83-metrowy Siewiernyj Polus, nowy, charakterystyczny statek badawczy Rosji, wyruszył w swój pierwszy rejs na północ.
Siewiernyj Polus, najnowszy statek badawczy Rosji, który powstawał przez ostatnie dwa lata w Stoczni Admiralicji w Petersburgu, wyruszył w swój pierwszy rejs na północ 2 września. 15 września ma przybyć do Murmańska, a następnie wyruszyć dalej, w stronę Wysp Nowosyberyjskich. Według zapowiedzi rosyjskich władz, będzie on kluczowym narzędziem w badaniach bieguna północnego.
Sami konstruktorzy twierdzą, że Siewiernyj Polus to nie statek, a „platforma”. Ma kształt wanny, a jedną z jego ważniejszych możliwości jest autonomiczne funkcjonowanie w arktycznym lodzie morskim przez nawet dwa lata. Ma też zapewniać komfortowe warunki do życia i pracy naukowcom i załodze przy temperaturach sięgających minus 50 stopni Celsjusza.
Na jego pokładzie znalazło się 15 laboratoriów. Siewiernyj Polus ma być stacją do prowadzenia badań geologicznych, akustycznych, geofizycznych i morskich w najtrudniejszych warunkach. Jednak rejs, w który właśnie wyruszył, nie jest jeszcze jego docelową wyprawą. Ta nastąpi dopiero w przyszłym roku, kiedy jednostka wypłynie na dwuletnią ekspedycję, podczas której platforma będzie nieprzerwanie dryfować z prądami arktycznymi. Podczas aktualnej wyprawy załoga będzie testować podstawowe wyposażenie, by wszystko było zapięte na ostatni guzik w przyszłym roku.
Siewiernyj Polus ma szansę otworzyć nowy etap w historii rosyjskiej eksploracji Arktyki. Dotychczas badania oparte były na organizowane od lat 30. XX wieku ekspedycje polegające na badaniach kry lodowej. Niemniej jednak ocieplenie klimatu sprawiło, że lód morski coraz szybciej znika, co z kolei zabrało sens tym wyprawom.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów