Niezależna firma certyfikacyjna Det Norske Veritas (DNV) oraz organizacja Responsible Shipping Initiative (RSI) zrzeszająca szwedzkie firmy czarterujące suche ładunki masowe, rozpoczęły realizację studium wykonalności, którego celem jest opracowanie mapy drogowej dla kontraktacji nowych statków napędzanych paliwem ekologicznym.
Responsible Shipping Initiative (RSI) to nowa organizacja non-profit zawarta pomiędzy wiodącymi szwedzkimi nabywcami ładunków suchych. Ma ona na celu poprawę warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz efektywności środowiskowej na pokładach statków przewożących ładunki suche na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Celem RSI jest dekarbonizacja łańcucha dostaw transportu morskiego, który niebawem zderzy się z restrykcyjnymi wymaganiami środowiskowymi.
RSI we współpracy z uznanym ośrodkiem Det Norske Veritas (DNV) opracuje studium, które wyznaczy zakres standardów, według których będą realizowane zamówienia na nowe statki ekologiczne tj. napędzane zielonymi paliwami jak np. amoniak, e-metanol czy wodór. Badanie, wspierane przez szwedzką administrację ruchu Trafikverket, ma na celu przyspieszenie transformacji energetycznej poprzez identyfikację możliwości ekologicznej modernizacji floty dzięki analizie systemów transportowych i interakcji z właścicielami ładunków, armatorami, dostawcami i władzami lokalnymi.
Dzięki temu projektowi członkowie RSI chcą ograniczyć emisję zanieczyszczeń oraz zrealizować swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju w odpowiedzi na rosnące wymagania rynku i wymogi regulacyjne w zakresie ESG. Wiele z obecnie eksploatowanych statków osiągnie koniec swojej ekonomicznej żywotności w ciągu najbliższych 5-10 lat.
- Pomimo wielkich postępów w zmniejszaniu naszego śladu węglowego w transporcie lądowym, postępy w żegludze morskiej pozostają w tyle, mimo że stanowi ona dużą część naszych potrzeb logistycznych - powiedział przewodniczący RSI i kierownik ds. zrównoważonego rozwoju i logistyki w EFO Sebastian Tamm.
Dodaje, że dzięki wymianie wiedzy i informacji, armatorzy będą mogli lepiej zrozumieć wymagania rynku, aby podjąć właściwe decyzje dotyczące inwestycji w nowe statki. Jednym z kluczowych wyzwań jest niepewność wśród armatorów co do tego, czego rynek chce i za co jest gotów zapłacić w okresie eksploatacji nowego, bezemisyjnego statku.
W ramach badań zostaną przeanalizowane konsekwencje wdrożenia nowych statków opartych na dwóch alternatywnych koncepcjach. Pierwsza z nich to koncepcja ECO-Bulk, mająca na celu maksymalne ograniczenie emisji w ramach obecnych warunków handlowych. Druga z kolei koncepcja ZERO-Bulk zakładająca zerową emisję, która zgodnie z oczekiwaniami będzie wymagała większej współpracy i dłuższych zobowiązań pomiędzy zainteresowanymi stronami.
Fot. Depositphotos
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku