Niemiecki gigant żeglugi poinformował 28 listopada, że zawarł umowę z Goldwind, globalnym partnerem strategicznym w dziedzinie czystej energii. Firma z siedzibą w Pekinie ma zapewnić dostawę 250 000 ton zielonego metanolu rocznie. W zamierzeniu ma zapewnić to nawet oszczędność 400 000 ton emisji CO2 w ciągu roku. Zyska na tym flota armatora, w której skład wchodzą kolejne statki napędzane tym surowcem.
Paliwo, jakie zapewni Goldwind ma składać się z składał się z mieszanki bio- i e-metanolu, zapewniając redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 70% i spełniając przy tym wszystkie obecne wymogi certyfikacji zrównoważonego rozwoju, w tym w myśl postanowień Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Do 2030 roku Hapag-Lloyd zamierza zmniejszyć bezwzględną emisję gazów cieplarnianych przez flotę o około jedną trzecią w porównaniu do 2022 roku.
- W ramach naszej Strategii 2030 jesteśmy w pełni zaangażowani w osiągnięcie celu 1,5 stopnia w ramach Porozumienia Paryskiego, a tym samym w zrównoważone inwestycje. Dzięki porozumieniu zabezpieczamy znaczną część naszego zapotrzebowania na paliwa ekologiczne. Przybliży nas to o ważny krok do naszego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej floty netto do 2045 roku. Naszą ambicją jest i pozostanie odgrywanie wiodącej roli w transformacji branży żeglugi liniowej - powiedział Rolf Habben Jansen, prezes Hapag-Lloyd.
- Zielony metanol stanowi kluczową ścieżkę w ramach strategii wielopaliwowej Hapag-Lloyd, podkreślając nasze zaangażowanie w rozwój bardziej zrównoważonych rozwiązań żeglugowych.Inicjatywa ta jest możliwa dzięki silnym partnerstwom i bardzo cenimy sobie naszą współpracę z Goldwind, którego wiedza i wspólna wizja pomagają nam poczynić znaczne postępy w kierunku dekarbonizacji - powiedział Jan Christensen, starszy dyrektor ds. globalnych zakupów paliw.
- Jesteśmy zaszczyceni, że osiągnęliśmy to porozumienie z Hapag-Lloyd. Ta współpraca po raz kolejny dowodzi, że Goldwind może zdobyć zaufanie jednej z najważniejszych firm żeglugowych. Jesteśmy wdzięczni za możliwość zostania silnym partnerem Hapag-Lloyd w zakresie dekarbonizacji, który dąży do osiągnięcia neutralności węglowej przed celami branży żeglugowej i jest ściśle zgodny z wizją korporacyjną Goldwind. Goldwind wysoko ceni to poparcie i oczekuje pogłębienia współpracy - powiedział Wu Gang, prezes Goldwind.
- Planowana nowa fabryka będzie współdzielić technologię, media, obiekty i infrastrukturę z sąsiednim siostrzanym zakładem, zwiększając wydajność produkcji. Decyzja o inwestycji finansowej jest nadal uzależniona od decyzji zarządu Goldwind. Przewidujemy ukończenie megatonowej bazy zielonego metanolu w Hinggan League pod koniec 2027 roku - dodał Liu Rixin, szef Goldwind Green Methanol.
W porównaniu z konwencjonalnymi paliwami, zamówiona ilość zielonego metanolu może zaoszczędzić łącznie do 400 000 ton emisji CO2 w operacjach floty rocznie. Ponadto Goldwind planuje także budowę nowej fabryki zielonego metanolu w sąsiedztwie istniejącego przedsięwzięcia w Hinggan League w Chinach. W międzyczasie firma dodatkowo dostarczy wcześniejszy wolumen zaplanowany na 2026 rok.
Przypomnijmy, że firma podjęła 6 listopada decyzję o zamówieniu 24 nowych kontenerowców z niskoemisyjnymi dwupaliwowymi silnikami na LNG. Inwestycja w zielony metanol jest kolejnym krokiem w staraniach Hapag-Lloyd, aby przygotować się na wielopaliwową przyszłość i napędzać dekarbonizację branży żeglugi liniowej. Obok zamówień na statki napędzane ekologicznymi paliwami, Hapag-Lloyd planuje także przekształcić na przyjazny środowisku napęd także kontenerowce będące już w użytku. Wraz z Seaspan przekształci pod względem wykorzystania dwupaliwowego układu napędowego na metanol wpierw pięć czarterowych statków o pojemności 10 100 TEU.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland