Dyrektywa wprowadzona przez Międzynarodową Organizację morską miałaby zapewnić Arktyce i Antarktydzie bezpieczeństwo od wieloemisyjnych środków transportu, które niszczą ich klimat oraz mając swój udział w utrzymywaniu szybkiego topnienia lodowców. Nie wszystkie państwa są gotowe na tak radykalne zmiany.
Według przypuszczeń posunięcie
Kanady jest tymczasowe do momentu, gdy rząd w Ottawie będzie mógł
formalnie przyjąć bazowe porozumienie i wypracować rozwiązania
dla własnej gospodarki morskiej. Natomiast Rosja dąży do
możliwości wykorzystywania ciężkiego oleju opałowego jeszcze
przez co najmniej pięć lat.
Skutki globalnego ocieplenia są
szczególnie widoczne na północnej i południowej pokrywie lodowej,
a o jej topnieniu od lat alarmują naukowcy. Eliminacja niektórych
substancji prawdopodobnie nie zapewniłaby Arktyce takiej samej
ochrony jak Antarktyce, ponieważ ładunki nadal byłyby dozwolone,
ale przynajmniej chroniłaby przed wyciekami hydrofluoroolefin
(HFO) i doprowadziłoby do obniżenia emisji CO2.
Wyzwaniem oprócz zapewnienia właściwej ochrony środowiska jest też zapewnienie możliwości i bezpieczeństwa pracy statków na obszarach arktycznych. Wymagają one specjalnych jednostek o bardzo niezawodnych silnikach i kadłubach zdolnych do przebijania się przez lód. W tym przypadku awarie mogą być zabójcze dla załóg jednostek nawodnych. Wśród potencjalnych rozwiązań odnośnie użycia bezpiecznych, niskoemisyjnych bądź zeroemisyjnych statków pojawiają się sugestie tworzenia ich z możliwością wykorzystania paliw jądrowych, nie mniej to wciąż wymaga ogromnych nakładów pracy i lat badań. Na razie zostaje wprowadzanie systemów dwusilinikowych z możliwością przełączania ich między sobą, zapewniających ograniczenie emisji CO2.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych