remontowej transportowany był duży blok ostatniego elementu kadłuba zamówionej jednostki. Następnie kadłub będzie scalany, a w październiku planowane jest jego wodowanie. Prom ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024 i 2025 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.
Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.
Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego.
Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB.
Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Będzie nim mogło podróżować 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 50 osób.
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)