• <
nauta_2024

Dekarbonizacja na kursie. Panele słoneczne i magazyny energii na statki. Polska ma swój udział

11.12.2022 21:49 Źródło: FOS
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Dekarbonizacja na kursie. Panele słoneczne i magazyny energii na statki. Polska ma swój udział

Partnerzy portalu

Dekarbonizacja na kursie. Panele słoneczne i magazyny energii na statki. Polska ma swój udział - GospodarkaMorska.pl

Coraz droższa energia i surowce energetyczne sprawia, że przyspieszają programy związane z wykorzystaniem energii elektrycznej. Fast Offshore Supply z  Singapuru podpisał na początku grudnia  protokół ustaleń w celu wspólnego opracowania systemu magazynowania energii (ESS). Partnerami projektu są Terasaki Electric Co., Shift Clean Solutions Ltd. i RINA. 

Fast Offshore Supply (FOS)  to największy w Azji operator morskich łodzi załogowych. Firmy będą projektować i wprowadzać nowe rozwiązania  dla floty FOS w ramach programu dekarbonizacji singapurskiej floty FOS „Green”. Jest to  Program Inicjatyw i Zrównoważonego Rozwoju”, który ma na celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla ze statków. ESS (Energy Storage System) będzie w  kontenerze. Magazyn energii będzie miał przyłącze typu „Plug and Play”. Zapewni ono włączenie kontenerowego magazynu energii do systemu elektrycznego statku. 

Terasaki Electric  wykorzysta innowacyjne technologie w celu modernizacji istniejących MSB (main switchboard) i PMS (Power Management System) statku. Z kolei SHIFT Clean Solutions dostarczy swoje najnowsze akumulatory dopuszczone przez RINA do użytku morskiego oraz oprogramowanie operacyjne (OnWatch) dla system ESS. RINA dokona kompleksowego przeglądu systemów ESS i zapewni certyfikację całego układu.

  Program FOS „Go Green Attitude” jest absolutnie niesamowity! Sposób, w jaki mówią o dekarbonizacji i o tym, jak pomóc środowisku, naprawdę nas zachwycił. Dzięki temu projektowi i wielu kolejnym jesteśmy zdeterminowani, aby pokazać nasze zaangażowanie w pracę na rzecz lepszego, zdrowszego i zrównoważonego środowiska. Cieszymy się, że po raz kolejny możemy współpracować z Shift Clean Energy i RINA, aby wspierać FOS „Green Initiative and Sustainability Program”. Wspólnie przyczyniamy się do czystszych mórz – podkreślił  Ryo Katsuki z Terasaki Electric po podpisaniu porozumienia o realizacji wspólnego projektu. 

 Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z Terasaki, RINA i Fast Offshore Supply w celu zelektryfikowania tych zaawansowanych jednostek do transportu załóg. To duża wartość móc połączyć siły z myślącymi o przyszłości organizacjami i wiemy, że to dopiero początek istotnego i fascynującego projektu oraz uczestniczenia w misji dekarbonizacji transportu morskiego – podkreślił Brent Perry, dyrektor generalny i założyciel Shift Clean Solution.

 Transport morski stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami w miarę zaostrzania się przepisów dotyczących ochrony środowiska. RINA ma zaszczyt współpracować z podobnie myślącymi [o dekarbonizacji – MG] partnerami, FOS, Terasaki i Shift Clean Solution, dostarczając rozwiązanie zgodne z przepisami i przyczyniające się do redukcji emisji dwutlenku węgla w żegludze – podkreśla  Simone Manca, dyrektor regionalny RINA na Azję.

Coraz więcej firm zajmujących się transportem morskim stawia się na energetykę wiatrową. Już nie tylko promy na krótkich trasach ale również statki zajmujące się transportem na dłuższych trasach poszukują rozwiązań opartych na napędach elektrycznych lub hybrydowych. Morska energia odnawialna jest na topie. Projektowaniem rozwiązań pozwalających na zastosowanie energii odnawialnej na statkach zajmuje się coraz więcej firm, a projekty są coraz ciekawsze i śmielsze. 

Armatorzy, zarządcy flot, stocznie i operatorzy statków coraz częściej starają się zastosować na coraz większych statkach  odnawialne źródła energii i układy  hybrydowe. Układy te nie tylko ograniczają emisje szkodliwych substancji do środowiska, ale także zmniejszają zużycie paliwa i zapewniają oszczędności operatorom i właścicielom statków. 

Aby pomóc w opracowaniu odpowiedniego rozwiązania dla każdego statku lub statku, Eco Marine Power współpracuje ze strategicznymi partnerami w celu zaprojektowania przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie energii morskiej, które obejmują najnowsze technologie energii słonecznej, wiatrowej i zarządzania energią.

Unikalne rozwiązania w zakresie zastosowania energii odnawialnej na  statkach  proponuje Eco Marine Power (EMP). Wśród zaawansowanych rozwiązań znajdują się projekty: Aquarius Eco Ship, Tonbo Solar-Electric Hybrid Ferry („Tonbo”) i Medaka Eco Commuter Ferry („Medaka”).  W Japonii prace nad zastosowanie paneli słonecznych i magazynów energii na statkach idą pełną parą. Oczywiście na statkach promuje się zastosowanie baterii wyprodukowanych w Japonii przez Furukawa Battery Company of Japan.

Eco Marine Power koncentruje się na pracach studialnych, które mają pomóc właścicielom statków, stoczniom, operatorom promów i wycieczkowców najlepszych rozwiązań. Już dzisiaj praktycznie każdy statek może w szerszym niż dotąd zakresie wykorzystywać coraz lżejsze i wydajniejsze baterie i magazyny energii oraz efektywniejsze systemy komputerowe pozwalające na optymalizację zarządzania energią na statku. 

W Polsce jak w Japonii i Singapurze

Należy podkreślić, że Polska ma również swój wkład w rozwój statków elektrycznych i zastosowanie baterii i magazynów energii. W komputerach StoGda zaprojektowano  statki elektryczne i hybrydowe, które zbudowano w stoczni Crist. W Gdyni buduje się już kolejny prom elektryczny przez inżynierów StoGda. Jest to w pełni wyposażony prom hybrydowy typu "plug-in". Jest on zasilany z własnych baterii ładowanych bezpośrednio z lądu podczas załadunku i rozładunku pasażerów i samochodów. Zespoły prądotwórcze są zamontowane na statku jako rezerwowe źródło zasilania. Mogą być wykorzystywane w chwili zaistnienia trudnych warunków hydrometeorologicznych.

Statek o długości 70 m i 12,4 m szerokości przeznaczony jest do serwisów na krótkich trasach.  Został specjalnie zaprojektowany na trasę Nauvo-Korppoo w Finlandii. Prom będzie miał możliwość załadowania do 52 samochodów osobowych lub mniejszą ilość przyczep, ciężarówek, autobusów i samochodów. Środki ratunkowe oraz miejsce pozwala na przewóz do 200 pasażerów. Elmech, Należący do Grupy technologicznej ASE, opanował technologię projektowania i budowy skonteneryzowanych magazynów energii. 

Koordynowany przez CRIST hub produkcji statków zeroemisyjnych (Baltic ZEV HUB) może więc oferować kompleksowe rozwiązania dla operatorów statków elektrycznych. Informowali o tym  w czasie spotkania projektowego ZEVInnovation w CRIST Mirosław Roliński z CRIST i Wojciech Caban ze StoGda. Również Grupa Remontowa ma w swoim portfelu statki elektryczne, które pływają po Tamizie i w norweskich fiordach.  

Przypomnijmy, że w StoGda zaprojektowano, a w CRIST zbudowano prom elektryczny dla FinFerries. Był to pierwszy prom hybrydowy w Unii Europejskiej i drugi na świecie. Elektra zdobyła między innymi nagrodę „Ship of the Year 2017” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018. Latem 2022 roku zwodowano prom Altera, a jesienią prom o numerze budowy P317. To kolejne promy ze StoGda i Crist dla FinFerries.  Polscy inżynierowie i stoczniowcy przecierają więc szlak na drodze do dekarbonizacji żeglugi. 

Fot. Depositphotos 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.