• <
mewo_2022

Top 100 osób sprzyjających dekarbonizacji żeglugi. Polka w czołówce decydentów

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Top 100 osób sprzyjających dekarbonizacji żeglugi. Polka w czołówce decydentów

Partnerzy portalu

Top 100 osób sprzyjających dekarbonizacji żeglugi. Polka w czołówce  decydentów  - GospodarkaMorska.pl

Ursula von der Leyen, Magda Kopczyńska, Frans Timmermans i Adina Vălean z Komisji Europejskiej znalazły się na czołowych pozycjach „Lloyd's List Top 100 People in Shipping for 2022”. Decyzje podjęte przez trzech komisarzy i dyrektora działu mobilności i transportu odcisnęły piętno na żegludze międzynarodowej, które będzie trwało przez co najmniej dwa lata – uzasadniają swoją decyzję eksperci, którzy projektowali ranking ludzi mających decydujący wpływ na zmiany w globalnym transporcie morskim w najbliższym okresie.

Pod uwagę wzięto fakt, że w Komisji Europejskiej pod kierunkiem lub z inspiracji wymienionych osób kontynuowano prace nad przyjęciem rozporządzeń i polityk Komisji Europejskiej decydujących o dostosowaniu transportu morskiego do Fit for 55.

Ranking Lloyd’s List


Prowadzony od kilkunastu lat przez Lloyd’s List ranking osób wpływowych w branży żeglugowej obejmuje znanych menedżerów lub przedstawicieli administracji publicznej lub organizacji. Pod uwagę bierze się te osoby, które podejmują działania na rozwoju zrównoważonej żeglugi i mają wpływ na długoterminową transformację w zakresie dekarbonizacji transportu morskiego.

13. edycja listy stu ludzi Lloyd’s List, której mają wpływ na rozwój żeglugi przyjaznej dla środowiska , zawiera grupę osób, które od lat działają aktywnie na rzecz ochrony środowiska w transporcie morskim, a także menedżerów, którzy włączyli się od niedawna w rozwój zrównoważonej żeglugi.

– Indywidualne działania nadal mają znaczenie w kreowaniu zmian w żegludze, nawet gdy władza armatorów słabnie. Jednak decydujący ruch w roku 2022 nadszedł z Komisji Europejskiej.  Administracja Unii Europejskiej wyprzedziła IMO podejmując realne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym – podkreśla się w komunikacie informującym o rankingu „Lloyd's List Top 100 People in Shipping for 2022”.

Dekarbonizacja żeglugi wymaga współpracy


– Główne wyzwania związane z dekarbonizacją i cyfryzacją wymagają wspólnych działań i współpracy branży żeglugowej w ramach zintegrowanego globalnego łańcucha wartości. Jednak jeszcze tam nie jesteśmy – a tegoroczny ranking Lloyd’s List Top 100 przedstawia branżę zmagającą się z transformacją – podkreśla Linton Nightingale z Lloyd's List i wyjaśnia: – Zmiany są wymuszane na sektorze przez organy regulacyjne, sektor inwestycyjny i klientów. Sprawczość poszczególnych uczestników procesu w decydowaniu o zmianach jest coraz bardziej ograniczona, niezależnie od skali.

Z raportu wynika, że rozwój żeglugi przyjaznej dla środowiska wymaga działań zorganizowanych wielu interesariuszy, inwestorów i istotnego wsparcia administracji unijnej i krajowej. Skończył się czas debat i rozważań na temat konieczności dekarbonizacji.

Włączenie żeglugi do EU ETS (Europejski System Handlu Emisjami) będzie miało konkretny finansowy wpływ na branżę transportu morskiego. W komentarzu do rankingu wyraźnie wskazuje się, że niedługo będziemy mieli do czynienia z przełomem w polityce żeglugowej.

Zdaniem autorów rankingu aktywność Rady UE, Komisji Europejskiej i Parlament UE to wyzwanie dla Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która jest na drodze rewidowania wyzwań związanych z włączeniem się w działania związane z ochroną klimatu.

Unia Europejska wyprzedza IMO


– Te trzy organy skutecznie pokazały światu, jak wyznaczać prawnie wiążące cele redukcji emisji gazów cieplarnianych przez transport morski – podkreśla Linton Nightingale i wyjaśnia, że poza głównymi informacjami, że UE przejęła inicjatywę od IMO, aby stać się najbardziej wpływowym organem decyzyjnym w branży żeglugowej, tegoroczna lista zawiera znany zestaw nazwisk, z których każda działa na rzecz długoterminowej dekarbonizacji.

Ekonomiczne przeszkody w postaci wojny, inflacji, pandemii i wciąż rozwijającego się kryzysu w łańcuchu dostaw złagodziły bardziej optymistyczne prognozy działań w obszarze ochrony środowiska w transporcie morskim w tym roku, szczególnie w Chinach. Co więcej, są obawy o perspektywy utrzymania tempa rozwoju gospodarczego Chin. Ze spowolnieniem rozwoju tego regionu wiąże się ryzyko, że zabraknie przychodów na szerokie wdrażanie procedur związanych z wprowadzaniem nowoczesnych statków i innowacyjnych i nowoczesnych siłowni i silników.

Podkreśla się, że Wan Min i Miao Jianmin, szefowie państwowych chińskich konglomeratów Cosco i China Merchants, zajęli drugie miejsce na liście Top 100 w 2022 r. Kierowane przez nich organizacje faktycznie są liderami we wprowadzaniu innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska statków i rozwiązań w transporcie morskim.

– Sam ich rozmiar i zasięg w transporcie mają znaczący wpływ na wprowadzanie innowacji w transporcie morskim i właśnie dlatego ci dwaj giganci przez lata stali się podstawą naszej pierwszej dziesiątki. Jednak tegoroczne pozycjonowanie odzwierciedla również to, jak polityka Pekinu nadal ma kluczowy wpływ na losy żeglugi na całym świecie – wyjaśnia redaktor Lloyd’s List.

Są również ryzyka w aktywności podmiotów gospodarczych z Chin na rzecz ochrony środowiska. Zwraca się uwagę na „amerykańsko-chińskie zmagania o dominację i eskalację retoryki wojennej w stosunku do Tajwanu. Również polityka wewnętrzna i zagraniczna Chin wprowadza niepewność w środowisku globalnej żeglugi”.

Panie na rzecz żeglugi przyjaznej dla środowiska


Należy podkreślić, że od czasu gdy powstał ranking, udział kobiet uczestniczących we wdrażaniu polityki transportowej przyjaznej dla środowiska jest najwyższy w historii. Zdaniem autorów rankingu  ten udział nie jest zadowalający. W tym roku, w rankingu znalazło sią ponad 25 kobiet. Dla porównania, dziesięć lat temu w rankingu znalazły się jedynie dwie kobiety.

Na 4. pozycji jest Alexa Aponte Vago z rodziny Aponte, właścieli MSC, na 6. Tanya Saadé Zeenny, siostra Rodolphe Saadé, którzy są właścielami CMA CGM. Na pozycji 10. jest Maria Angelicoussis, menedżerka rodzinnej firm armatorskiej Grupa Angelicoussis. To największy grecki armator. – Maria Angelicoussis wierzy w tradycyjną, prywatną, zorientowaną na ludzi kulturę swojej grupy, ale dekarbonizacja jest na pierwszym planie strategii – informuje Lloyd’s List. W Grecji Grupa Angelicoussis jest największym armatorem pod narodową banderą i zapewnia największe zatrudnienie dla absolwentów greckich szkół morskich. Na 12. miejscu rankingu znalazła się Karrie Trauth, dyrektorka oddziału żeglugi i transportu morskiego koncernu naftowego Shell, która tą funkcję pełni od roku.

I chociaż zauważamy niedociągnięcia w branży, nowym wpisem na naszych corocznych listach przełomowych w 2022 r. są haniebne wzmianki. Lista wymienia i zawstydza tych, którzy w transporcie trafiają na pierwsze strony gazet z niewłaściwych powodów. Włączenie tutaj z pewnością nie jest dumnym momentem.

– Współpraca może być kluczem do odblokowania bardziej zrównoważonej przyszłości, ale indywidualne działania nadal mają istotne znaczenie w żegludze – podkreśla redaktor Nightingale.

„Lloyd's List Top 100 People in Shipping for 2022” ma na celu promowanie ludzi działających w transporcie morskim i jego otoczeniu wykazujących aktywność w walce z zanieczyszczeniami, realnie włączających się w proces dekarbonizacji.

Fot. Depositphotos


Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.