Dwa rosyjskie koncerny zrezygnowały z projektu budowy supernowoczesnych lodołamaczy na LNG do obsługi ośrodków przemysłowych na arktycznej północy kraju. Zamiast tego powstaną statki z silnikami diesla. Powodem – sankcje.
Nornickel, Rosnieft i Novatek planowały budowę po dwóch supernowoczesnych potężnych lodołamaczy na LNG. Statki miały pracować na północnym wybrzeżu Rosji, gdzie powstaje coraz więcej ośrodków przemysłowych, w tym energetycznych i wydobywczych. Rosnieft i Novatek miały zlecić budowę nowej stoczni Zvezda we Władywostoku, zaś Nornickel wstępnie porozumiał się w tej sprawie z fińską stocznią Helsinki Shipyard Oy. Okazuje się jednak, że Nornickel i Rosnieft wycofały się z projektu. Nie wiadomo jeszcze, jaką decyzję podejmie Novatek.
O rezygnacji z planów poinformował Maksym Kulinko, zastępca szefa Dyrekcji Północnej Drogi Morskiej w Rosatomie.
– Wstępnie zakładaliśmy możliwość zbudowania lodołamaczy zasilanych LNG, ale biorąc pod uwagę sankcje i rewizję planów w spółkach, zarówno Nornickel, jak i Rosnieft potwierdzają, że zamiast tego są zainteresowane budową dieslowskich lodołamaczy – powiedział Kulinko.
Statki dla Nornickela były już na etapie projektowania. Miał to być lodołamacze o mocy 45 MW oparte na fińskiej konstrukcji, posiadające klasę lodową Arc8 i silniki hybrydowe korzystające zarówno z LNG, jak i z oleju napędowego. Nornickel podpisał na nie umowę z fińską Aker Arctic w styczniu tego roku. Teraz jednak ich przyszłość jest nieznana. Jednostki miały docelowo pracować na Morzu Karskim i rzece Jenisej. Wiceprezes rosyjskiego koncernu Siergiej Dubowicki stwierdził, że projekty mają pewne „ograniczenia”.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów