• <
mewo_2022

Automatyka z Norwegii wspomoże bunkrowanie LNG w portach Kanady i USA

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Automatyka z Norwegii wspomoże bunkrowanie LNG w portach Kanady i USA

Partnerzy portalu

Automatyka z Norwegii wspomoże bunkrowanie LNG w portach Kanady i USA - GospodarkaMorska.pl
Fot. Seaspan

Høglund podjął się opracowania zintegrowanego systemu automatycznego dla pierwszych bunkierek LNG, które będą operować wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej. Układ będzie zastosowany na trzech nowobudowanych statków do bunkrowania LNG (LNGBV).

IAS (integrated automation system) będzie sterował całym układem koordynującym systemy przeładunku, sterowania i napędu elektrycznego na każdym ze statków. Jednostki o pojemności 7600 m3 zbudowane zostaną dla kanadyjskiego armatora Seaspan ULC. Høglund wykorzysta tu  doświadczenie zdobyte podczas pomyślnego zastosowania systemów automatyki na niektórych jednostkach LNGBV pierwszej generacji. Takim statkiem jest  MV Cardissa, bunkierka LNG wykorzystywane przez Shell Western LNG oraz LNGBV Kairos.

Høglund Playback pomoże załodze

– Centralną i standardową funkcją wszystkich systemów automatyki Høglund jest Høglund Playback. Høglund Playback jest układem wspierającym decyzje  załogi w zarządzaniu systemami statku. System został opracowany w 1995 r. i od tego czasu zapobiegł setkom incydentów na statkach eksploatowanych  na całym świecie – informuje kierownictwo firmy. 

Korzystając ze danych przetwarzanych w komputerach zintegrowanego systemu przetwarzania danych, operator może rozwiązywać problemy sygnalizowane przez układ. Wszystkie zagrożenia lub zdarzenia są identyfikowane w czasie rzeczywistym zapewniając bardzo szczegółowy obraz potencjalnie złożonego zdarzenia.

IAS pozwala załodze również na analizę przeszłych zdarzeń. Operator może sprawdzić dane historyczne z incydentu, takiego jak przerwa w dostawie prądu, i dokładnie zobaczyć przebieg zakłóceń.

Ekologiczny LNGBV

– Jest to niezbędne w przypadku nowoczesnych statków, takich jak LNGBV, z wyrafinowanymi, wzajemnie połączonymi systemami obsługi ładunków, przepływu ładunków i przepompowania paliw – podkreśla Høglund i wyjaśnia, że podstawową korzyścią jest możliwość zidentyfikowania przyczyny awarii systemu bez konieczności sprowadzenia specjalisty na statek.

Każdy statek będzie wyposażony w nowe rozwiązania, które ograniczą emisję gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń, a także ograniczą hałas. 

Zbiorniki z bunkrem LNG zostaną zaprojektowane przez VARD Marine Inc. Pozwolą one na bezpieczne, wydajne i ekonomiczne tankowanie wielu typów statków z systemami LNG (bunkrowanie LNG ze statku na statek). Możliwe będzie też transfer ładunku LNG do i z różnych rodzajów terminali LNG. Statki będą mogły działać zarówno w żegludze bliskiego zasięgu jak i w warunkach morskich.

– To kolejny projekt dotyczący zastosowania naszego systemu na statku przeznaczonym do  bunkrowani, w którym wykorzystywane są nasze zintegrowane rozwiązania, są dowodem na  doskonałą reputację, jaką Høglund cieszy się w całej branży morskiej – powiedział Peter Morsbach VP Sales, Høglund Marine Solutions.

Informacja w magazynie

– My zaprezentujemy w trakcie kontraktu zalety naszej zaawansowanej technologii, eksponując jednocześnie doświadczenie Høglund w zakresie szybkiego rozwiązywania problemów technicznych i wspierania stoczni podczas rozruchu i instalacji systemu – podkreślił Morsbach. 

IAS posiada możliwość magazynowania, a następnie odtwarzania wszystkich przechowywanych informacji. Dana odtwarzane są raz na sekundę. Po włączeniu funkcji szybkiego zbierania danych można przechowywać wszystkie sygnały/wartości ze znacznie większą szybkością. 

– Umożliwi to operatorowi wykrycie szybkich zmian napięcia/częstotliwości lub innych szybko działających zdarzeń, których wykrycie w innym przypadku z normalną szybkością jest niemożliwe – wyjaśnia Høglund.

Excel wciąż przydatny

Funkcja eksportu IAS  pozwala wyeksportować wszystkie sygnały z wybranego okresu zdarzeń do pliku. Jeśli operator wybierze utworzenie pliku .exe-file, plik ten będzie zawierał wszystkie pliki potrzebne do odtwarzania zdarzenia i można go uruchomić na dowolnym komputerze. 

– Użytkownik zobaczy wtedy wszystkie zdarzenia i wartości z zapisanego okresu w formie 30-minutowej prezentacji. Plik ten może zostać przesłany do centrali HMA w celu analizy, do wybranych klientów lub kierownictwa jako informacja lub prezentacja zdarzeń.

Zagregowane informacje można również wyeksportować jako plik Excela w celu ich analizy lub przekazania informacji. Eksport Excela wymaga od operatora manualnego wyboru sygnałów, które mają być przeniesione do pliku Excela. Można również eksportować najniższą, najwyższą i/lub średnią wartość sygnału w określonym czasie. 

Bunkrowanie od Vancouver do Los Angeles

Seaspan LNG należy do Grupy Seaspan ULC. Operator działa w rejonach  portów Vancouver, Wiktorii, Seattle i Tacoma. Wysoce zwrotny, energooszczędny statek bunkrowy LNG umożliwia dotarcie z Prince Rupert w Kolumbii Brytyjskiej do Los Angeles w Kalifornii. Seaspan jest doświadczonym operatorem statków, w tym zbiornikowców LNG i statków z siłowniami zasilanymi gazem z systemami LNG. 

Seaspan zajmuje się bunkrowaniem LNG. Jest członkiem „The Society for Gas as a Marine Fuel”. Od 25 lat bunkrowaniem zajmuje się działająca w Grupie firma Marine Petrobulk.  Zajmuje się bunkrowaniem statków zawijających do portów Vancouver, New Westminster, Victoria, Prince Rupert, Kitimat i Nanaimo. Marine Petrobulk ma siedzibę w Vancouver.

Seaspan ULC, to grupa kanadyjskich firm zajmujących się głównie przybrzeżnymi usługami morskimi, transportem, paliwem bunkrowym, naprawą statków i budową statków na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej. 

Działający w ramach Grupy Seaspan Shipyards jest strategicznym partnerem Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej i Królewskiej Marynarki Wojennej Kanady. Realizuje zamówienia w ramach Narodowej Strategii Budowy Okrętów Kanady (NSS). 

Gazowce z Chin do Kanady

CIMC SOE to stocznia z Changning (Dystrykt Szanghaj), która dostarczyła na rynek już 32 gazowce LNG, LEG i LPG.  Sinopacific Offshore & Engineering (CIMC SOE) pozyskała kontrakt od Seaspan ULC na dwa nowe statki do bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG). W ramach kontraktu CIMC SOE zbuduje dwie bunkierki LNG o pojemności 7 600 m³, które będą wykorzystywane w regionie obsługiwanym przez Seaspan LNG. 

Kontrakt zawiera również opcję na budowę trzeciego statku. Kontrakt przewiduje się, że pierwsza bunkierka LNG zostanie dostarczona do Vancouver i wprowadzona do eksploatacji w 2023 roku, a druga w roku następnym.

Seaspan stale rozszerza swoją ofertę statków zasilanych gazem z instalacjami LNG.  Oferuje już statki z układami LNG, holowniki Escort DF (LNG i diesel) dla HaiSea Marine oraz realizuje program konwersji statków napędzanych LNG w stoczni Seaspan w Wiktorii. Niedawno Seaspan podpisał również umowy z nieujawnioną stocznią na budowę czterech ultranowoczesnych 7 700 TEU dwupaliwowych kontenerowców.

Należy również dodać, że dla armatora kanadyjskiego serię promów zasilanych gazem z własną instalacją LNG wykonała Remontowa Shipbuilding. Pierwszy prom Salish Orka dostarczono przed kilku laty i sprawdza się on na lokalnych połączeniach w British Columbia. Dla BC Ferries zbudowano 4 promy. Napęd promu składa się z trzech silników typu Dual Fuel napędzających dwa pędniki azymutalne (po jednym na dziobie i rufie). W Remontowej przebudowano również prom BC Ferries, montując na nim instalację LNG. 

Źródło: Høglund

Prom Salish Orka z systemem LNG z Remontowa Shipbuilding / Fot. Marek Grzybowski

 Źródło: Seaspan

Źródło: Seaspan

Źródło: Høglund

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.