Południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem od linii Maersk.
Maersk bardzo odważnie inwestuje w dekarbonizację floty. Właśnie potwierdzono kolejne dokonane przez duńskie linie zamówienie – południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries otrzymała zlecenie na budowę sześciu kontenerowców hybrydowych, mogących pracować na paliwach konwencjonalnych, ale również na zielonym metanolu, każdy o pojemności ok. 17 tys. TEU. Oznacza to, że HHI ma w portfelu zamówień już łącznie 19 tego typu statków dla Maerska.
Maersk podał także, że jest to element wymiany, a nie rozbudowy floty. Koncern podał, że „nowa pojemność zastąpi taką samą ilość, która zostanie wycofana z eksploatacji”. Duńczycy stwierdzili, że Maersk „podtrzymuje swoją strategię utrzymania pojemności floty na poziomie maksymalnie 4,3 mln TEU”. Gigant żeglugowy stawia zatem na odnowę floty, a nie jej powiększenie.
Sześć zamówionych właśnie statków HHI ma dostarczyć w 2025 roku. Według Maerska technologia statków dwupaliwowych znacznie się rozwinęła zaledwie w ciągu roku, co spowodowało spadek cen. Nowe jednostki udało się zatem Duńczykom zamówić taniej, niż podobne statki w zeszłym roku.
Maersk podał również, że użycie zielonego metanolu w miejsce paliw konwencjonalnych w nowo zamówionych kontenerowcach pozwoli na roczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około 800 000 ton. Nie ma jednak informacji o tym, czy nowe jednostki będą mogły ze względów logistycznych i wydajnościowych funkcjonować jedynie w oparciu o metanol. Wydaje się jednak, że linie będą chciały jak najszybciej zmotywować również porty do zapewnienia możliwości bunkrowania zielonym metanolem i innymi paliwami alternatywnymi, jako że w swojej strategii do roku 2030 Maersk ma zamiar obniżyć emisję dwutlenku węgla przypadającą na jeden kontener o połowę w porównaniu z 2020 rokiem, zaś w 2040 osiągnąć zerową emisję netto. Koncern wprowadził także zasadę zamawiania wyłącznie nowych statków, które będą mogły stosować zielone paliwa.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"