• <

Remontowa zwodowała Duńczykom ekologiczny prom na gaz - pokazowa relacja z ziemi i z powietrza!

Dodano: 27.03.2014
W czwartek o godzinie 11.00 odbyło się drugie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku - tym razem był to prom pasażersko-samochodowy. Jednostce nadano imię gminy duńskiej, która go zamówiła - SAMSØ.

Ma długość 100 m i szerokość 19 m. Jednorazowo zabierać będzie na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów. Wodowanie odbyło w tradycyjnym stylu – burtą do nabrzeża i zgromadziło jak to bywa wielu obserwatorów, niekoniecznie związanych z branżą. Znakomita ich część okupowała most Na Ostrowiu - łączący wyspę Ostrów z terenem Remontowej. Nie zabrakło nawet wycieczek szkolnych, jakie przyjechały na miejsce specjalnie wynajętymi busami.

- To dwunastka zwodowana przez nas jednostka zasilana gazem LNG, jeśli chodzi promy – powiedział nam Andrzej Wojtkiewicz, prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding. - Wyjątkowe jest to, że tym razem odbiorcą nie jest Norwegia, lecz Dania - zauważył. - Poza tym nie jest to zamówienie prywatnego armatora, a konkretnej gminy i będzie ona pływała pod opieką tamtejszego lokalnego samorządu.

Prom SAMSØ w pełni wyposażony i przetestowany zostanie dostarczony armatorowi jeszcze w tym roku. Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Trend nie tylko duński

Prom przeznaczony jest do całorocznej obsługi połączeń lokalnych pomiędzy wyspą SAMSØ a pozostałą częścią Danii. To kolejny dowód na realizację proekologicznej polityki duńskich władz. Zastosowanie napędu gazowego pozwoli na ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz azotu do atmosfery. Gmina SAMSØ, która zamówiła statek jest pierwszą duńską wyspą w pełni korzystającą ze źródeł energii odnawialnej - obecnie w 100 proc. zasilana jest energią pochodzącą z elektrowni wiatrowych i co ciekawe także eksportuje energię pozyskiwaną w sposób ekologiczny.

- Myślę, że jest to technologia, która jest przyszłością dla całego akwenu Morza Bałtyckiego, bo przepisy związane z ekologią stają coraz bardziej restrykcyjne – stwierdził Wojtkiewicz. - W przypadku Zatoki Gdańskiej oczekiwalibyśmy inicjatywy ze strony armatorów, którzy chcieliby aby takie promy również pływały u nas – zaznaczył. - Oczywiście służymy tu swoim wieloletnim doświadczeniem.

Rodzina wykonawców

Spółka pozyskała kontrakt w drodze ogólnoeuropejskiego przetargu. Nic dziwnego - Remontowa Shipbuilding, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding są to największy holding stoczniowy w Polsce i jeden z liderów w Europie.

Projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Firma Fuo Rumia dostarcza kompletny system zasilania gazem LNG, Hydroster zaś system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, wreszcie spółka Famos – kompletne wyposażenie wnętrz statku. Wszystkie te firmy należą także do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.


Dawid Majer
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.