• <

Wynik wyszukiwania - "ograniczenie emisji" - Wiadomości

Najnowszy jack-up Van Oord zwodowany w Chinach

Boreas, najnowszy samopodnośny statek instalacyjny na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej, został zwodowany w stoczni Yantai CIMC Raffles. Jednostka jest budowana dla Van Oord.
15.05.2024

EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa

– Najważniejsze jest to abyśmy wzmacniali polskie porty infrastrukturalnie. Mają bowiem kluczowe znaczenie dla przewozu ładunków, również w kontekście odbudowy Ukrainy. Wojna się kiedyś skończy – podkreśliła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
11.05.2024

Czy Gdańsk stanie się centrum energetycznym?

- Najważniejsze jest to abyśmy wzmacniali polskie porty infrastrukturalnie. Mają bowiem kluczowe znaczenie dla przewozu ładunków, również w kontekście odbudowy Ukrainy. Wojna się kiedyś skończy – podkreśliła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W ocenie ekspertów budowa efektywnej infrastruktury transportowej w Europie Centralnej wymaga współpracy międzynarodowej oraz zaangażowania środków publicznych i prywatnych zapewniając nie tylko rozwój gospodarczy, ale również bezpi
09.05.2024

Debata na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym: Państwo musi wspomóc proces dekarbonizacji w firmach

Wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym z KPO, pomagające obniżyć koszty wprowadzenia przez firmy ekologicznych rozwiązań, regulacje zapewniające popyt na zielone produkty (np. zamówienia publiczne) - to najważniejsze warunki skutecznej dekarbonizacji polskiej gospodarki. Takie wnioski płyną z debaty „Dekarbonizacja w praktyce”, która odbyła się w ramach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
08.05.2024

Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej

Porty niemieckie, belgijskie i holenderskie alarmują: Europo, połącz siły, aby chronić przemysł. Zmniejszenie przeładunków w portach Morza Północnego sprawiło, że zarządy portów zjednoczyły siły i zaczęły wołać o pomoc instytucje UE. Nie chodzi jednak tylko o bezpośrednią pomoc dla portów. Trzeba ratować europejski przemysł, bo to on stanowi o kondycji portów położonych w otoczeniu serca i płuc europejskiego przemysłu energetycznego, chemicznego i stalowego.
26.04.2024

Gdańsk istotny dla gigantów żeglugi. To tam popłynie w pierwszy rejs nowy kontenerowiec OOCL

Orient Overseas Container Line Ltd. (OOCL) wprowadza do działalności nowy kontenerowiec OOCL Abu Dhabi. Mający nośność 24 188 TEU zalicza się do największych na świecie, a jednocześnie wyróżnia się ekologicznymi rozwiązaniami, wprowadzanymi z myślą o dekarbonizacji żeglugi. Jak wiele innych jednostek tego chińskiego giganta, ten również będzie działał na trasie, na której znajduje się Gdańsk.
26.02.2024

206 milionów GPB rządowych dotacji na zielone porty, żeglugę, offshore

Rząd Wielkiej Brytanii zagwarantował 33 miliony GPB ma rozwój zielonej żeglugi i portów. Te jedna z transz programu UK SHORE na który przeznaczono w 2022 r. 206 milionów GPB. W br. dotacje przyznano 33 projektom zgłoszonym przez porty i firmy żeglugowe. Przeznaczone zostaną na nowe technologie mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji przez transport morski. Zapewnią również utrzymanie miejsc pracy na obszarach przybrzeżnych i pobudzenie lokalnej gospodarki – podkreśla rząd Wielkiej Brytanii w komunikacie.
22.02.2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
17.01.2024

Terminal kontenerowy w Indiach ma być w 100% zasilany energią odnawialną

PSA Mumbai ma stać się pierwszym w Indiach terminalem kontenerowym, który jest całkowicie zasilany bezemisyjną energią odnawialną. Odpowiada za to farma fotowoltaiczna o moc 7,8 MW, powstała we współpracy z O2 Power. Zdaniem spółki inwestycja pozytywnie wpłynie na ograniczenie emisji CO2 przez branżę portową.
04.01.2024

Mitsui & Co., Ltd. i Mitsubishi Corporation współpracują przy projekcie statku do transportu skroplonego CO2

Japońskie firmy dążą do ujednolicenia specyfikacji i projektów statków w celu realizacji projektu międzynarodowego transportu skroplonego CO2 (LCO2) na dużą skalę począwszy od 2028 roku. Wykorzystując technologie i doświadczenie konstrukcyjne Mitsubishi Shipbuilding i Nihon Shipyard pracują nad stworzeniem infrastruktury dla morskich przewoźników LCO2, dążąc do ujednolicenia jej z transportem lądowym.
28.12.2023

European Energy ma swój udział w dekarbonizacji sektora morskiego transportu

Przemysł i branża transportowa to po energetyce dwa obszary, które odpowiadają za największą część emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego European Energy angażuje się w produkcję zielonych paliw do napędzanych e-metanolem kontenerowców Maersk. To przełom w myśleniu o realizacji modelu zeroemisyjnej gospodarki.
20.12.2023

Morskie elektrownie wiatrowe na Morzu Północnym – potencjalny rynek dla polskiego przemysłu morskiego? Z perspektywy firmy doradczo-księgowej

Wiodące na rynku norweskim przedsiębiorstwa znają dobrze polski sektor morskiej energetyki wiatrowej. Wymiana doświadczeń i budowanie kompetencji odbywa się na wielu płaszczyznach. Przyczyni się to z pewnością do rozwoju dalszej współpracy między obydwoma krajami.
30.11.2023

Zainstalowano pierwszą turbinę morskiej farmy wiatrowej South Fork, która zasili Nowy Jork

Pierwszy z 12 generatorów turbin wiatrowych Siemens Gamesa dla morskiej farmy wiatrowej South Fork został 20 listopada br. postawiony na miejscu przeznaczenia przez zespół budowniczych na miejscu realizacji projektu, 55 mil od Montauk w stanie Nowy Jork.
21.11.2023

Ruszają prace nad pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym amoniakiem

Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
07.11.2023

Szczyty emisji CO2 i popytu na paliwa kopalne już w tej dekadzie

Już w obecnej dekadzie nastąpią szczyty: emisji CO2, oraz popytu na paliwa kopalne - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna w najnowszym "World Energy Outlook". Transformacja energetyczna ma globalny zasięg i nie da się jej zatrzymać - ocenia MAE.
24.10.2023

Ruggiero di Lauria zwodowany. To szósty patrolowiec budowany przez Fincantieri

Dla stoczniowców w Muggiano 6 października był ważnym dniem, gdyż odbyło się wodowanie kolejnego, wielozadaniowego okrętu patrolowego dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare). W przyszłości ma wzmocnić bezpieczeństwo interesów państwa na Morzu Śródziemnym.
06.10.2023

Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?

We wrześniu porty ujawniły plan wdrożenia pierwszego ekologicznego korytarza transportowego przez Pacyfik. Przedstawiciele miast i portów Los Angeles, Long Beach i Szanghaju oraz największych operatorów liniowych na świecie z udziałem wiodących gestorów ładunków opracowali koncepcję planu wdrożenia zielonego korytarza żeglugowego.
03.10.2023

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień. Oznacza to, że operatorzy wprowadzą w najbliższym czasie na rynek 843 statki z instalacjami LNG – wyliczyli dokładnie eksperci Clarksons.
05.09.2023

Port Gdynia. Elektryczne auta i rowery dla pracowników

Port Gdynia wykonał krok w stronę elektromobilności. Zarząd portu zakupił dwa pierwsze auta elektryczne na potrzeby działów operacyjnych. Na portowych terenach pojawiło się także kilka pierwszych punktów ładowania elektryków.
24.08.2023

Port w Portsmouth zasilany energią słoneczną

Zakończono instalację nowego systemu słonecznego i baterii na terenie portu w Portsmouth, który jest teraz w pełni operacyjny. Modernizacja ma wpłynąć na ograniczenie emisji CO2 w myśl polityki dekarbonizacji branży morskiej.
14.08.2023

ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
02.08.2023

Arktyka na bocznym kursie po MEPC 80. IMO prokrastynatorem

Sojusz Na Rzecz Czystej Arktyki wyraził zdziwienie, że Komitet Ochrony Środowiska Morskiego MEPC 80 nie podjął zdecydowanych działań aby ocalić Arktykę przed wpływem globalnej żeglugi. Żeglugowcy zdają się nie dostrzegać w pełni zagrożenia jakie płynie z coraz intensywniejszego wykorzystania w handlu i turystyce północnych szlaków morskich.
13.07.2023

Komisja Europejska przyjmuje nowe ambicje klimatyczne IMO na kolejne lata i wzywa do uruchomienia transformacji

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte 7 lipca na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) porozumienie w sprawie przeglądu jej strategii z 2018 r. dotyczącej ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze statków. Porozumienie to stanowi ważny krok w kierunku zmniejszenia śladu węglowego międzynarodowego transportu morskiego i zapewnienia sprawiedliwego wkładu sektora żeglugi w realizację celów porozumienia paryskiego, proporcjonalnie do jego udziału w globalnych emisjach wynoszącego 3%.
10.07.2023

IMO przyjmuje zmienioną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi

Państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zebrane na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80), przyjęły strategię na 2023 roku w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, z ulepszonymi celami w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
07.07.2023

Ponant przedstawia projekt statku wycieczkowego napędzanego wiatrem i ogniwami paliwowymi

Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe jachtu nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że statek, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.
06.07.2023

Hynfra i Fidelity Group stworzą fabrykę zielonego amoniaku w Jordanii

Polska firma wodorowa Hynfra wraz z jordańską Fidelity Group utworzyły w Jordanii nową spółkę, której celem jest budowa ekologicznej fabryki amoniaku zasilanej przez instalację fotowoltaiczną o mocy 530 MW.
05.07.2023

Baltic Hub na drodze do ograniczenia emisji

Przedsiębiorstwa gospodarki morskiej na całym świecie zwielokrotniają wysiłki prowadzące do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, jakie powodowane są przez ich operacje. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku, gdański Baltic Hub, również nie zasypia gruszek w popiele.
14.06.2023

BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru

Fińsko-brytyjski duet technologicznej branży morskiej dąży do urzeczywistnienia innowacyjnego projektu budowy kontenerowców Aframax napędzanych siłą wiatru. Powrót do historycznych rozwiązań ma być kluczem do dekarbonizacji żeglugi.
06.06.2023

Ekspertka: by poprawić stan wód, konieczne jest zwiększenie różnorodności biologicznej torfowisk

Kluczowe dla łagodzenia problemów z wodą i zmian klimatycznych jest odtwarzanie mokradeł – wskazała ekspertka z Centrum Ochrony Mokradeł Ilona Biedroń. Dodała, że rzeki i torfowiska w Polsce są przekształcone w około 90 proc. i należy je poddać renaturyzacji.
02.06.2023

Europarlament poparł korzystne dla polskiego górnictwa poprawki do rozporządzenia metanowego

Parlament Europejski poparł we wtorek kompromisowe poprawki dotyczące rozporządzenia metanowego. Europosłanka Izabela Kloc (PiS) podkreśla, że to rozwiązanie korzystne dla polskich kopalń. – Po raz pierwszy od bardzo dawna w tej najbardziej zradykalizowanej unijnej instytucji rozsądek zwyciężył nad ideologią – powiedziała PAP po głosowaniu.
09.05.2023

Wodór paliwem, które rozwiąże bolączki branży transportowej?

Poszukiwanie alternatyw dla paliw kopalnych pozostaje istotnym wyzwaniem współczesności w związku z groźbą wyczerpania złóż, emisji CO2 oraz bezpieczeństwa energetycznego. Stąd zarówno wielkie, jak i małe firmy coraz chętniej patrzą na możliwości, jakie daje inwestycja w produkcję wodoru będącego zielonym paliwem przyszłości.
04.05.2023

Rina zatwierdza pierwszy tankowiec, który przekroczy IMO 2050 spalając paliwa kopalne

Rina ogłosiła zatwierdzenie (Approval in Principle) pierwszego projektu tankowca wykorzystującego paliwa kopalne, ale wypełniającego cele IMO 2050. Projekt został wykonany przez szwedzką FKAB Marine Design.
27.03.2023

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna podąża ścieżką zrównoważonego rozwoju

Budowa farm fotowoltaicznych, sztuczna inteligencja zarządzająca systemem ciepła oraz poprawa efektywności energetycznej. Realizacja celów biznesowych, może iść w parze z ochroną środowiska, co udowadnia Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Spółka realizuje projekty ekologiczne dzieląc się dobrymi praktykami z przedsiębiorcami.
23.03.2023

Indie nie chcą statków starszych niż 25 lat

Indie wycofały licencje handlowe dla tankowców i masowców starszych niż 25 lat. Wszystko dlatego, że kraj celuje w znaczne ograniczenie emisji i znaczną modernizację floty.
28.02.2023

GCT inwestuje w technologie prośrodowiskowe

Gdynia Container Terminal, będący częścią grupy Hutchison, kontynuuje inwestycje mające na celu znaczne ograniczenie emisji CO2 w trakcie operacji przeładunkowych, a tym samym wypełnienie celów środowiskowych terminalu. Niedawno rozpisany został przetarg na modernizację siedmiu suwnic placowych, a na tym działania GCT się nie kończą.
20.02.2023

DNV pomoże Szwecji wyznaczyć kierunki dekarbonizacji transportu masowych ładunków suchych

Niezależna firma certyfikacyjna DNV oraz organizacja Responsible Shipping Initiative (RSI) zrzeszająca szwedzkie firmy czarterujące suche ładunki masowe, rozpoczęły realizację studium wykonalności, którego celem jest opracowanie mapy drogowej dla kontraktacji nowych statków napędzanych paliwem ekologicznym.
18.01.2023

Holland Shipyards wygrała kontrakt na budowę trzech wyjątkowych statków transportowych

W odpowiedzi na politykę ograniczania emisji CO2, holenderska firma Hartel Shipping & Chartering wybrała rodzimą stocznię jako wykonawcę budowy jednostek z napędem spalinowo-elektrycznym, dzięki czemu statki będą mogły w przyszłości w pełni przejść na zeroemisyjne paliwo ekologiczne.
22.12.2022

Pierwsza amerykańska aukcja pływających elektrowni wiatrowych zakończona

Wybrano pięciu deweloperów, którzy zbudują pierwsze, pływając farmy wiatrowe na wodach federalnych USA
08.12.2022

Rosja i Kanada nie przystąpią do zakazu stosowania ciężkiego oleju opałowego w 2024 roku

Dyrektywa wprowadzona przez Międzynarodową Organizację morską miałaby zapewnić Arktyce i Antarktydzie bezpieczeństwo od wieloemisyjnych środków transportu, które niszczą ich klimat oraz mając swój udział w utrzymywaniu szybkiego topnienia lodowców. Nie wszystkie państwa są gotowe na tak radykalne zmiany.
18.11.2022

Furetank i Algoma rozszerzają inwestycje o kolejne tankowce dwupaliwowe

Szwedzki Furetank i kanadyjska Algoma Central Corporation rozszerzają spółkę w ramach wspólnego przedsięwzięcia (joint venture) FureBear o osiem tankowców dwupaliwowych o pojemności 18 000 ton serii Vinga, przeznaczonych do handlu na europejskich akwenach. Współpraca została ogłoszona w sierpniu i wtedy jeszcze planowano cztery nowe jednostki.
10.11.2022

Litewski rząd zatwierdza wymagania dla potencjalnych deweloperów MFW

W ubiegłą środę litewski rząd zatwierdził wymagania stawiane potencjalnym deweloperom morskich farm wiatrowych, którzy mają wziąć udział w przyszłorocznym przetargu. Decyzja rządu potwierdziła wymagania dotyczące zdolności finansowej uczestników przetargu i doświadczenia w realizacji tego typu projektów, a także zobowiązania do przyczyniania się do ochrony środowiska i budowania local contentu.
24.10.2022

Dekarbonizacja transportu morskiego nabiera tempa - stanowisko Parlamentu Europejskiego

Podczas trwającej właśnie sesji plenarnej w Strasburgu Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie dekarbonizacji transportu morskiego. - Parlament Europejski jasno opowiedział się dzisiaj za jak najszybszą redukcją stosowania wysokoemisyjnych paliw kopalnych w żegludze morskiej i za jednoczesnym upowszechnieniem paliw nowej generacji, które pozwolą na ograniczenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych z tego sektora - podkreśla europoseł Magdalena Adamowicz, członkini Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskie
19.10.2022

Tajna broń żeglugi

Branża żeglugowa stawia na efektywność. Dzięki wewnętrznym inicjatywom w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz zewnętrznym naciskom ze strony agencji regulacyjnych, operatorzy flot zaczynają podejmować kroki w celu zmniejszenia zużycia paliwa, poprawy jakości raportowania i transformacji rejsów, aby sprostać celom dekarbonizacyjnym określonym przez United Nations Global Compact i IMO.
15.10.2022

Maersk zamawia sześć kontenerowców na zielony metanol

Południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem od linii Maersk.
05.10.2022

Norweska branża morska obawia się niedoborów energii. Pomoże wodór

Statki podczas postojów w portach podłączają się najczęściej do generatorów diesla w celu ich zasilenia lub naładowania magazynów energii. W dobie niedoborów energii rozwiązaniem może być wdrożenie technologii wodorowych. Jedno z rozwiązań przedstawiono w Norwegii.
05.10.2022

C. Hartwig Gdynia z nowym placem przeładunkowym i magazynem w pobliżu DCT Gdańsk

C. Hartwig Gdynia, jedna z wiodących firm spedycyjnych w Polsce, działająca w ramach globalnej Grupy Rhenus, uruchomiła nowy plac przeładunkowy w Gdańsku i zapowiada kolejne powiększenie przestrzeni przeładunkowych i składowych już w I kwartale 2023 roku.
06.09.2022

Port Aberdeen i Stillstrom zainwestują w morski hub do ładowania statków [WIDEO]

Morski port Aberdeen i oraz Stillstrom, spółka należąca do morskiego lidera Maersk, zainwestują w morski hub ładowania elektrycznych statków. W tym celu powstanie spółka joint venture (JV), która będzie rozwijała ten pionierski projekt. Celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez statki.
19.08.2022

StormGeo, które jest częścią Alfa Laval, rozszerza swoją ofertę o optymalizację zaopatrzenia w paliwo bunkrowe poprzez przejęcie BunkerMetric

Alfa Laval podpisała umowę o przejęciu BunkerMetric, skandynawskiej firmy, która rozwija zaawansowane narzędzia wspomagające podejmowanie decyzji w segmencie paliwa bunkrowego. Firma zostanie połączona ze StormGeo, globalnym liderem w dziedzinie oprogramowania do analizy pogody i usług wspomagania decyzji, należącym obecnie do Alfa Laval. Przejęcie wzmocni ofertę StormGeo w zakresie planowania rejsów i optymalizacji kursów statków.
16.08.2022

"Nord Stream 2 spowodował szkody środowiskowe w Bałtyku". Czy uda się zatrzymać projekt?

Gazociąg Nord Stream 2 spowodował szkody środowiskowe w Morzu Bałtyckim; zatrzymanie tego projektu jest w obecnej sytuacji "moralnie, politycznie i ekologicznie właściwe" - powiedział ambasador Polski przy ONZ Krzysztof Szczerski w Lizbonie na konferencji dotyczącej ochrony oceanów.
30.06.2022

RWE wspólnie z ArcelorMittal będą budować i eksploatować MFW i instalacje wodorowe na potrzeby produkcji niskoemisyjnej stali

Nowe, planowane farmy wiatrowe mogą pokryć znaczną część rosnącego zapotrzebowania ArcelorMittal na energię elektryczną zakładów produkcyjnych w Niemczech, pod warunkiem zapewnienia odpowiednich ram prawnych. Ustawa o energii wiatrowej na morzu musi zostać zmieniona, aby ceny energii wiatrowej mogły utrzymać konkurencyjność dla niemieckiego przemysłu, a tym samym uniknąć "negatywnych ofert" w przetargach na morską energię wiatrową.
26.06.2022

Parlament Europejski poparł reformę systemu handlu emisjami, która ma przyspieszyć ograniczenie emisji

Parlament Europejski przyjął w środę stanowisko w sprawie trzech projektów wchodzących w skład pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55), mającego przeciwdziałać zmianom klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych. Stanowisko zakłada m.in. szybsze ograniczenie emisji i stopniowe wycofywanie darmowych uprawnień w ramach systemu handlu emisjami ETS.
23.06.2022

Agencja Żeglugi ONZ nadal gra na zwłokę w sprawie działań na rzecz klimatu

Podczas gdy większość krajowych delegatów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) opowiedziała się za zbliżeniem branży morskiej do celu Porozumienia Paryskiego, jakim jest utrzymanie globalnego ocieplenia poniżej 1,5°C, podczas tegorocznego posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (Marine Environment Protection Committee, MEPC) organizacje pozarządowe wyraziły zaniepokojenie brakiem postępów IMO w zakresie pilnych, krótkoterminowych działań.
10.06.2022

Nowy prom Steny na linię Gdynia-Karlskrona odebrany

Stena Line odebrała prom Stena Estelle – pierwszą przedłużoną jednostkę nowego typu E-Flexer, która będzie operowała na linii Gdynia-Karlskrona.
26.05.2022

Spółka zależna PGNiG kupiła udziały w kolejnym złożu na Morzu Norweskim

PGNiG Upstream Norway podpisało z Wellesley Petroleum umowę kupna udziałów w złożu gazowym Orn na Morzu Norweskim. Eksploatacja złoża zapewni od 2026 r. dodatkowe 0,25 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie - podało w piątkowym komunikacie PGNiG.
20.05.2022

Prawo morskie - problemy i przyszłe wyzwania

X Konferencja Prawa Morskiego pt. „Współczesne problemy i przyszłe wyzwania prawa morskiego” odbyła się 21 kwietnia 2022 roku. Konferencja odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim, który jest członkiem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Konferencję otworzył Jakub Puszkarski. Jest inicjatorem konferencji i jednym z jej głównych organizatorów.
26.04.2022

Flota statków Boskalis zostanie wyposażona w napędy hybrydowe

Firma Boskalis przekształci część floty swoich statków do obsługi morskich farm wiatrowych w jednostki z napędem hybrydowym, wyposażając je m.in. w systemy magazynowania energii.
23.04.2022

Stena Line wprowadza nowe, 240-metrowe promy E-Flexer na linię Gdynia-Karlskrona

W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego, Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia-Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer, o długości 240 m. Jednostki E-Flexer to promy nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowy standard w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności. Są one istotną częścią realizacji strategii Stena Line dotyczącej zrównoważonego rozwoju w żegludze.
10.04.2022

Northern Lights pionierem w zastosowaniu innowacji do CCS

Projekt PCI Northern Lights to sieć transgranicznego transportu CO2 oparta o statki handlowe. Łączy ona europejskie inicjatywy w zakresie wychwytywania dwutlenku węgla ze stałą infrastrukturą składowania dwutlenku węgla w norweskim rejonie Morza Północnego.
07.04.2022

Polskie Promy – pędniki do jednostek dostarczy ABB

ABB ogłosiło, że otrzymało zlecenie na dostarczenie pędników do budowy promów dla spółki Polskie Promy.
05.04.2022

MKiŚ: będzie aktualizacja PEP2040 w zw. planowanym ograniczeniem importu rosyjskich surowców

Szybkie ograniczenie importu rosyjskich surowców energetycznych przez Polskę jak i Europę będzie miało swoje odzwierciedlenie w aktualizacji polityki energetycznej kraju PEP2040 - zapowiedział we wtorek wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.
22.03.2022

Czy Europa pójdzie w ślady Irlandii, a offshore uratuje gospodarkę i klimat?

Zmiany klimatyczne stanowią jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi świat. Potrzeba walki z niszczącym wpływem zmian klimatu na nasze środowisko, społeczeństwo i gospodarkę - jest pilna - pisze Minister Środowiska, Klimatu i Komunikacji oraz Minister Transportu, Eamon Ryan TD.
17.03.2022

Zwodowano pierwszy japoński prom zasilany LNG

Japoński potentat morski Mitsui O.S.K. Lines (MOL) zwodował pierwszy japoński prom napędzany LNG, będący jednym z dwóch promów zamówionych przez spółkę zależną MOL - Ferry Sunflower. Napęd gazowy ma być alternatywą dla tradycyjnego paliwa, dającego szansą na ograniczenie emisji w sektorze żeglugi.
10.03.2022

Biopaliwa dla żeglugi. Singapur, DP World, CMA CGM i Unifeeder i inni przecierają szlaki

Ceny bunkru znowu rosną skokowo w wyniku napaści Rosji na Ukrainę, wprowadzenia restrykcji ekonomicznych w stosunku do Rosji i zamieszania na rynku dostawców. Z zainteresowaniem przyjęto więc informację GoodFuels, które prognozuje że do 2050 r. biopaliwa będą stanowić jedną czwartą dostaw. Wprowadzenie cen paliw niskosiarkowych prawdopodobnie zapewni wzrost popytu na biopaliwa, ponieważ różnica kosztów produkcji między obydwoma rodzajami paliw nimi spadnie.
08.03.2022

Debata ministrów transportu państw UE

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uczestniczył w nieformalnym spotkaniu ministrów UE ds. transportu, które odbyło się w dniach 21-22 lutego 2022 r. w Le Bourget pod Paryżem. Tematami poruszanymi w trakcie spotkania były m.in. dekarbonizacja transportu drogowego, innowacje w transporcie, atrakcyjność sektora transportu, a także zmniejszenie emisji ze środków transportu (przesunięcie modalne) i rewizja sieci TEN-T.
23.02.2022

Japoński MOL stawia na LNG – zainwestuje w dwa nowoczesne promy

Japońska spółka transportowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) oraz spółka należąca do grupy - MOL Ferry - ogłosiły zamówienia na budowę dwóch najnowocześniejszych promów napędzanych LNG. Umowa na budowę została podpisana ze stocznią Naikai Zosen Corporation. Gotowe jednostki zostaną dostarczone do zleceniodawcy w 2025 roku.
21.02.2022

Ładowanie statków na morzu – Maersk i Ørsted uruchamiają pierwszą instalację

Maersk Supply Service we współpracy z Ørsted przymierzają się do uruchomienia pierwszej pełnoskalowej instalacji służącej do ładowania akumulatorów statków offshore. Przyczyni się to do zmniejszenia emisji podczas cumowania w porcie.
26.01.2022

Trzy nowe pozwolenia na farmy wiatrowe do wzięcia

Rząd ogłosił, że zainteresowane firmy mogą składać wnioski o wydanie pozwoleń lokalizacyjnych dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Do wzięcia są trzy, pierwszy w kolejce jest już PKN Orlen.
25.01.2022

Norwegia rozważa zastosowanie projektów hybrydowych w sektorze offshore wind

Norwegia jest jednym z największych światowych eksporterów surowców energetycznych. Swój sukces ekonomiczny zawdzięcza przede wszystkim wydobyciu ropy naftowej i gazu ziemnego. Naturalnym kierunkiem zainteresowań Norwegów jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej, którzy posiadają duże doświadczenie w usługach offshore wind. Energetyka wiatrowa może wesprzeć ten kraj w dobie rosnącego zapotrzebowania na energię.
20.12.2021

Energia z farmy morskiej napędzi lotnisko we Frankfurcie

Port lotniczy we Frankfurcie (Fraport) oraz deweloper OZE EnBW zawarli długoterminową umowę zakupu energii elektrycznej z morskiej farmy wiatrowej He Dreiht, budowanej bez wsparcia publicznego.
15.12.2021

PGNiG Upstream Norway przygotowuje plan zagospodarowania złoża King Lear

Norweska spółka PGNiG i Aker BP rozpoczęły zaawansowane prace projektowe, których celem jest opracowanie szczegółowego planu eksploatacji złoża King Lear na Morzu Północnym. Inwestycja ma zwiększyć wydobycie gazu ziemnego przez GK PGNiG na Norweskim Szelfie Kontynentalnym o 0,33 mld m sześc. rocznie.
13.12.2021

COP26 a gospodarka morska. Co z tego wynika?

W zeszłym miesiącu zakończył się szczyt klimatyczny COP26, którego efekty będą miały długofalowe skutki dla całego sektora morskiego. Nie ma poczucia triumfu, za to jest satysfakcja, że udało się wypracować zgodę, biorąc pod uwagę napięte stosunki geopolityczne.
04.12.2021

Projekt rozporządzenia ws. koncesji na kolejne projekty offshore gotowy

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało gotowy do podpisu przez ministra projekt rozporządzenia z kryteriami oceny wniosków o kolejne koncesje dla morskich farm wiatrowych. Wśród proponowanych kryteriów jest m.in. wskaźnik transformacji energetycznej.
01.12.2021

MEW w polityce ochrony klimatu Unii Europejskiej

W poniższej publikacji zostaną zaprezentowane założenia dotyczące ochrony klimatu na płaszczyźnie strategii, inicjatyw i kierunków działań przyjętych przez Unię Europejską. Polityka ochrony klimatu UE to pewna „mapa drogowa” dla państw członkowskich UE, które nie powinny pozostawać bierne w obliczu tych ambitnych planów.
01.12.2021

Nowe promy będą eko

W zeszłym tygodniu podpisany został kontrakt na budowę co najmniej trzech promów dla polskich armatorów. W opublikowanej dziś informacji Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło kilka szczegółów technicznych statków.
29.11.2021

Hywind Tampen - pływająca morska farma wiatrowa realizowana przy pomocy technologii deskowania ślizgowego

W 2020 r. firma DOMINION zawarła umowę z firmą Kvaerner AS na realizację 11-stu żelbetowych boi typu Spar dla projektu pływającej farmy wiatrowej Hywind Tampen o mocy 88 MW. W zakresie firmy DOMINION było dostarczenie cylindrycznego oraz zbieżnego deskowania ślizgowego wraz z doświadczonymi operatorami ślizgu oraz nadzór i koordynacja nad prowadzonymi pracami. Po ukończeniu i uruchomieniu inwestycji będzie to największa na świecie pływająca morska farma wiatrowa.
19.10.2021

Gdańsk. Debatowali o rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku [WIDEO]

Na temat roli małych i średnich portów morskich województwa pomorskiego, innowacyjności offshore wind w regionie czy zdobywaniu kwalifikacji zawodowych była mowa podczas piątkowego (24 września) spotkania przedstawicieli branży z samorządowcami w urzędzie marszałkowskim w Gdańsku.
26.09.2021

OMV Petrom dostarcza LNG do pierwszego w Rumunii statku napędzanego LNG

Rumuńska firma energetyczna OMV Petrom zrealizowała pierwszą dostawę skroplonego gazu ziemnego (LNG) do Damen Shipyards Mangalia, gdzie był on wykorzystany do zasilania statku wyposażonego w silniki LNG, pierwszego tego typu, które mają powstać w Rumunii.
22.09.2021

CMA CGM inwestuje w Brittany Ferries, aby wesprzeć odbudowę po pandemii koronawirusa

Francuski gigant żeglugowy CMA CGM zgodził się zainwestować 25 milionów euro w rodzime Brittany Ferries, w tym 10 milionów euro, aby wesprzeć odbudowę firmy promowej po Covid.
18.09.2021

Pierwszy hybrydowy masowiec z MSR Gryfia

Masowiec Hagland Captain, wcześniej zasilany silnikami Diesla, po remoncie w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia stał się jedną z pierwszych tego typu jednostek na świecie o napędzie hybrydowym.
07.09.2021

Raport IPCC o kryzysie klimatycznym: Clean Arctic Alliance wzywa do ograniczenia emisji z żeglugi

Odpowiadając na publikację raportu Międzyrządowego Zespołu do spraw Zmian Klimatu (IPCC) dotyczącą zmian klimatycznych, Clean Arctic Alliance wezwał Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do natychmiastowych cięć emisji z węgla z żeglugi w Arktyce, a także do pilnego zmniejszenia emisji z węgla na całym świecie.
10.08.2021

MSC: Zużywamy za dużo paliwa i mamy za dużo statków

Branża żeglugi kontenerowej stanęła w obliczu bezprecedensowego kryzysu zatorów w ciągu ostatniego półtora roku, spowodowanego niedoborem siły roboczej związanym z COVID-19, a także ograniczeniami zdolności przeładunkowych, które spowodowały poważne zakłócenia w portach na całym świecie.
05.07.2021

Instrukcja budowy promów wg Norwegów. Zbudujmy Bałtycki Klaster Promowy

Norwegia wysunęła się na czoło krajów modernizujących flotę promów. Polityka ekologiczna rządu i aktywność firm wywołała spodziewany efekt synergii.
20.06.2021

Wzrasta rola Morza Śródziemnego w polityce energetycznej UE

Obecnie czytając o roli branży morskiej w polityce klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej najczęściej pojawia się temat rozwoju OZE i infrastruktury na Morzu Północnym i Bałtyckim. Na znaczeniu zyskuje także region Morza Śródziemnego, o czym świadczy ostatnia podpisana deklaracja.
18.06.2021

PGNiG rozpoczęło eksploatację nowego złoża na Morzu Norweskim

PGNiG Upstream Norway, wraz z Aker BP jako operatorem i pozostałymi partnerami koncesyjnymi, uruchomiło produkcję ze złoża Gråsel. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, inwestycja została zrealizowana w rekordowo krótkim czasie.
18.06.2021

Duńczycy na podium w dekarbonizacyjnym wyścigu

Dania udowadnia, że jest liderem europejskiej dekarbonizacji, chętnie odwracając się od swojej historii wydobycia ropy i gazu oraz silnej zależności od węgla.
08.05.2021

W Chinach zwodowano pierwszy hybrydowy statek typu ro-ro dla Finnlines [wideo]

26 kwietnia w chińskiej stoczni Nanjing Jinling Shipyard (NJS) zwodowano prom ro-ro o nazwie Finneco I. Jednostka rozpocznie rejsy po fińską flagą pod koniec tego roku.
27.04.2021

Porty odegrają kluczową rolę w procesie transformacji energetycznej UE podaje BPO

Porty mogą i będą odgrywać kluczową rolę w realizacji postawionych celów Zielonego Ładu UE (EGD – European Green Deal) - stwierdził zarząd Baltic Ports Organisation (BPO).
06.04.2021

Stabilna pozycja Grupy LOTOS w trudnym 2020 roku

Rafineria Grupy LOTOS przerobiła w ubiegłym roku 10,2 mln ton ropy i wyprodukowała 11 mln ton produktów. Pomimo pandemii, która skutkowała najtrudniejszymi od wielu lat warunkami prowadzenia działalności, gdański koncern zamknął rok z mocnymi (+35%) przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej, niższymi (-22%) kosztami operacyjnymi i większą (+7) siecią stacji paliw. Jednocześnie spółka przez cały rok włączała się w akcje pomocowe związane z COVID-19.
06.04.2021

Orlen wyemituje obligacje o wartości nominalnej do 1 mld zł

W marcu Orlen wyemituje obligacje zrównoważonego rozwoju o wartości nominalnej do 1 mld zł z 10-letnim okresem wykupu oraz stałym kuponem na poziomie 2,875 proc. w skali roku, z możliwością jego zwiększenia o 0,1 proc. lub 0,2 proc. - poinformowała w środę spółka.
17.03.2021

Høglund z Halliburton AS modernizuje system zasilania lądowego i LNG dla RoRo M/V Hannah Kristina

Szeroka współpraca pomiędzy stoczniami, stowarzyszeniami klasowymi oraz inżynierami i architektami ma na celu modernizację jednostki, tak aby ograniczyć niekorzystny wpływ na środowisko oraz umożliwić optymalny dobór i instalację sprzętu. Projekt ma na celu obniżenie progu emisji CO2, poprzez przekształcenie statku napędzanego olejem napędowym w dwupaliwowy poprzez dostarczenie systemu zasilania gazem LNG (FGSS) wraz z modernizacją z przyłącza do zasilania lądowego.
17.03.2021

Maersk wspiera plan budowy dużego zakładu produkcyjnego amoniaku w Danii

Maersk znalazł się wśród grupy firm wspierających plan budowy największej w Europie fabryki amoniaku w Danii.
24.02.2021

Polska z jedną z najłagodniejszych recesji w UE

Jedną z najłagodniejszych recesji w UE zanotowała Polska w ubiegłym roku – zwrócił uwagę minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński, który uczestniczył we wtorkowej wideokonferencji Rady ECOFIN.
16.02.2021

Stena Elektra: pierwszy na świecie statek typu roPax z napędem w 100 procentach elektrycznym

Szwedzki armator promowy, Stena Line, planuje najpóźniej do 2030 roku wprowadzić do służby dwa napędzane akumulatorami jednostki roPax, które w żadnym stopniu nie będą zasilane paliwami kopalnymi.
08.02.2021

Rząd obraduje m.in. w sprawie rozszerzenia Tarczy Finansowej 2.0

We wtorek po godz. 11 rozpoczęło się posiedzenie rządu, który zajmie się rozszerzeniem listy działalności wspieranych z Tarczy Finansowej 2.0 m.in. o naukę języków obcych, kluby sportowe czy sprzedaż hurtową odzieży i obuwia; ministrowie omówią też projekt uchwały ws. polityki energetycznej.
02.02.2021

Rząd ma się zająć Polityką energetyczną Polski do 2040 r.

Rząd ma się zająć we wtorek uchwałą ws. Polityki energetycznej Polski do 2040 r. (PEP2040). Projekt zakłada, że trzy główne obszary PEP to sprawiedliwa transformacja, budowa równoległego, zeroemisyjnego systemu energetycznego oraz dobra jakość powietrza.
01.02.2021

PSG włącza się w budowę gospodarki wodorowej

Polska Spółka Gazownictwa dołączyła do partnerstwa na rzecz budowy gospodarki wodorowej i weźmie udział w tworzeniu sektorowego porozumienia wodorowego - przekazała PAP spółka. PSG bada m.in. możliwości transportu wodoru jako domieszki do gazu ziemnego.
30.01.2021

Biopaliwa morskie będą testowane w Centrum Badawczo-Szkoleniowym Alfa Laval

Przemysł morski stara się w szybkim tempie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych do 2050 roku. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa Centrum Badawczo-Szkoleniowe Alfa Laval. Przestrzeń testowa o powierzchni 2800 m2 wyposażona pod kątem stosowanych obecnie olejów opałowych i napędowych została przygotowana do ich testowania z użyciem biopaliw. W kolejnych latach centrum będzie gromadziło wiedzę o istotnym znaczeniu dla zapewnienia bezemisyjnej przyszłości.
14.01.2021

Port Gdynia w czołówce na Bałtyku

Pomimo światowego spowolnienia gospodarczego wynikającego z pandemii tempo inwestycji w Porcie Gdynia nie zwalnia. Udało się osiągnąć rekordowy wynik przeładunków – ponad 24,6 mln ton.
13.01.2021

Widoczność łańcuchów dostaw sprawia, że transport jest bardziej zrównoważony

Puste przebiegi i przestoje w pracy ciężarówek – to jedne z głównych przyczyn nieefektywności w obrębie łańcuchów dostaw. Średnio nawet 20% kilometrów, pokonywanych każdego roku przez europejskich przewoźników, jest wykonywanych „na pusto". Przyczynia się to do wzrostu kosztów działalności i do wysokiej emisji CO2, ciężarówka podróżująca bez ładunku nadal zużywa przecież paliwo. Tymczasem jazda bez ładunku z jednego miejsca do drugiego, a następnie powrót tylko częściowo załadowanego transportu są zaskakująco powszechną praktyką,
11.01.2021

Prace nad urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez jednostki morskie

Politechnika Białostocka pracuje nad innowacyjnym urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez duże jednostki morskie. Badacze opracowują tzw. kompaktowy skruber, który ma przede wszystkim zmniejszyć emisję tlenku siarki.
05.01.2021

Wszystkie trzy hybrydowe statki ro-ro Finnlines są obecnie w budowie [foto]

Program budowy nowych statków Finnlines przebiega zgodnie z planem, a obecnie ostatni z trzech zamówionych nowych ultra-zielonych statków ro-ro jest w fazie produkcji. Stalowe płyty trzeciego hybrydowego pojazdu ro-ro zostały wycięte podczas tradycyjnej ceremonii cięcia stali w stoczni Nanjing Jinling w Chinach w dniu 16 grudnia 2020 r. Ponadto tego samego dnia odbyło się położenie stępki pod pierwszą hybrydową jednostkę ro-ro.
16.12.2020

Jaka będzie przyszłość łańcucha dostaw?

10 grudnia odbył się webinar zorganizowany przez Polskie Towarzystwo Logistyczne pod tytułem „Gospodarka w Obiegu Zamkniętym: Przyszłość Łańcucha Dostaw”. Gościem specjalnym wydarzenia był prof. Michael Bourlakis z Cranfield School of Management, który przedstawił koncepcję gospodarki cyrkularnej, jej ewolucję, znaczenie oraz uwarunkowania wdrażania cyrkularnych łańcuchów dostaw. Firma CHEP jako pionier gospodarki o obiegu zamkniętym była oficjalnym partnerem wydarzenia.
15.12.2020

Zwiększony cel klimatyczny na 2030 rok

Przywódcy Unii Europejskiej osiągnęli w piątek porozumienie w sprawie zwiększenia celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku - poinformował szef Rady Europejskiej Charles Michel. "Postanowiliśmy zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 roku" - napisał.
11.12.2020

Możliwe porozumienie ws. podniesienia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych?

Porozumienie w sprawie podniesienia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych dla UE do 55 proc. do roku 2030 jest możliwe pod warunkiem uzyskania bardzo jasnych gwarancji, w jaki sposób ma to w UE przebiegać - ocenił podczas posiedzenia sejmowej komisji ds. UE minister ds. UE Konrad Szymański.
09.12.2020

Jak Polska może osiągnąć zwiększone cele redukcyjne emisji GHG do 2030 roku?

Co najmniej 55 procent – taki cel redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku stawia Komisja Europejska przed krajami członkowskimi. Od coraz bardziej wymagającej polityki klimatycznej nie ma już odwrotu. Forum Energii w nowej analizie pokazuje, że Polska może wpisać się w tę politykę.
04.12.2020

Coraz więcej gazów cieplarnianych w atmosferze

Opublikowany w zeszłym tygodniu biuletyn Światowej Organizacji Meteorologicznej (World Meteorological Organization, WMO) pokazuje, że globalne stężenia gazów cieplarnianych, grających główną rolę w zachodzącej zmianie klimatu: CO2, CH4 i N2O, ustanawiają nowe rekordy.
01.12.2020

IMO opracowuje poprawki do konwencji MARPOL w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych przez statki

Według podanych informacji, IMO rozpoczęło pracę nad wprowadzeniem kolejnych środków ograniczenia emisji dwutlenku węgla produkowanego przez statki. Proponowane poprawki do konwencji MARPOL będą wymagały od statków wspólnych działań technicznych i operacyjnych, w celu zmniejszenia intensywności emisji dwutlenku węgla Głównym celem jest to, by w przeciągu stu lat problem emisji gazów cieplarnianych został całkowicie rozwiązany.
23.11.2020

Sekretarz Generalny ONZ wzywa UE do większej redukcji emisji CO2

Sekretarz Generalny ONZ Antonio Guterres wezwał UE do podniesienia do co najmniej 55 proc. celu redukcji emisji CO2 na 2030 r. Unia może pokazać światu, jak zmierzać w kierunku neutralności klimatycznej - podkreślał.
19.11.2020

Organizacje pozarządowe o Krajowym Planie Energii i Klimatu

W projekcie PLAN-UP połączone siły europejskich organizacji pozarządowych: Carbon Market Watch, Energy Cities, European Environmental Bureau, Transport &Environment oraz Climact także dokonały krytycznego przeglądu polskiego Krajowego Planu Energii i Klimatu w jego wersji ostatecznej z 2019 roku. Jakie są z niego wnioski?
11.11.2020

Krajowy plan energii i klimatu na lata 2021 – 2030 w ocenie Komisji Europejskiej

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu oraz zmianą wielu dyrektyw Polska opracowała wersję roboczą Krajowego planu energii i klimatu na lata 2021 – 2030 (KPEiK). Następnie w oparciu o otrzymane rekomendacje ze strony Komisji Europejskiej rząd przygotował wersję finalną, która pod koniec 2019 roku została przekazana do Brukseli. W dniu 14.10.2030 roku Komisja Europejska opublikowała ocenę finalnych
03.11.2020

IMO pracuje nad opracowaniem nowych krótkoterminowych środków do wdrożenia strategii GHG

Podczas 7. sesji Międzysesyjnej Grupy Roboczej IMO ds. redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, która obradowała zdalnie w dniach 19-23 października 2020, uzgodniono projekt nowych obowiązkowych środków mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG) z istniejących statków. Projekt ten stanowi krok milowy, stworzony w oparciu o obowiązujące wymagania w zakresie efektywności energetycznej, których zadaniem jest ograniczanie emisji gazów cieplarnianych ze statków.
02.11.2020

Ponad 2,3 mld zł z UE na budowę dróg

W piątek, 30 października Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zawarł z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, pięć umów o dofinansowanie na ponad 2,3 mld zł z Funduszy UE dla Infrastruktury i Środowiska, w ramach działań dla III i IV priorytetu „Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T” i „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich”.
30.10.2020

Raport Zeroemisyjna Polska 2050 - czy uda się uniknąć katastrofy klimatycznej?

Nowy raport przygotowany przez WWF pod nazwą „Zeroemisyjna Polska 2050”, powstał z powodu głęboko niezadowalającego dotychczasowego zasięgu debaty nad tematyką neutralności klimatycznej w Polsce. Uniknięcie katastrofy klimatycznej możliwe jest tylko poprzez osiągnięcie globalnej neutralności klimatycznej, czyli równowagi pomiędzy emitowaniem oraz pochłanianiem gazów cieplarnianych. Raport zawiera szereg rekomendacji dotyczących osiągnięcia przez Polskę zeroemisyjności netto, czyli neutralności klimatycznej.
27.10.2020

Redukcja emisji w transporcie morskim: unijny radykalizm czy troska o środowisko?

Włączenie transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS), utworzenie Funduszu dla Oceanów, redukcja emisji CO2 ze statków o 40% do 2030 r. oraz maksymalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas postoju jednostek w porcie – to tylko niektóre zmiany w transporcie morskim zaproponowane pod koniec br. przez Parlament Europejski.
21.10.2020

Nowy system Alfa Laval PureCool

Z uwagi na fakt, że celem IMO jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2050, LNG staje się naturalnym wyborem dla armatorów na drodze do dekarbonizacji spalin. Problemem silników pracujących na LNG jest niespalony metan. Należy się spodziewać, że w najbliższej przyszłości pojawiają się przepisy ograniczające to niepożądane dla środowiska zjawisko.
15.10.2020

Pandemia napędza zielone inwestycje

W Polsce powstaną innowacyjne rozwiązania, które będą ograniczać marnotrawienie wody i żywności. Taki cel stawia sobie Danfoss, rozpoczynając budowę fabryki, w której produkowane będą rozwiązania dla systemów chłodniczych oraz elektromagnetyczne zawory odcinające dopływ wody. Wytworzone w Grodzisku Mazowieckim zawory pozwolą zaoszczędzić nawet 9 mln ton wody rocznie.
15.10.2020

Polska zapowiada poprawki ws. klimatu do projektu konkluzji szczytu UE

Polska na szczycie UE zaproponuje szereg poprawek do konkluzji ws. nowych celów klimatycznych. Uważa, że zaplanowana na grudzień ostateczna decyzja Rady Europejskiej w tej sprawie powinna być poprzedzona szerokimi konsultacjami ze wszystkimi państwami członkowskimi.
14.10.2020

CPK otrzyma ok. 500 tys. euro unijnego dofinansowania na ograniczenie emisji CO2

Prawie 500 tys. euro trafi do Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach 12 mln euro, jakie otrzymało europejskie konsorcjum z udziałem CPK. Jak dodano, pieniądze mają trafić na opracowanie zielonych, proekologicznych rozwiązań dotyczących projektowania lotnisk.
13.10.2020

W atmosferze rośnie stężenie podtlenku azotu

Podtlenku azotu jest już w atmosferze o 20 proc. więcej w stosunku do poziomu sprzed epoki przemysłowej. Wzrost stężenia tego gazu cieplarnianego jest spowodowany rosnącym zużyciem nawozów azotowych w światowej produkcji żywności - wynika z badań opublikowanych w "Nature".
10.10.2020

W PE większość za podniesieniem celu redukcji emisji gazów do 60%

Większość w Parlamencie Europejskim chce podniesienia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych do 60 proc. - wynika z poprawek do prawa klimatycznego przyjętych przez europosłów. To więcej niż propozycja KE, która i tak jest mocno problematyczna dla Polski.
07.10.2020

Globalne ratowanie Ziemi

Ziemia nie ma już czasu! W końcu światowi liderzy zdali sobie z tego sprawę. Szefowie ponad 70 krajów z całego świata podpisali 28 września zobowiązanie na rzecz środowiska naturalnego - „Razem Przeciwko Utracie Różnorodności Biologicznej przed 2030 rokiem dla Zrównoważonego Rozwoju”. W przygotowaniu tego dokumentu uczestniczyła Fundacja WWF. Założenia będą przedstawione 30 września na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, które będzie poświęcone różnorodności biologicznej.
30.09.2020

PGNiG: bez gazu nie ma transformacji w kierunku niskoemisyjnym

„Gaz jest kluczowym paliwem przejściowym i bez gazu nie będziemy mogli transformować gospodarki w kierunku niskoemisyjnym. Niskie ceny są dla nas korzystne, bo oznacza to również niższe koszty wytwarzania energii z gazu” - podkreślił Arkadiusz Sekściński, wiceprezes zarządu PGNiG do spraw rozwoju podczas XXIII Szczytu Gazowego Trójmorza GAZTERM 2020.
29.09.2020

Sztuczne, zielone wyspy Skandynawii

W ciągu 18 lat, kosztem około pół miliarda EUR, na obszarze o powierzchni 300 hektarów, 10 km na południe Kopenhagi powstać ma kompleks 9 sztucznych wysp, na których wybudowane zostaną nie tylko nowe siedziby dla innowacyjnego przemysłu i instytucji badawczo-rozwojowych z zakresu „zielonych” technologii, ale też zorganizowane tereny rekreacyjne dla mieszkańców stolicy Danii.
25.09.2020

Duda rozmawiał z premierem Włoch o inwestycjach rozwojowych w UE i polityce klimatycznej

Prezydent Andrzej Duda poinformował w środę, że rozmawiał z premierem Włoch Giuseppe Contem m.in. o współpracy gospodarczej, rozwoju infrastruktury w Polsce, przyszłości UE w kontekście inwestycji rozwojowych, sprawiedliwej transformacji i polityce klimatycznej.
24.09.2020

Naukowcy: należy niezłwocznie przeciwdziałać degradacji środowisk wodnych na świecie

Trzeba jak najszybciej przeciwdziałać degradacji środowisk wodnych, spowodowanej przez zmiany klimatu - taki jest przekaz opartego na naukowych danych oświadczenia, podpisanego przez niemal 80 tys. naukowców ze 110 towarzystw naukowych z całego świata.
22.09.2020

55% – tylko bez paniki

Unijna polityka klimatyczna znów przyspiesza. Komisja Europejska właśnie zaproponowała podniesienie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych na 2030 rok do 55%. Polska zawsze się sprzeciwiała ambitnym celom, ale teraz przełom wydaje się możliwy – koniec węgla jest nieuchronny, musimy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, po koronawirusie potrzebujemy nowych inwestycji, a redukcja emisji CO2 wiąże się z poprawą jakości powietrza, co rząd określa strategicznym wyzwaniem. Podejmując te działania teraz, w cieple, elektroenergetyce i
18.09.2020

Od węgla do zera: przed nami radykalne zmiany w transporcie morskim?

Eurodeputowani z Komisji Środowiska poparli wyznaczony przez Komisję Europejską plan osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku, ale na rok 2030 zaproponowali przyjęcie „bardziej ambitnego celu" ograniczenia emisji CO2 o 60%. Tym samym, Europa dąży do tego, aby do 2050 roku stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu. By osiągnąć ten niezwykle ambitny cel, konieczne jest podjęcie działań służących ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery również z transportu morskiego.
17.09.2020

WWF: Komisja Europejska w sprawach klimatu idzie naprzód, ale nadal brak jej ambicji

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zaproponowała dziś zwiększenie celu klimatycznego UE do 2030 r. Redukcja emisji względem 1990 r. ma wynieść „co najmniej 55%”. Jest to wprawdzie zasadniczy krok naprzód, ale wciąż niewystarczający, by stawić czoła kryzysowi klimatycznemu. WWF wzywa do wyznaczenia celu ograniczenia emisji do 2030 r. na poziomie co najmniej 65%.
16.09.2020

Światowa Rada Żeglugi potępia plany Unii Europejskiej w sprawie ETS

Światowa Rada Żeglugi wyraziła poważne obawy dotyczące handlu morskiego i globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, jeśli UE rozszerzy swój system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) o transport międzynarodowy.
14.09.2020

Nagłe załamywanie się ekosystemów - kiedy nastąpi?

Zmiana klimatu prowadzi nie tylko do częstszego występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych, zmian w cyrkulacji oceanicznej czy topnienia lodowców. Odbija się także na funkcjonowaniu roślin i zwierząt, a także całych ekosystemów. Kiedy zajdzie na tyle daleko, by zagrozić gwałtownym zakłóceniem funkcjonowania biosfery i poważną utratą bioróżnorodności? Omawiamy publikację Trisosa i in., 2020.
07.09.2020

Koło ratunkowe dla neutralności klimatycznej w Polsce – jeszcze nie jest za późno

Uniknięcie katastrofy klimatycznej wymaga natychmiastowego działania i jest kluczowym wyzwaniem XXI wieku. Analizę krytycznej sytuacji i konkretne rekomendacje dla gospodarki jak nie dopuścić do drastycznych zmian na Ziemi znajdziemy w najnowszym raporcie WWF „Zeroemisyjna Polska 2050”. Raport przedstawia diagnozę oraz rekomendacje dla sektorów budownictwa, energetyki, rolnictwa, leśnictwa i transportu. Opracowanie wskazuje nad czym od dziś można pracować, by zdążyć osiągnąć neutralność klimatyczną gospodarki do 2050 roku.
03.09.2020

NCBR: Stawiamy na innowacje w gazownictwie

Jeszcze do 9 października br. można zgłaszać nowatorskie pomysły na rozwój polskiego sektora gazowego w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia INGA
02.09.2020

Paliwa (w) przyszłości

Jak wynika z Raportu Instytutu Jagiellońskiego „Paliwa i motory wzrostu gospodarczego. Wpływ cen surowców i produkcji energii na Polskę", którego partnerem jest firma energetyczna Fortum, ceny paliw kopalnych będą mieć istotny wpływ na polską gospodarkę tylko do mniej więcej 2030 roku. W tym czasie rosnąć będzie jednak znaczenie innych, bardziej „zielonych" paliw, co stawia przed Polską konkretne wyzwania.
17.08.2020

Przegląd największych eminentów CO2

Analizując wkład poszczególnych krajów w spowodowaną przez człowieka zmianę klimatu, trzeba brać pod uwagę nie tylko ich aktualne emisje dwutlenku węgla, ale całą ich historię. Wynika to z faktu, że CO2 pozostaje w atmosferze bardzo długo (patrz na przykład Impuls węglowy i jego usuwanie z atmosfery), współczesna koncentracja tego gazu jest więc wynikiem wszystkich naszych działań, przynajmniej od czasu rewolucji przemysłowej.
10.08.2020

Delegacja Portu Gdańsk z wizytą w Kłajpedzie

W dniach 21-22 lipca odbyła się oficjalna wizyta delegacji Portu Gdańsk w Porcie Kłajpeda. Była to doskonała okazja do wymiany wiedzy na temat wielu kluczowych tematów związanych z biznesem morskim, rozwoju i rozbudowy bałtyckich portów, LNG, żeglugi promowej i wycieczkowej, współistnienia tkanki miejskiej i portu i wyzwań z tym związanych.
30.07.2020

Woś: Solidarna Polska przygotowała koncepcję polskiego systemu handlu emisjami

Jako środowisko Solidarnej Polski chcemy przedstawić rządowi, zachęcić pana premiera do tego, żeby rozpocząć negocjacje z Unią Europejską nad systemem handlu emisjami. Przygotowano koncepcję polskiego systemu handlu - powiedział w piątek minister środowiska Michał Woś.
25.07.2020

Zaktualizowana strategia morska w celu wspierania zrównoważonej niebieskiej gospodarki UE

Komisja Europejska przyjęła dziś zaktualizowany plan działania na rzecz zrównoważonej, odpornej i konkurencyjnej niebieskiej gospodarki na obszarze atlantyckim UE, obejmującym Francję, Irlandię, Portugalię i Hiszpanię.
23.07.2020

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z żeglugi głównym tematem dyskusji IMO

W dniach 6-10 lipca Międzynarodowa Organizacja Morska zorganizowała nieformalne zdalne sesje dyskusyjne poświęcone krótkoterminowym środkom mającym na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze międzynarodowej oraz ocenę ich skutków.
23.07.2020

Ostatni dzwonek na ostre ograniczanie emisji CO2

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej kilka najbliższych miesięcy będzie kluczowych w walce o ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i uniknięcie katastrofy klimatycznej. Właśnie teraz rządy poszczególnych krajów tworzą plany pobudzania swoich gospodarek po pandemii. Na złagodzenie skutków recesji przeznaczono 9 bln dol., a ogromne pakiety stymulacyjne to okazja do wprowadzenia sektora energii na zrównoważoną ścieżkę – wskazuje IEA. Według szacunków agencji wymagałoby to inwestycji sięgających 1 bln dol. rocznie przez na
17.07.2020

Ekspert: tempo zaostrzania norm emisji w UE powinno zwolnić

Branża motoryzacyjna już po pierwszym etapie pandemii walczy o przetrwanie zakładów i utrzymanie miejsc pracy, dlatego ambitne plany klimatyczne UE, bez korekty, będą niezwykle trudne do zrealizowania - wskazuje ekspert Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Tomasz Bęben.
16.07.2020

KE przyjęła strategię, dotyczącą integracji systemów energetycznych i wodoru

Komisja Europejska przyjęła dzisiaj unijną strategię integracji systemów energetycznych i wodoru, których celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, poinformowała Komisja.
08.07.2020

11 liderów branżowych toruje drogę do przyspieszenia transformacji energetycznej

Jedenaście liderów branżowych, w tym AWS, Carrefour Group, CMA CGM Group, Cluster Maritime Français, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Engie, Faurecia, Michelin, Schneider Electric, Total i Wärtsilä utworzyły koalicję na rzecz energetycznej przyszłości.
05.07.2020

Samsung Heavy będzie współpracował z Bloom Energy nad bezemisyjnymi statkami towarowymi

Samsung Heavy Industries Co. i Bloom Energy ogłosiły porozumienie w celu opracowania czystszej energii dla statków poprzez wspólne projektowanie jednostek napędzanych ogniwami paliwowymi, które zmniejszą emisje węgla i pomogą poprawić jakość powietrza.
30.06.2020

Maersk przeznaczy 60 mln dolarów na centrum badawcze pracujące nad napędem bezwęglowym

Największy na świecie armator kontenerowy, A.P. Moller-Maersk, połączy siły z głównymi firmami przemysłowymi, aby utworzyć centrum badawcze w Danii pracujące nad ograniczeniem emisji dwutlenku węgla w przemyśle żeglugowym.
25.06.2020

Ruszył cyfrowy spin-off Maersk Tankers – ZeroNorth

Ruszyła nowa firma cyfrowa ZeroNorth, wydzielona z Maersk Tankers, której celem jest przyspieszenie digitalizacji transportu morskiego.
18.06.2020

IMO, UNDP i sektor prywatny łączą siły w celu ochrony morskiej różnorodności biologicznej i ograniczenia emisji

W celu rozwiązania dwóch najbardziej palących problemów środowiskowych naszych czasów - inwazyjnych gatunków i emisji gazów cieplarnianych (GHG) - uruchomiono przełomowy globalny sojusz przemysłu (GIA).
09.06.2020

ABB dostarczy hybrydowy napęd elektryczny dla nowych jednostek Washington State Ferries

ABB został wybrany przez amerykańskiego stocznię Vigor Fab LLC na dostawcę napędu hybrydowo-elektrycznego i systemu magazynowania energii dla najnowszych dodatków do floty Washington State Ferries.
07.06.2020

K Line dołącza do IWSA przy badaniu mocy latawców i napędu wiatru

Japońska firma żeglugowa Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) została członkiem International Windship Association (IWSA). IWSA jest organizacją non-profit, zajmującą się promocją i ułatwianiem dostępu do bezpośredniego napędu wiatrowego dla żeglugi handlowej.
27.05.2020

ORLEN Projekt produkuje energię odnawialną

ORLEN Projekt, spółka z Grupy ORLEN, inwestuje w nowoczesne i przyjazne środowisku technologie. Na budynku w Płocku zamontowana została mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy blisko 50 kWp. To największa mikroinstalacja fotowoltaiczna w Grupie ORLEN.
19.05.2020

COVID-19 może być siłą napędową dekarbonizacji żeglugi przed 2050 rokiem

Pandemia koronawirusa otwiera wiele nowych możliwości dla branży transportowej, powiedziała Cristina Aleixendri, dyrektor operacyjny w bound4blue podczas konferencji wideo prowadzonej przez SMM.
17.05.2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.