W sobotę 16 września przy wejściu do Portu Gdańsk miał miejsce transport ostatniego elementu kadłuba pierwszego promu dla PŻM. Prom budowany jest przez Gdańską Stocznię Remontową przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Umowa obejmuje budowę trzech promów ro-pax, których odbiorcą będzie spółka Polskie Promy. Jej udziałowcami są PŻM oraz Skarb Państwa.
Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, jednak wiele sekcji i bloków powstaje przy udziale różnych firm podwykonawczych, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard.
W minioną sobotę ze Stoczni Wisła do Gdańskiej Stoczni Remontowej transportowany był duży blok ostatniego elementu kadłuba zamówionej jednostki. Następnie kadłub będzie scalany, a w październiku planowane jest jego wodowanie. Prom ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024 i 2025 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.
Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.
Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego.
Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB.
Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Będzie nim mogło podróżować 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 50 osób.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek