Południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem od linii Maersk.
Maersk bardzo odważnie inwestuje w dekarbonizację floty. Właśnie potwierdzono kolejne dokonane przez duńskie linie zamówienie – południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries otrzymała zlecenie na budowę sześciu kontenerowców hybrydowych, mogących pracować na paliwach konwencjonalnych, ale również na zielonym metanolu, każdy o pojemności ok. 17 tys. TEU. Oznacza to, że HHI ma w portfelu zamówień już łącznie 19 tego typu statków dla Maerska.
Maersk podał także, że jest to element wymiany, a nie rozbudowy floty. Koncern podał, że „nowa pojemność zastąpi taką samą ilość, która zostanie wycofana z eksploatacji”. Duńczycy stwierdzili, że Maersk „podtrzymuje swoją strategię utrzymania pojemności floty na poziomie maksymalnie 4,3 mln TEU”. Gigant żeglugowy stawia zatem na odnowę floty, a nie jej powiększenie.
Sześć zamówionych właśnie statków HHI ma dostarczyć w 2025 roku. Według Maerska technologia statków dwupaliwowych znacznie się rozwinęła zaledwie w ciągu roku, co spowodowało spadek cen. Nowe jednostki udało się zatem Duńczykom zamówić taniej, niż podobne statki w zeszłym roku.
Maersk podał również, że użycie zielonego metanolu w miejsce paliw konwencjonalnych w nowo zamówionych kontenerowcach pozwoli na roczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około 800 000 ton. Nie ma jednak informacji o tym, czy nowe jednostki będą mogły ze względów logistycznych i wydajnościowych funkcjonować jedynie w oparciu o metanol. Wydaje się jednak, że linie będą chciały jak najszybciej zmotywować również porty do zapewnienia możliwości bunkrowania zielonym metanolem i innymi paliwami alternatywnymi, jako że w swojej strategii do roku 2030 Maersk ma zamiar obniżyć emisję dwutlenku węgla przypadającą na jeden kontener o połowę w porównaniu z 2020 rokiem, zaś w 2040 osiągnąć zerową emisję netto. Koncern wprowadził także zasadę zamawiania wyłącznie nowych statków, które będą mogły stosować zielone paliwa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów